logo
Sme.sk | Primar.sk | Téma | Čo dokáže kúpež

pre primar.sk: Sabína Zavarská

Pozitíva kúpeža

Kúpež v prvom rade zvyšuje prekrvenie kože, ale aj vnútorných orgánov. Prekrvením sa zlepší zásobovanie častí tela a vnútorností, ktoré inak trpia nedostatočným prísunom krvi, čím sa zvýši ich činnos. Okrem toho, v teplom kúpeli sa viac potíme ako napríklad pri sprchovaní a telo sa takto očisuje od škodlivín. Prečo sa cítime po kúpeli ako znovuzrodení? Okrem uvedeného, vežkú úlohu zohráva aj uvožňovanie svalstva, mení sa aj činnos žliaz s vnútorným vylučovaním, čo prispieva k zlepšeniu odolnosti.

Takže aj bez toho, aby sme použili niektoré zo špeciálnych prípravkov do kúpeža - sož, pena a podobne, naše telo aj duša kúpežom len získa.

Samozrejme, použitie jednotlivých prípravkov nám môže výrazne spríjemni kúpež, pomôc pokožke. Vežmi dobré sú prípravky na prírodnej báze a oleje z rozmarínu, levandule, jalovca, medovky a ďalších, ktoré si môžete vybra presne podža potreby.

 

Teplý kúpež

Väčšina z nás iný, ako teplý kúpež ani nevyužíva. Je mimoriadne vhodný pri chronickom kĺbovom reumatizme, chorobách svalov, chronických zápaloch nervov, bolestivej chôdzi a zúžených tepnách končatín, chronických poruchách trávenia, zápche, zlatej žile. Pri nespavosti, bolestiach nôh, únave, závratoch a návaloch tepla si môžeme pomôc, keď teplý kúpež ukončíme studeným.

 

Studený kúpež

Ak chceme, aby naše telo lepšie reagovalo a bolo odolnejšie najmä voči chorobám spôsobených prechladnutím mali by sme si raz za čas dopria chladnejší až studený kúpež. Na tento spôsob zvyšovania imunity však musíme telo nauči postupne a mali by sme by úplne zdraví. Ideálne je napríklad postupné znižovanie teploty vody pri každom kúpeli o 1 - 2 stupne. Studená voda zvyšuje aj svalovú silu.

 

Rýchle osvieženie

Potrebujete sa rýchle osvieži? Určite vám dobre spraví striedavá sprcha. Aby ste zvýšili účinok sprchy, dĺžka sprchovania sa v studenej vode by mala trva maximálne minútu, v teplej tri.

 

Ako sa správne kúpa?

Pred každým kúpežom by sme sa mali najskôr krátko osprchova. Pripravíme telo na kúpež, ale najmä sa zbavíme rôznych drobných nečistôt.

Teplý kúpež je vhodný najmä večer. Vaňu si naplníme vodou tak, aby nám siahala až po krk, ponárame sa postupne. Neležme však vo vani vežmi dlho, maximálne 15 - 20 minút. V filmoch síce často vidíme, ako herci pri kúpeli popíjajú šampanské alebo iný alkohol, ale nič podobné radšej neskúšajme, pretože alkohol v kombinácii s prekrvením a prehriatím organizmu môže spôsobi výrazné bolesti hlavy, v najhorších prípadoch aj porážku.

Uvožňujúci efekt kúpeža zvýrazní masហbezprostredne po ňom.

 

Kúpanie nie je pre každého

Pri niektorých chronických ochoreniach a akútnych stavoch je kúpanie absolútne nevhodné. Ide napríklad o ochorenia močových ciest - kúpežom sa môže prípadná infekcia (napríklad z konečníka) dosta do močovodu a mechúra, väčšinu pohlavných chorôb, pozor by si mali dáva aj žudia trpiaci vysokým tlakom (pre nich je najvhodnejší kúpež s telesnou teplotou).

piatok 29. 10. 2004 19:20 | Primar.sme.sk
© 2004 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavatež. Spravodajská licencia vyhradená.