logo
Sme.sk | Primar.sk | Liečebné postupy | Bolesť hlavy

Bolesť hlavy

Vydané 19. 2. 2004 o 20:41 Autor: Primar.sme.sk

Okolo 90% prípadov bolestí hlavy sa dá zaradiť medzi tzv. tenzné alebo vazomotorické bolesti, čiže bolesti, ktoré majú psychosomatický základ a sú prejavom reakcie na stres. Zároveň často súvisia s vysokým pracovným nasadením. Psychické napätie následne vedie k zvýšeneému napätiu v svaloch nachádzajúcich sa v okolí šije, krku a hlavy. A práve toto napätie vyvoláva zdravotné ťažkosti, ktorými zvyčajne ospravedlňujeme nedostatky v práci, nezaplatené účty alebo každodennú podráždenosť. Väčšina postihnutých osôb trpí na celkovú bolesť hlavy, ktorú prirovnáva k zovretiu príliš tesným opaskom. Občas sa pacienti sťažujú na tupé pobolievanie, tlak v spánkoch či na pocit, že nie sú schopní jasne myslieť.

Migréna, patriaca do skupiny cievnych ochorení, postihuje najmä ženy, ktoré tvoria až 70% všetkých pacientov s touto diagnózou. Pre migrénu je typická silná pulzujúca bolesť zasahujúca zvyčajne polovicu hlavy. Bolesť spravidla sprevádza dávenie a nevoľnosť, zriedkavejšie aj trasenie rúk a závraty. U mnohých pacientov sa objavujú tzv. varovné signály, ako sú bodky pred očami a tŕpnutie končatín.

 

Kedy treba navštíviť lekára?

Priemerný človek trpí častými bolesťami hlavy väčšinou bez vážnejšej príčiny. Niekedy však môžu tieto bolesti signalizovať závažné ochorenie.

Ak si všimnete nasledujúce príznaky, urýchlene vyhľadajte lekára:

  • Máte vyše 40 a až teraz ste začali trpieť opakujúcimi sa bolesťami hlavy
  • Bolesť sa premiestňuje po celej hlave
  • Bolesť sa stupňuje
  • Hlava vás bolí čoraz častejšie
  • Bolesti hlavy sa opbjavujú „bez príčiny“
  • Bolesti hlavy vám začínajú prekážať pri výkone bežných povinností
  • Bolesť sprevádzajú zosilnené neurologické príznaky, napr. stŕpnuté končatiny, závraty, poruchy videnia alebo zhoršovanie pamäti
  • Bolesť hlavy sprevádzajú iné poruchy či bolesti

 

Ako vybabrať s bolesťou hlavy?

Vezmite si acylpyrín, ale najviac dve tabletky

Na tenzné bolesti hlavy, ktoré sa objavujú raz až dvakrát mesačne, zaberajú protizápalové nesteroidné lieky, ako je ibuprofén, paralen či acylpyrín. Pri predávkovaní však môže nastať opačný účinok a bolesť sa vystupňuje ešte väčšmi.

 

S liekmi neváhajte

Ak ste sa rozhodli, že si vezmete acylpyrín, užite tabletku ihneď po prepuknutí bolesti. Neskôr už liek nemusí zabrať.

 

Cvičenie ako prevencia

Pri miernej bolesti pomáha fyzické cvičenie. Ak vás trápia silné bolesti, necvičte.

 

Nespite veľmi dlho, nespite cez deň

Mnohí jedinci vedia migrénu prespať. Ale nepreháňajte to. V opačnom prípade sa môžete ráno zobudiť s bolesťami hlavy. Hoci v niektorých prípadoch môže pomôcť aj spánok počas dna, netreba sa na to spoliehať.

 

Spite v prirodzenej polohe

Nikdy nezabúdajte, že spánok v neprirodzenej polohe alebo na bruhu môže privodiť svalové napätie krčných svalov, a tým aj migrénu.

 

Nehrbte sa, seďte rovno

Aj tu platí rovnaká zásada ako pri spánku. Keď vás bolí hlava, zbytočne ju neskláňajte ani neotáčajte.

 

Studené obklady

Proti bolesti hlavy pomáhajú studené obklady na čelo alebo na krk.

 

Horúca sprcha

Niekedy zasa prináša úľavu horúca sprcha.

 

Dýchajte zhlboka

Lekári odporúčajú aj relaxačné dýchacie cvičenia. Pri správnom dýchaní sa bránica zdvíha vyššie ako hrudník.

 

Používajte ruky

Úľavu vám môže priniesť aj masáž bolestivých miest alebo akupresúra, teda tlak na určité časti tela. Bolesti hlavy zmiernite, ak silno stlačíte miesto medzi ukazovákom a palcom na ruke, alebo kostné časti chrbti, ktoré sa dajú nahmatať na krku (stlačiť obomi palcami).

 

Noste pásku na čele

Tesné obviazanie hlavy, overená metóda našich babičiek, potláča bolesť vďaka tomu, že sa zastavuje prílev krvi do pokožky hlavy. Zmierni sa tak pulzovanie v spánkoch, typické pre migrénu.

 

Nepoužívajte veľa voňavky

Výrazné voňavé látky môžu zosilňovať, ba niekedy aj vyvolať silný záchvat migrény.

 

Buďte zdržanliví

Počas pretrvávajúcej migrény by ste mali obmedziť sexuálny život.

 

Uchýľte sa na pokojné miesto

Pri migréne pomáha pokoj a ticho.

 

Chráňte si oči

Osoby trpiace častými migrénami by sa mali vyhýbať silnému svetlu. Páliace slnko, žiarivky a dokonca aj televízna obrazovka, či obrazovka počítača môžu spôsobiť slzenie, únavu očí a nakoniec bolesť hlavy. Dobrou pomôckou sú slnečné okuliare. Ak pracujete na počítači, robte si často krátke prestávky alebo používajte okuliare s tmavšími sklami.

 

Nepite veľa kávy

Bolesť hlavy môže vyvolať aj väčšie množstvo kofeínu. Denne by vám mali stačiť dve šálky kávy.

 

Zabudnite na žuvačky

Pri žuvaní žuvačiek tŕpnu oslabené čelustné svaly, čo následne môže spôsobiť bolesť hlavy.

 

Soľte primerane, jedzte pravidelne

U mnohých ľudí vyvoláva migrénu príliš veľa soli. Snažte sa pravidelne stravovať. Ak dlhší čas nejete, organizmus nemá dostatok glukózy, v dôsledku čoho sa stihnu mozgové cievy. Pri ďalšom jedle sa však rýchlo rozšíria a môžu vyvolať bolesť hlavy.

 

Uvedomte si, čo jete

Pokúste sa zistiť, aké potraviny vám škodia a vylúčte ich zo stravy. Bolesti by mali pominúť.

 

Nejedzte horčicu a párky

Párky, podobne ako všetky drhy mletého mäsa, obsahujú konzervačné prostriedky rozširujúce cievy, čo následne môže viesť k bolestiam hlavy.

 

Riziko čínskej kuchyne

Žiaľ nikto nevaroval milovníkov dobrého jedla pred glutamánom sodným. U jedincov, ktorých organizmus nie je schopný absorbovať tento dôležitý prvok čínskej kuchyne, sa totiž môže prejaviť pulzujúca bolesť hlavy.

 

Nejedzte čokoládu, syry a orechy

Tieto výrobky obsahujú tyramín, ktorý pravdepodobne vyvoláva bolesti hlavy. Našťastie organizmus si vie vytvoriť odolnosť voči tejto látke.

 

Nefajčite pri šoférovaní

Nefajčite v aute. Počas jazdy sa totiž hladina oxidu uhoľnatéh v krvi zdvojnásobí, čo môže obmedziť prietok krvi v mozgu. Samozrejme, ak trpíte na časté bolesti hlavy, nemali by ste vôbec fajčiť.

 

Obmedzte alkohol

Pozor na koktaily! Jeden pohárik vám určite neuškodí, ale ďalší si už radšej nedávajte. Navyše niektoré koktaily môžu obsahovať tyramín.

 

Opatrne so zmrzlinou

Zmrzlinu jedzte pomaly. Ústna dutina sa musí ochladzovať postupne, nie naraz.

 

Na horách užívajte vitamín C a kyselinu acetylsalicylovú

Vysoko položené miesta môžu spôsobovať bolesť hlavy. Pred odchodom do hôr aj na horách užívajte 300 až 500 mg vitamínu C denne. Takisto môžete brať dve tabletky lieku s obsahom kyseliny acetylsalicylovej. Predtým sa však poraďte s lekárom.

 

Na záver

Zmiernite životné tempo, vyhýbajte sa stresom a usmievajte sa. Uvoľnené svaly nedajú šancu bolestiam hlavy.

 

[ Späť na hlavné menu ]

Hlavné správy

KULTURA.SME.SK

Čo prekážalo komunistom na Pánovi prsteňov

Do Novembra 1989 mohla v Československu oficiálne vyjsť len jedna z Tolkienových kníh – Hobit.

KOMENTARE.SME.SK

Spoplatnený obsahSpráva o mučení Ameriku posilní

Otvorené systémy majú veľkú výhodu, že dostávajú spätnú väzbu – kritiku, komentáre, audity, správy.

KULTURA.SME.SK

Spoplatnený obsahPredstaviteľ Ricka Castla: Ja som hlavná postava, nie Beckettová

Vyhrážky herca Nathana Filliona, že odíde zo seriálu Vtierka Castle, pomohli.

KNIHA TÝŽDŇA

Spoplatnený obsahKrutý kontinent: Keď sa z obetí stali trýznitelia

Prakticky celá bojujúca Európa túžila po druhej svetovej vojne revanšovať sa Nemecku.

najčítanejšie
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní