logo
Sme.sk | Primar.sk | Téma | Čo môžeme urobiť pre svoje oči

Nie darmo sa hovorí „chrániť ako oko v hlave“. Prostredníctvom zraku vnímame až 85 percent všetkých informácií z okolia. Staráme sa však o svoje oči dostatočne? Čo môžeme urobiť skôr, ako navštívime lekára?

Oči sú nielen okná do duše, ale ak by sme boli menej poetickí, aj veľmi špecifický orgán. Jedine oko funguje na sto percent okamžite a v každej chvíli, bez potreby odpočinku. Odpočívať potrebujú viečka a svaly, ktoré okom hýbu, nie samotné oko.

Zdravie očí záleží od viacerých faktorov – patria k nim aj genetické predispozície, vek, iné ochorenia a podobne. Dôležité sú pravidelné kontroly u očného lekára, a to aj preto, že niektoré závažné ochorenia očí sú zradné – človek si nemusí všimnúť žiadne príznaky, a pritom je jeho zrak v ohrození. Takým ochorením je glaukóm - zelený zákal, ktorý sa spočiatku neprejavuje a lekár ho často odhalí až pri meraní očného tlaku. Ak sa včas nelieči, dôsledkom môže byť až slepota.

Zdravotný stav vašich očí môže ovplyvniť aj životospráva – alkohol, fajčenie či nadmerné slnečné žiarenie bývajú častými príčinami ochorení očí. V rámci prevencie treba dbať aj na ochranu pred možnými úrazmi – často sa stanú práve v domácnosti alebo pri športovaní.

Na zdravie očí negatívne vplývajú aj alergie na rôzne pele či trávy, s ktorými sa často spája opuch spojovky. Pri zanedbaní alebo podcenení liečby môže byť dôsledkom aj zápal rohovky a hlbších štruktúr oka, čo môže viesť až k zhoršeniu videnia.

Krátko či ďaleko?

K najčastejším problémom so zrakom patria refrakčné chyby. Charakteristické pre tieto chyby zraku je, že svetelné lúče, ktoré prechádzajú okom, nedopadajú presne na sietnicu, ale lámu sa buď pred ňou, alebo za ňou. Rozlišujeme štyri druhy týchto chýb.

Ďalekozrakosť vzniká, keď sa lúče svetla lámu až za sietnicou a človek nevidí dobre na krátke vzdialenosti, napríklad pri čítaní.

Pri krátkozrakosti sa lúče lámu pred sietnicou a človek nevidí dobre do diaľky.

Astigmatizmus spôsobuje nepravidelný tvar zakrivenia rohovky, a preto sa časť lúčov zbieha mimo miesta najostrejšieho videnia – žltej škvrny.

Presbyopia vzniká u starších ľudí, ktorých už oko ťažšie zaostruje na blízku vzdialenosť.Môžeme si však pomôcť napríklad precvičovaním očí? Mnohí si myslia, že ak tak urobia, zrak sa im zhoršovať nebude.

Pravda o okuliaroch a zlenivení oka

glasses.jpgČasto sa možno stretnúť aj s názorom, že nosením okuliarov oko „zlenivie“. Také názory sú však podľa lekárov mýtmi. Každá chyba zraku má svoj vývoj a v podstate nie je veľmi čo precvičovať.

Oftalmologička Tatiana Alakšová z očnej ambulancie Solution optik akad. L. Dérera v Bratislave vysvetľuje, že je rozdiel, či nosí okuliare pacient krátkozraký, alebo ďalekozraký, alebo dokonca pacient s rohovkovým astigmatizmom. „Pri všetkých refrakčných chybách sa odporúča nosiť okuliare. Len nie u všetkých sa píše plná hodnota dioptrií, pretože určitú prácu naozaj musíme prenechať aj dioptrickému aparátu oka, ktorý je na to uspôsobený,“ hovorí lekárka.

Dôsledkom nesprávnej alebo žiadnej korekcie zraku môže byť napríklad vypadávanie vlasov, rias, obočia a vznik lysín na hlave.

Pomáha očná gymnastika?

Možno poznáte špeciálne očné cvičenia, ktorými vraj možno vylepšiť zrak aj o jednu-dve dioptrie. Oftalmológ Radovan Piovarči, primár bratislavskej očnej kliniky Neovízia vysvetľuje, že očná gymnastika môže pomôcť pri unavených očiach, napríklad, keď dlho pracujete s počítačom. Podľa lekára by sme mali očiam pravidelne dopriať cvičenie, v najlepšom prípade každý deň aspoň päť minút. Ide o veľmi jednoduché cviky. Tieto prinášajú úľavu unaveným očiam. „Niektoré školy jogy hovoria o zlepšení dioptrickej chyby pri pravidelnom cvičení. Tento účinok je však len dočasný,“ vysvetľuje Piovarči.

Aj Tatiana Alakšová potvrdzuje, že prevláda názor, že očnou „gymnastikou“ sa dá zlepšiť alebo zmierniť dioptria, čiže refrakčná chyba. „Vo svojej ambulantnej praxi som sa stretla s niekoľkými pacientmi, ktorí si naozaj udržali zrakovú ostrosť do vysokého veku, práve týmto časovo nenáročným cvičením. No myslím, že pokiaľ sa nerobí pravidelne a často, nemá efekt,“ hovorí lekárka.

Hormón šťastia za to nestojí

V rámci ochrany zraku i zdravia vôbec treba byť obozretný, aj pokiaľ ide o rôzne rady a informácie z neoverených zdrojov. Ľudia si často posielajú mailom rozličné „zaručené“ medicínske rady a liečebné postupy. Mnohé z nich však môžu skôr uškodiť ako pomôcť.

lamp.jpgPríkladom je recept na zlepšenie nálady, podľa ktorého vám postačí obyčajná lampa so 60-wattovou žiarovkou. Stačí minútu pozerať do rozsvietenej žiarovky, aby vám následne stúpla hladina hormónu šťastia – serotonínu. Primár Piovarči upozorňuje, že internet je síce zdrojom obrovského množstva informácií z každej oblasti, avšak kvalitu každej informácie musíme hodnotiť hlavne podľa jej zdroja.

V tomto konkrétnom prípade takýto spôsob riešenia jarnej únavy rozhodne neodporúča. „Rovnaký účinok na hladinu serotonínu má aj dostatočne osvetlená miestnosť a nehrozí pritom žiadne riziko poškodenia očí,“ vysvetľuje lekár.

Nespite pri zažatej lampe

Určite nie ste výnimkou, ak si na noc nezhasínate nočnú lampu. Môže mať jej svetlo negatívny dopad na zrak, alebo je lepšie spať potme? „Ak si zastriete záves v spálni, dokážete spať aj cez deň, alebo sa prebudíte neskôr ako obvykle,“ hovorí Piovarči.

Aj vedecké pozorovania hovoria, že hĺbka spánku súvisí s intenzitou tmy alebo svetla v miestnosti. Čím menej svetla, tým hlbší a účinnejší spánok. No svetlo v noci môže oku aj uškodiť. „Z oftalmologického pohľadu existujú teórie, že práve nadmerné svietenie neskoro do noci a neúplná tma v noci – takzvaný svetelný šum, spôsobujú nedostatočnú metabolickú regeneráciu vnútroočných štruktúr a možný vznik vekom podmieneného degeneratívneho ochorenia makuly oka,“ varuje lekár.

Vždy je lepšie chorobám predchádzať

Väčšina ľudí si myslí, že v súvislosti s očami im hrozí najviac nosenie okuliarov. A tak podceňujú vyšetrenie zraku. Nepríjemným znakom mnohých vážnych ochorení oka je však to, že nebolia. Napriek tomu môžu spôsobiť stratu videnia. Tie je možné odhaliť a liečiť len po preventívnej kontrole.

Problémy so zrakom môžu mať u detí na svedomí zlý prospech žiaka, nesústredenosť, nevysvetliteľnú únavu. Po tridsiatke sa objavujú niektoré nádorové ochorenia oka, ale aj glaukóm - zelený zákal. Neskôr je to vekom podmienená degenerácia makuly a sivý zákal.

Na preventívne kontroly podľa lekára treba chodiť každý jeden či dva roky. Alakšová dodáva, že súčasťou prevencie a ochrany zraku je zdravá životospráva. Strava by mala obsahovať dostatok zeleniny a ovocia bohatého na vitamín A, ktorý je napríklad v mrkve, špenáte či zelenom šaláte. Zabúdať netreba ani na dostatok spánku a obmedzovať by sme mali aj prácu na počítači.

Kvapky a doplnky výživy

V lekárni môžeme nájsť viacero druhov rôznych očných kvapiek a výživových doplnkov. Pokiaľ ide o ich užívanie, treba sa poradiť s odborníkom. „Z kvapiek sú to najmä takzvané umelé slzy, ktoré pomáhajú, ak je oko unavené po celodennej práci s počítačom, pri práci v dráždivom alebo prašnom prostredí, ale aj pri chorobnom nedostatku tvorby sĺz,“ hovorí Piovarči. Patria sem aj prípravky na povrchovú dezinfekciu, ak vám niečo padne do oka.

Doplnky výživy sú určené len na podporu pri niektorých špecifických ochoreniach, najmä pri degenerácii makuly. O druhu, ktorý je pre vás najvhodnejší, sa takisto treba poradiť s očným lekárom alebo lekárnikom.

Platí to aj v prípade očných mastí alebo širokej palety lubrikancií, ktoré zvlhčujú povrch oka. Lekár vám odporučí tie najvhodnejšie, či už ide „len“ o syndróm suchého oka alebo už o niečo závažnejšie.

Lekárka varuje aj pred samoliečbou napríklad infekcií oka pomocou harmančekových obkladov, ktoré stav infekcie iba zhoršia. Každý roztok alebo výluh voľne stojaci viac ako hodinu na vzduchu sa totiž stáva nesterilným, takže môže sekundárne nainfikovať oko. Ak máte pocit začervenania, zahnisania alebo štípania, navštívte radšej očnú ambulanciu.

Vedeli ste?

Cviky pre unavené oči

(cvičiť možno každý deň aspoň päť minút)

1. Pozerajte sa do rôznych strán.

2. Zaostrite nablízko, a potom do diaľky.

3. Žmurkajte.

4. Doprajte si jemnú masáž končekmi prstov cez zatvorené očné viečka.

Čo robiť, aby oči pri počítači netrpeli

Ak do monitora pozeráte pridlho, vaše oči trpia.pocitac.jpg

  • Odborníci odporúčajú robiť krátke, aspoň päťminútové prestávky, pri ktorých oči zatvoríme a necháme trochu odpočinúť.
  • Pomáha tiež, keď sa občas pozriete do diaľky, mimo monitora.
  • Podľa lekárov by sme na počítači nemali pracovať dlhšie ako šesť hodín denne.
  • Monitor by sme mali mať umiestnený v 90-stupňovom uhle od okna.
  • Dôležité je bočné osvetlenie a pravidelné prestávky spojené s odchodom na denné svetlo.
Optika alebo ambulancia?

Dnes už nie je problém nájsť prístrojovo vhodne vybavenú očnú optiku, kde vám vyšetria zrak. Ak máte pocit, že sa vám mierne zhoršilo videnie, takéto vyšetrenie stačí.

Vyšetrenie refrakčnej chyby oka (dioptrií) očným lekárom v optike je rovnocenné s vyšetrením v očnej ambulancii a ešte vám môže ušetriť aj čas strávený v čakárni u očného lekára. Očné optiky ponúkajú základné vyšetrenia, ako napríklad vyšetrenie zrakovej ostrosti, zmeranie vnútroočného tlaku, vyšetrenie oka mikroskopom - štrbinovou lampou s diagnostikou sivého zákalu, niekedy aj vyšetrenie očného pozadia. Ostatné vyšetrenia sú podľa lekára skôr otázkou prístrojového vybavenia. „Akútne ťažkosti, ako sú zápal, bolesť oka, úraz alebo náhla strata videnia sú určite v kompetencii ambulantného lekára alebo očnej lekárskej pohotovosti,“ dodáva oftalmológ Radovan Piovarči.

Oftalmologička Tatiana Alakšová hovorí, že vyšetrenie dioptrií v súčasnej legislatíve spadá pod špecializované ambulancie zriaďované pod záštitou optík. To znamená, že ak máte pocit, že vám vaše okuliare nevyhovujú, môžete navštíviť optiku. Ak však podľa lekárky máte pocit začervenaných očí, prípadne pociťujete bolesti za očami, mali by ste navštíviť priamo ambulanciu lekára. „Samozrejme, preventívne vyšetrenia dávajú pocit istoty, že ste nič nezanedbali,“ hovorí lekárka.

(mv)
Prečo chodiť k oftalmológovi

1. Preventívne prehliadky u očného lekára by ste mali absolvovať pravidelne aspoň raz za dva roky, prípadne každý rok. A to aj v prípade, že máte pocit, že váš zrak je v poriadku.

2. V prípade niektorých ochorení – ako je napríklad zelený zákal, nemusíte totiž ani vedieť, že ich máte. Zelený zákal sa neprejavuje žiadnymi včasnými príznakmi. Jeho najvýznamnejším rizikovým faktorom je vysoký vnútroočný tlak, ktorý nebolí, takže niet varovných signálov.

3. K ďalším rizikovým faktorom ochorenia patrí vek nad 40 rokov, výskyt ochorenia v rodine, prítomnosť cievnych ochorení a vysoká krátkozrakosť.

4. Neskorým odhalením tohto ochorenia riskujete vážne a nezvratné straty zraku až slepotu.

(mv)
Najčastejšie mýty a povery

Aj v súvislosti so zrakom a očnými poruchami či chorobami sa často možno stretnúť s rôznymi mýtmi. Ktoré to sú a aká je pravda hovorí primár Radovan Piovarči.

Mýtus č. 1: V žiadnom prípade nie je možné operovať deti do 18. roku života.

Pravda: Pri refrakčných chybách za presne vymedzených podmienok bežne operujeme už deti od 10 rokov veku.

Mýtus č. 2: Operácia nie je vhodná u žien pred pôrodom.

Pravda: Nie je to problém. Len asi u pätiny žien s vyšším počtom dioptrií sa môže po ukončení tehotenstva zrak mierne zhoršiť. V tom prípade možno chybu doladiť zadarmo v rámci doživotnej záruky, ktorú poskytujeme. Počas gravidity a dojčenia sa refrakčné operácie neodporúčajú.

Mýtus č. 3: Vysoký počet dioptrií neodstráni žiadna operácia.

Pravda: Je možné odstrániť akýkoľvek počet dioptrií. Pri vyššom počte dioptrií sa používajú skôr nelaserové chirurgické metódy alebo ich kombinácia s laserovou refrakčnou operáciou.

Mýtus č. 4: Laserové operácie nie je možné opakovať.

Pravda: Moderné operácie femtosekundovým laserom možno bez problémov opakovať aj veľa rokov po pôvodnom zákroku. Rozhodujúcou podmienkou je však hrúbka rohovky po operácii. Femtoseundový laser si vie poradiť aj s prípadnými pooperačnými zákalmi rohovky.

sobota 19. 3. 2011 | Miriam Vojteková | FOTO - Ilustračné foto: Flickr.com, sxc.hu
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní SME. (Predplaťte si SME cez internet.)
© 2011 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Foto: Ilustračné foto: Flickr.com