SME

Prípravky na intímnu hygienu štúdia spojila s infekciami

Za popularitu kozmetiky môže najmä marketing, nie potreby tela.

Pri intímnej hygiene postačí aj čistá voda.Pri intímnej hygiene postačí aj čistá voda. (Zdroj: pexels.com/Bruce Mars)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ONTARIO, BRATISLAVA. Kým výrobky ako napríklad vložky a tampóny sú pre väčšinu žien nevyhnutnosťou, bez produktov na intímnu hygienu by sa vedeli zaobísť.

Prečítajte si tiež: Čo robiť pri zápale močových ciest a ako prebieha vyšetrenie? Čítajte 

Umývacie emulzie podobné sprchovému gélu, intímne utierky, hydratačné či gélové dezinfekčné prípravky. Ženy si ich kupujú v nádeji, že na rozdiel od bežných mydiel nevyvolajú podráždenie a prospejú intímnej hygiene a zdraviu.

Štúdia výskumníkov Guelphskej univerzity v Ontariu však naznačuje, že by mohli mať aj opačný efekt. Kanadský výskum, ktorý publikoval časopis BMC Women's Health, vznikol na základe informácií od zhruba 1500 dospelých žien.

SkryťVypnúť reklamu

Dáta poukázali na značnú popularitu výrobkov osobnej hygieny, no ich použitie zároveň znepokojivo súviselo so zvýšeným rizikom infekcií vagíny alebo močových ciest.

Príčina alebo riešenie infekcií?

Približne 95 percent žien v štúdii používalo intímne hygienické výrobky. Napriek tomu pri použití veľkého množstva sa s veľkou pravdepodobnosťou rozvinie niektorá z infekcií.

„Zatiaľ čo výskumy potvrdili negatívne účinky vaginálnych výplachov, o tuctoch iných produktov sa toho vie málo,“ hovorí v tlačovej správe spoluautor štúdie Kieran O'Doherty o produktoch na policiach drogérií.

Marketing urobil z výrobkov na vaginálnu hygienu niečo, čo ženy potrebujú na dosiahnutie ideálu.

spoluautor výskumu Kieran O'Doherty

V tejto fáze výskum nemôže jednoznačne povedať, či sú produkty príčinou infekcií, alebo si ich ženy kupujú ako súčasť liečby. Silné súvislosti by však mal hlbšie preveriť ďalší výskum.

SkryťVypnúť reklamu

Určité produkty sa však viazali na vyššie riziko konkrétnych druhov infekcií.

Gélové dezinfekčné prostriedky sa spájali s osemnásobne vyšším rizikom kvasinkovej infekcie a až takmer dvadsaťnásobne vyšším rizikom bakteriálnej infekcie.

Umývacie emulzie sa spájali s 2,5-násobne vyšším rizikom bakteriálnych a 2,3-násobným rizikom infekcií močových ciest.

Obrúsky na intímnu hygienu boli spojené s dvojnásobným rizikom zápalov močového ústrojenstva a hydratačné krémy zas s 2,5-násobne vyšším rizikom kvasinkových infekcií.

Dôsledok nesprávnych predstáv

Za najpravdepodobnejšie vysvetlenie súvislosti považujú vedci to, že určité prísady v intímnej kozmetike môžu narúšať prirodzenú rovnováhu vaginálnych mikróbov.

Prečítajte si tiež: Je účinný ako voda. Brusnicový džús infekcie močových ciest nevylieči Čítajte 

Prípravky zrejme odstránia prospešné baktérie, ktoré prispievajú k pohlavnému zdraviu žien.

SkryťVypnúť reklamu

„Tieto produkty,“ vysvetľuje O'Doherty, „môžu zabrániť rastu zdraviu prospešných baktérií, ktoré sú potrebné na boj proti infekcii.“

Nerovnováha vo vaginálnom mikrobióme môže viesť k širokému spektru zdravotných problémov vrátane zápalového ochorenia panvy, zníženej plodnosti, rakoviny krčka maternice, bakteriálnej vaginózy a vyššej náchylnosti na pohlavne prenosné infekcie.

O'Doherty a kolegovia sú presvedčení, že produkty intímnej hygieny sú obľúbené aj preto, že ženy netušia, aké sú možné riziká. Keďže sa venuje psychologickej stránke zdravotnej starostlivosti, vidí problém najmä v hlboko zakorenenom spoločenskom nedorozumení.

Rozšírená predstava, že vagína je nečistá, vedie u žien k prehnanej snahe o očistu. Ignorujú pritom skutočnosť, že prehnaná starostlivosť môže mať pre ich zdraviu nežiadúce dôsledky.

„Marketing urobil z výrobkov na vaginálnu hygienu niečo, čo ženy potrebujú na dosiahnutie ideálu, a tým prispieva k problému," uzatvára O'Doherty. Zdravá pošva má totiž samočistiacu schopnosť, vďaka ktorej si intímne partie stačí dôkladne umyť obyčajnou vodou.

DOI: 10.1186/s12905-018-0543-y

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 173
  2. Každý piaty zomrie 9 016
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 149
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 805
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 786
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu