SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Lekár: Organizmus štyridsiatnika je zničený viac, než si uvedomuje

Športový lekár PAVEL MALOVIČ radí ako začať športovať a nezničiť si pritom zdravie

Športový lekár Pavel Malovič.Športový lekár Pavel Malovič. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Mnohí štyridsiatnici si jedného dňa vstúpia do svedomia a rozhodnú sa začať športovať. Kúpia si permanentku do posilňovne alebo začnú behať. Väčšina z nich to však po pár týždňoch vzdá. Prečo? Kde robia chybu? MUDr. Pavel Malovič, známy športový lekár, hovorí, že so športom treba začať veľmi pomaly a prvé výsledky môžeme čakať až po troch mesiacoch.

S akými ilúziami začínajú ľudia po štyridsiatke športovať?

„V tomto veku si človek prvýkrát uvedomí cenu vlastného zdravia. A mnohí aj to, že mladosť sa neodvratne končí. Logicky teda prichádza snaha zastaviť či spomaliť starnutie, zhodiť nejaké kilá, cítiť sa zdravšie alebo vyzerať lepšie. Väčšina ľudí chápe, že jedinou cestou k tomu je zmena životosprávy a športové aktivity, štatistiky však hovoria, že 70 percent z tých, ktorí si kúpia permanentku do fitka, tam po mesiaci prestane chodiť. Ilúziou nie je, že začnem športovať, ilúziou je, že mi to vydrží dlhšie ako mesiac.“

SkryťVypnúť reklamu

V čom je teda chyba?

„V netrpezlivosti. Veľa ľudí si myslí, že keď vbehnú do fitnes centra a začnú zdvíhať činky alebo každý deň behať, výsledky sa dostavia hneď. Tento silový spôsob nefunguje. Skutočné výsledky sa dostavia až po troch mesiacoch. Okrem toho, pri silovom prístupe každého zradí jeho vlastná telesná schránka. V štyridsiatke je človek ešte relatívne mladý, aspoň má ten pocit, ale ak denne sedí pri počítači a pohyb má možno cez víkend, jeho organizmus je zdevastovaný viac, ako si uvedomuje. Pri zvýšenej a nesprávnej fyzickej záťaži sa skôr či neskôr niečo pokazí a škody bývajú väčšie, ako keď človek necvičí. Nemôžete začať športovať bez toho, aby ste nepoznali svoj zdravotný stav.“

Čo mi lekár môže povedať, prípadne, čo zisťuje?

„Základom je srdce a krvný obeh, aký máme tlak, akú záťaž si na začiatku môžeme dovoliť. Dôležité je aj somatotypické vyšetrenie, akú máme postavu, svaly a kostru, koľko percent máme tuku, v akom stave sú kĺby a chrbtica, to všetko sa dá zmerať. Robí sa aj záťažové vyšetrenie. Väčšina meraní sa robí v pokoji, lenže ten, čo chce športovať, sa podrobuje fyzickej záťaži a tam môžu vyskočiť iné výsledky. Zisťuje sa skrátka východisková pozícia, na základe ktorej sa mu odporučí druh športu, prípadne postaví tréningový plán.

SkryťVypnúť reklamu

Po štyridsiatke už máme ľudí, ktorí nemôžu mať dolu hlavu, pretože majú problém s krčnou chrbticou alebo s tlakom. Sú ľudia, ktorí nemôžu pracovať so zadržaným dychom – napríklad pri zdvíhaní činiek, pretože vnútrobrušný tlak robí neporiadok v srdco-cievnom systéme. Alebo nemôžu robiť skoky, pretože dlhodobo sedeli a majú v neporiadku chrupavky, pohyblivosť kĺbov, riskujú prasknutie menisku či vyskočenie platničky, čiže akékoľvek prudké zmeny pohybov sú pre nich nebezpečné. Toto všetko treba vedieť ešte skôr, ako si kúpite bežecký úbor a tretry či permanentku do posilňovne.“

Prečítajte si tiež: Kompletné cvičenie na sedem minút, ktoré odporúča veda Čítajte 

Na začiatku je pekná predstava, že začnem pravidelne športovať. Aká je však skutočnosť, na čo sa treba pripraviť?

„Rátajme s tým, že si treba upraviť biorytmus, čo znamená spánkový režim a prijímanie potravy. Keď sa začneme hýbať, budeme aj viac unavení, je to prirodzená fyziologická únava. Ako prvé odpadáva dlhodobé vysedávanie večer pri televízore alebo čítanie kníh do druhej v noci, prípadne, že ešte dokončíme nejakú rozrobenú prácu. Po fyzickom výkone treba spať normálnych šesť - sedem hodín a zregenerovať sa. S tým súvisí aj dobrá posteľ, pretože tá stará možno vyhovovala, ale teraz je náš organizmus v inej východiskovej situácii. Na druhý deň po športovom výkone sa musíme cítiť fit, byť odpočinutí, zrelaxovaní, a nie unavení, pretože vtedy robíme niečo zle.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako je to s jedlom?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  2. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  3. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  8. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  2. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  3. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  4. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  5. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  6. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  10. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 186
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 796
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 855
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 874
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 301
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 070
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 524
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 166
  9. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 047
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 826
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu