Desať výživových omylov, ktoré robia aj zdraví ľudia

Aj v prípade, že sa snažíte stravovať zdravo, nemáte šancu vedieť o výžive všetko.

Dietologička hovorí o desiatich najčastejších chybách v stravovaní.(Zdroj: FOTO - FOTOLIA)

Text pôvodne vyšiel v The Washington Post.

Autorka je dietologička a autorka literatúry o výžive.

Aj v prípade, že sa snažíte stravovať zdravo, nemáte šancu vedieť o výžive všetko. Často diskutujem s klientmi, ktorí sa domnievajú, že robia správne rozhodnutia. V ceste k optimálnemu stravovaniu pritom môžu stáť iba drobnosti, ktoré je jednoduché napraviť.

Článok pokračuje pod video reklamou

V raňajkách máte nelúpané ľanové semiačka

Ľanové semienka obsahujú omega-3 mastné kyseliny, vlákninu a antioxidanty, ktoré prospievajú srdcu.

Avšak nešúpané ľanové semienka môžu prejsť črevom nestrávené bez toho, aby telo vstrebalo výživné látky. Nelúpané semiačka je preto lepšie pomlieť alebo rozdrviť.

Pijete síce výživný, no kalorický kokteil

Je jednoduché vhodiť do mixéra kombináciu zdravých potravín. Kombinácia čučoriedok, kešu, chia semien, kelu, banánov a kokosového mlieka môže vyznieť ako zázračný elixír. Problematická nie je len chuť podobných experimentov, ale aj vysoký obsah kalórií.

Kokteily, takzvané smoothies, by mali mať maximálne 300 kalórií. Držte sa menších porcií a majte na pamäti, že zelenina a ovocie majú prednosť pred kalorickými orieškami.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bio alebo nič? Prečo výhody ovocia a zeleniny prevážia riziká pesticídov

Výživové doplnky zapíjate kávou

Kofeín môže brániť vstrebávaniu niektorých vitamínov a minerálnych látok vrátane vápnika, železa, vitamínov B a vitamínu D. Okrem kávy obsahujú kofeín aj čaj a kolové nápoje.

Kofeínové nápoje pite až hodinu po výživových doplnkoch, ktoré zapijete vodou.

Namiesto mäsa pridávate fazuľu z konzervy

Ja pravda, že fazuľa je úžasným zdrojom vlákniny a bielkovín. No šálka konzervovaných fazúľ môže obsahovať až gram sodíka, čo predstavuje až dve tretiny odporúčanej dennej dávky soli.

Ak naďalej chcete používať fazule z konzervy, vyberajte si produkty bez pridanej soli, respektíve s jej nižším obsahom. Druhá možnosť je, že fazule pred použitím premyjete, obsah soli tým znížite približne o 40 percent.

Pre cukor jete menej ovocia

Hlavným zdrojom cukru v takzvanej západnej strave sú sladené nápoje, nie ovocie. Malinovky neobsahujú žiadne prospešné živiny, zatiaľ čo ovocie poskytuje vlákninu, vitamíny a antioxidanty.

Navyše, na rozdiel od malinoviek to s ovocím nepreháňame. Ak sa chcete zbaviť cukru, urobte to na úkor sladených nápojov, nie ovocia.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vedci zistili, či je surová strava zdravšia než varená

Veríte nízkotučným výrobkom a formulke „bez cukru“

Či išlo o tuky, cukry, alebo lepok, roky sa spotrebitelia spoliehali na etikety výrobkov, ktoré tvrdia, čo strava neobsahuje.

Pritom je omnoho podstatnejšie dôsledne si prečítať, čo sa v nej skutočne nachádza. Priemyselne spracované potraviny síce môžu byť bez tuku a cukru, zato plné konzervačných látok a rafinovaných zložiek. Potraviny by mali byť čo najbližšie prirodzenému stavu v prírode.

Nezatrasiete obohateným mliekom

Mliečne alternatívy zo sóje, z ryže, kešu alebo z mandlí sú obohatené o vápnik a vitamín D. Pridané živiny sa v mlieku nedržia rovnomerne a majú tendenciu klesnúť na dno nádoby.

Ak nádobou pred servírovaním nezatrasiete, v prvých dúškoch prospešné vitamíny a minerály zrejme nenájdete.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V čom sa mýli teória o prekyslení organizmu

Nedávate si dresing na šalát

Zelenina obsahuje antioxidanty a vitamíny rozpustné v tukoch, ako sú napríklad vitamíny A, E a K. Ak si do šalátu nepridáte napríklad olivový olej, prípadne ocot, môžete sa pripraviť o kľúčové živiny.

Vstrebávaniu prospešných živín môžu pomôcť aj potraviny na báze oleja ako orechy, semiačka či avokádo.

Vyberáte si nesprávny jogurt

Jogurt je kvasené mlieko a ako iné fermentované potraviny obsahuje probiotiká, ktoré pomáhajú tráveniu a posilňujú imunitu. Rozum nám možno hovorí, že všetky jogurty sú bohatým zdrojom probiotík, no nie je to pravda.

V prípade, že sa jogurt zahrial alebo pasterizoval, sú nenávratne preč. Hľadajte slová ako „živé aktívne kultúry“ alebo konkrétne zmienky o prospešných baktériách, ako sú Lactobacillus acidophilus, respektíve L. bulgaricus.

Čerpáte energiu zo športových nápojov

Športové nápoje by mali nahradiť tekutiny a elektrolyty, o ktoré telo prichádza potením pri náročnom výkone ako futbal alebo maratón.

Pre príležitostné návštevy posilňovne a bežný šport sú nevhodné, pretože obsahujú zbytočne veľa cukru a solí. Ak ste sa poriadne nezapotili, najvhodnejšia bude čistá voda.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 312
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 423
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 8 702
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 537
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 453
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 011
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 658
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 559
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 992
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 511

Téma: Šport


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Klik

Klik: Ako Elon Musk tuneluje Chicago

Prehľad technologických správ týždňa.

Neprehliadnite tiež

Tras rúk. Kedy značí vážnejší problém?

Trasenie rúk môžu vyvolávať aj lieky.

Ako vyzerá zdravá stolica. O čom svedčí nezvyčajná farba?

Čo dokáže stolica prezradiť o vašom zdraví.

Seknutý krk. Prečo vzniká a čo robiť, aby bolesť ustúpila

Prečo vás môže z prievanu rozbolieť krk a ako vyzerá liečba.

Cukor v krvi si dokážete znížiť vhodnou prílohou

V jedle stačí nahradiť čo i len polovicu ryže alebo zemiakov.

Ako skrotiť úzkosť pomocou vhodného jedla?

Ustrážte si príjem cukru a legálnych drog.