SME

Osýpky mali navždy zmiznúť. Prečo v Európe vidíme ich vzostup?

Antivax rodičia osýpky nepoznajú.

(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Kým neexistovala vakcína, na osýpky do svojich pätnástich rokov ochorelo deväť z desiatich detí.

Každý rok zomreli na následky ochorenia viac než dva milióny ľudí. Desaťtisíce síce pred vznikom vakcíny prežili, no pre sprievodné komplikácie prišli o zrak alebo mali iné trvalé zdravotné problémy.

Dnes sa dá ochoreniu bezpečne vyhnúť sériou dvoch vakcín. Mnohí sa napriek tomu radšej rozhodnú riskovať.

Osýpky pritom patria medzi mimoriadne infekčné ochorenia, ktoré zhruba v tretine prípadov sprevádzajú smrteľné komplikácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa pripravujú vakcíny

Účinná, lacná a bezpečná vakcína proti osýpkam existuje už pol storočia. Živý vírus vo vakcínach bol oslabený zmenou bunkovej kultúry.

Prečítajte si tiež: Tri príbehy o náhode, ktoré viedli k revolúciám v medicíne Čítajte 

V princípe ide o genetickú úpravu vírusu, ktorá prebieha v inom médiu, než sú ľudské bunky. V prípade osýpok sa využívajú bunky kuracích embryí.

Kým neupravený vírus sa dokáže v tele reprodukovať niekoľkotisíckrát, oslabený to zvládne iba približne dvadsaťkrát. Pri tejto početnosti nedokáže vyvolať príznaky osýpok, no množstvo je postačujúce na to, aby vyvolalo imunitnú odpoveď. Vďaka nej si telo vytvorí protilátky.

Protilátky v tele dokážu rozpoznať vírus osýpok a imunitný systém ho následne zlikviduje.

Kritická hranica kolektívnej imunity

Premyslený systém však má kritickú slabinu. Približne tri až päť percent ľudí sa môže osýpkami nakaziť aj v prípade, že sú zaočkovaní.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že je populácia dostatočne očkovaná, jednotlivci, ktorým vakcína nezabrala, vírus nedokážu šíriť ďalej.

Namiesto dvanástich až osemnástich nakazených je chorý iba jeden človek, a preto nevznikne ohnisko nákazy.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5EPD na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 708
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 103
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 115
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu