ZDRAVIE PÄŤDESIATNIKOV

Pivný pupok býva iba začiatok, alkohol telo postupne ničí

Päťdesiatka je hraničný vek a po nej sa začnú prejavovať následky vášho doterajšieho životného štýlu.

(Zdroj: Fotolia)

Po päťdesiatke si prestaňte robiť ilúzie o tom, že keď ste doteraz zvládali pitie alkoholu, fajčenie či veľa šálok kávy, bude to tak navždy.

Päťdesiatka je hraničný vek a po nej sa začnú prejavovať následky vášho doterajšieho životného štýlu. Jedine vylúčením všetkých jedov si predĺžite mladosť až do neskorej staroby.

Alkohol ničí mladosť organizmu nielen úspešne, no i na viacerých frontoch. Pečeň, chemická továreň ľudského organizmu, sa dlhodobejším pitím zväčšuje a môže sa stať citlivou už aj na dotyk cez brušnú stenu.

Po dlhšom pití sa začína prestavba jej štruktúry, pôvodne pečeňové bunky sa menia na väzivové a pečeň tvrdne. Tým sa stláčajú cievy a krvný obeh v pečeni sa poškodzuje.

Krv nemôže pretekať pečeňou v dostatočnej miere, „nepretlačí“ sa cez ňu a dochádza k ďalším poškodeniam, a to až s možným smrteľným následkom.

Pažerák

Poškodzuje sa tráviaci trakt – vznikajú ezofagiálne (pažerákové) varixy a zápal sliznice pažeráka. Nežiaduco sa zvyšuje tvorba žalúdočných štiav, čo poškodzuje steny žalúdka s možným zhubným následkom.

Putovanie žalúdočnej kyseliny alebo niekedy aj kúskov žalúdočného obsahu môže spôsobiť oslabenie záklopky medzi žalúdkom a pažerákom, ktorej príčiny nie sú dosť dobre známe.

Žalúdočné produkty, ktoré sa dostávajú späť do pažeráka a vyvolávajú pálenie záhy, môžu poškodzovať výstelku jeho stien – pažerákovú sliznicu.

Vznikajú zmeny podobné akýmsi popáleninám a následné jazvy, ktoré trubicu spájajúcu žalúdok s ústami zužujú a znižujú priechodnosť pre konzumovanú stravu. Narúša sa aj činnosť podžalúdkovej žľazy (pankreasu) a postupne môže vzniknúť cukrovka.

Srdce, mozog, nervy

Srdce sa hlási ťažkosťami v podobe pichavých bolestí za hrudnou kosťou, búšenia a porúch rytmu – najmä fibrilácie (mihotanie srdca), čo štvornásobne zvyšuje riziko mozgovej mŕtvice a trojnásobne riziko srdcového zlyhania.

Zvýši sa krvný tlak. Mozog býva poškodený alkoholom ešte výraznejšie ako pečeň. Alkohol je deštrukčným činiteľom, priam vrahom mozgových buniek. Dochádza k strate pamäti a psychickej sviežosti, k demencii a úbytku intelektuálnych schopností.

Periférne nervstvo je poškodené najmä nedostatkom vitamínov (predovšetkým zo skupiny B), pretože alkohol ich ničí.

Ani také prejavy ako mravčenie a tŕpnutie rúk, bolesti a kŕče svalov, trasenie rúk a neistá, tackavá chôdza, nenechávajú na seba dlho čakať. Pôvodný mladistvý vzhľad mizne, človek sa mení na trosku.

Pivo

Medzi sporné nápoje v pitnom režime mnohých päťdesiatnikov patrí pivo. Relatívne nízko alkoholický nápoj vyrábaný z obilného sladu (alebo iných sladov – napr. ryže, kukurice), chmeľu a vody, sa pije najmä na zotavovanie po namáhavom fyzickom alebo psychicky náročnom výkone, od smädu alebo aj ako „tekutý dezert“.

Je obľúbený pre svoju chuť, schopnosť uhasiť smäd, zlepšiť trávenie (najmä po ťažko stráviteľnom jedle), znížiť hladinu stresu a „uložiť“ človeka svojím sedatívnym účinkom do postele.

Toto všetko platí pri vypití možno jedného piva. Vo väčšom množstve je pivo nevhodný nápoj, pretože jeho chemické zloženie aj obsah alkoholu z neho robia zabijaka mladosti a sviežosti. Povedzme si prečo.

Kalorická bomba

Pivo je pomerne vysoko kalorický nápoj a aj preto sa mu vravieva tekutý chlieb.

Využiteľná hodnota jednotlivých druhov pív je pomerne vysoká, najmä ak uvážime, že napríklad 70 kg vážiaci jedinec dokáže spáliť za hodinu mierneho poklusu „iba“ 2820 kilojoulov (pri hodinovom behu rýchlosťou 13 km/h – 4260 kilojoulov, ale kto tak rýchlo a ako často behá?).

Päťdesiatnik, ktorý si sadne s priateľmi na pivo a vypije ich dajme tomu tri za večer (a nič pritom nezje), by musel na druhý deň minimálne dve hodiny intenzívne trénovať alebo fyzicky pracovať, aby spálil to, čo vypil. Preto sa nečudujme, že veľa mužov po päťdesiatke má pivný „pupok“, čo im nepridáva ani na kráse, ani na pocite zdravia a sviežosti.

Drobné chuťovky

K pivu sa priam pýta niečo na zahryznutie a nie je nič horšie, ako si sadnúť k pivu nalačno. Už po prvom pohári sa vás zmocní neprekonateľný hlad a nikto neodolá drobným pochúťkam.

Nielen v puboch, pivárňach či doma pred televízorom máme vo zvyku zobkať oriešky, chuťovky, cukrovinky, keksíky či zemiakové lupienky. Sto gramov solených orieškov má vyše 2000 kJ, balíček slaných tyčiniek 1700 kJ, jedna sušená figa 420 kJ a jedna datľa 200 kJ. Malá kocka údeného syra – častá súčasť chuťoviek – má jednu – dve stovky kilojoulov.

Nielenže sa z týchto nevinných vecí riadne priberá, no kto si navykne neovládať sa pri ich pojedaní, má len krôčik k tomu, aby sa rovnako správal aj pri popíjaní, keď mu to chutí.

Ak teda nechceme pribrať, musíme sa uspokojiť s jedným nápojom v malom množstve, s niekoľkými slanými tyčinkami a rôznymi druhmi semiačok a jadierok.

Možno vám to znie prísne a mentorsky, ale keď máte päťdesiat, prichádza čas striedmosti, pretože ak nebudete striedmi, príde čas vysedávania u lekárov, diét a zúfalých pokusov zhodiť aspoň kilo či dve nadváhy.

Kyslé a močopudné

Ďalšími vlastnosťami piva, na ktoré by sme si mali dať pozor, je jeho chemická kyslosť, ktorá zvyšuje kyslosť krvi, a tak prehlbuje únavu. Predlžuje čas regenerácie, čo je zvlášť nevhodné pri fyzicky namáhavom spôsobe života.

Už jedno desaťstupňové pivo, ktorého odbúranie z krvi trvá viac ako dve hodiny, oddiali regeneráciu organizmu, a to o hodinu u muža a o hodinu a pol u ženy.

Pivo, a to vie vari každý, kto ho pije, je značne močopudný nápoj, a tak z organizmu po námahe vyplavuje ďalšie nezanedbateľné množstvo tekutín (vo fáze regenerácie po akomkoľvek psychickom i fyzickom výkone to je dosť nevhodné), čo spôsobuje nevyhnutnosť ďalšej zvýšenej konzumácie nápojov a vznik akéhosi „začarovaného kruhu“.

Na pitie väčšieho množstva piva môže vzniknúť aj návyk (ako kuriozita sa uvádza, že chmeľ, ktorý dodáva pivu zvláštnu arómu a trpkosť, je príbuzným konopy siatej – cannabisu).

Dve pivá sú hranica

Ak chceme pitie piva posudzovať veľkoryso (s ohľadom na „národné zvyklosti“ a s určitým prižmúrením oka), môžeme si dovoliť jedno malé, resp. veľké desaťstupňove pivo (300 – 500 ml) po večeri, ale nie viac.

Tiež by sme nemali zabudnúť, že pivo je alkoholický nápoj. Pol litra desaťstupňového piva ho obsahuje zhruba 12,9 gramu (12-stupňové 15,4 gramu), pričom rizikové množstvo dennej spotreby je 24 gramov stopercentného alkoholu u mužov a 16 gramov stopercentného alkoholu u žien.

Pri dvoch pivách denne si začínate pomaličky budovať závislosť od alkoholu a ak si párkrát týždenne k pivu dáte aj poldeci či dve, v päťdesiatke už javíte takmer všetky znaky závislosti – nielen fyzické, ale aj psychické. Podráždenosť, znížený pracovný výkon, nesústredenosť, poruchy spánku a pamäti sú len začiatkom.

Ak sa k tomuto pridajú nejaké rodinné či pracovné problémy, ktoré mnohí riešia zvýšenou konzumáciou alkoholu, aby sa „uvoľnili“, ste na najlepšej ceste k chronickému alkoholizmu.

Muži aj ženy

Každý desiaty až pätnásty Slovák prehráva svoj súboj s pôžitkami alkoholovej konzumácie (podľa rôznych štatistík) do tej miery, že sa musí podrobiť liečbe.

A takmer tretina našej populácie má vážne problémy s alkoholizmom a 10 až 12 percent populácie Slovenska tvoria závislí od alkoholu, ktorí nedokážu užívanie zastaviť a ich fyzické aj psychické zdravie býva vážne poškodené.

Mužských pijanov je oproti alkoholu holdujúcim dámam o polovicu viac, ale tento rozdiel sa znižuje. Podľa výsledkov európskeho porovnávacieho výskumu sa totiž slovenské príslušníčky nežného pohlavia vyšvihli na tretie miesto v Európe.

Čo teda piť?

Päťdesiatnik, ktorý má aspoň trocha rozumu, vypustí pitie alkoholu zo svojho denného programu a bude ho požívať len príležitostne.

Ak má dobrú životosprávu, čo znamená dostatok pohybu a pestrú vyváženú stravu, bude piť nápoje, ktoré majú čo najmenej kalórií a istým spôsobom prispievajú k jeho zdraviu a duševnej pohode: zväčša sa odporúčajú neveľké množstvá niektorých druhov červeného vína (2 až 4 dcl) alebo nízko alkoholického piva, najlepšie večer pred spaním.

Verte mi, že toto množstvo úplne stačí a odmenou vám bude vitálny a svieži organizmus a jasná optimistická myseľ.

Alkohol žičí nadváhe

Niektorí ľudia sú presvedčení, že po poháriku tuhého destilátu ľahšie strávia sýte jedlá a budú osviežení. Alkohol však predstavuje iba ďalšiu dávku kalórií, modernejšie: joulov.

Jeden mililiter čistého alkoholu dodáva telu energiu, ktorá sa rovná tridsiatim joulom – je to síce menej ako pri príjme tuku, ale viac ako pri konzumácii cukrov. Okrem toho ide o „prázdnu“ energiu, ktorá nemá nijakú výživovú hodnotu.

Počas chemickej premeny sa alkohol v organizme mení na glukózu, a keď ju nevyužijeme, premení sa glukóza na tukové tkanivo. Ľudia, ktorí pijú relatívne veľa alkoholu, priberajú aj preto, lebo alkohol podávaný k jedlu povzbudzuje apetít.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 700
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 499
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 617
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 341
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 014
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 310
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 972
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 519
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 166
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 603

Téma: Cukrovka


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prodekan Karlovej Univerzity: Konšpirátori na univerzite dostávajú zbytočnú legitimitu

Jan Bičovský hovorí, že prísne posudzujú, koho si zavolajú.

KOMENTÁRE

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby.

DOMOV

SME Naživo: Kto šíri hoaxy, konšpirácie a propagandu

V diskusii SME budú odborníci diskutovať o propagande.

Neprehliadnite tiež

Diétne druhy sladených nápojov môžu byť spojené s poškodením mozgu

Vedci po prvý krát skúmali možný vplyv „light“ nápojov na mozog.

Odborník na bolesť: Platničky bolia už osemnásťročných

Bolesť chrbta môže odstrániť jediná operácia, no niektorí sa s ňou učia žiť. Prečo je to tak vysvetľuje špecialista na bolesť MARTIN GRIGER.

Antidepresíva počas tehotenstva nespôsobujú autizmus u detí

Trojica štúdií skúmala vplyv antidepresív v prvom trimestri tehotenstva. Autizmus detí spôsobili iné faktory.

Hodina behu môže predĺžiť život o sedem hodín

Priemernú dĺžku života najlepšie zvyšuje beh. Aké sú ďalšie prospešné športy?


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop