SME
Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky

Stredomorská diéta: Čo by ste mali jesť a ako vyzerá modelový jedálniček

Stredomorská diéta pre začiatočníkov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: pexels.com/Dana tentis)

BRATISLAVA. Stredomorskú stravu zdravotníci pravidelne radia medzi najzdravšie modely stravovania na svete.

Diéta nie je módny výstrelok, o jej prednostiach sa hovorí už od renesancie. Podobne dlho prebiehajú aj snahy preniesť jedálniček aj do oblastí mimo Stredozemského mora.

Ide o náročnú, no rozhodne nie nesplniteľnú úlohu. Pre začiatok stačí, ak človek pozná základné zásady diéty.

Stredomorská diéta je totiž premenlivá a môžete si ju prispôsobovať podľa svojich možností a chutí. Nemá jediný správny návod - treba ju vnímať skôr ako odporúčané vzorce stravovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako vyzerá a čo obsahuje stredomorská diéta

Súčasná podoba stredomorskej diéty je inšpirovaná stravovaním, ktoré bolo typické pre oblasť Grécka, južného Talianska a Španielska v 40. až 60. rokoch minulého storočia.

Prečítajte si tiež: Zdravotné plusy a minúsy feta syru Čítajte 

V prospech diéty hovoria desiatky, ak nie stovky štúdií.

Dokáže pomôcť pri chudnutí, znížiť riziko srdcového infarktu, mŕtvice, cukrovky 2. typu, ako aj predčasného úmrtia.

Výhody stredomorskej stravy vyplývajú z jej zloženia, ktoré je bohaté na rastlinnú stravu a zdraviu prospešné mastné kyseliny.

Stredomorská diéta je v širšom slova zmysle aj otázkou životného štýlu. Okrem výživy sú jej dôležitou súčasťou aj fyzická aktivita a spoločné stolovanie.

Pre diétu je typické

  • veľké množstvo zeleniny, ovocia, orechov, semiačok, strukovín, zemiakov, celozrnných potravín, byliniek, korení, rýb, morských plodov a panenského olivového oleja,
  • umiernené jedenie hydiny, vajíčok, syrov a jogurtu,
  • ojedinelá konzumácia červeného mäsa.

Pitný režim tvorí najmä čistá voda, súčasťou diéty je aj káva alebo čaj.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre Stredomorie je typická aj umiernená konzumácia červeného vína, maximom pre zdravého človeka je zhruba jeden pohár denne.

Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť

V stredomorskej kuchyni sa veľký dôraz kladie na čerstvosť a sezónnosť surovín.

Vyberajte si preto suroviny, ktoré neprešli priemyselným spracovaním. Potravinám a prísadám, ktoré nespĺňajú túto charakteristiku, sa treba vyhýbať.

Nevhodné sú predovšetkým

  • potraviny s pridaným cukrom - napríklad sladené nápoje, sladkosti, zmrzlina, cukrovinky,
  • potraviny z rafinovaných obilnín - napríklad biely chlieb, či cestoviny z bielej múky,
  • rafinované rastlinné oleje a margaríny,
  • spracované druhy mäsa - napríklad klobásy, párky, slanina, salámy,
  • priemyselne upravené potraviny s prívlastkom "nízkotučný" alebo "diétny".

Modelový stredomorský jedálniček na jeden týždeň

Vďaka modelovému jedálničku je jednoduchšie predstaviť si kombinácie surovín v praxi.

Skryť Vypnúť reklamu

Na internete môžete nájsť množstvo inšpirácie a postupne pre vás bude čoraz jednoduchšie vytvárať chutné a výživné recepty aj s minimom surovín.

Deň v týždniRaňajkyObedVečera
PondelokGrécky jogurt s ovsenými vločkami a jahodamiCelozrnné pečivo s cícerovou nátierkou a zeleninouTuniakový šalát s olivovým olejom. Ovocie ako dezert.
UtorokOmeleta so špenátom, paradajkou a cibuľkou. Kúsok ovocia.Zvyšok tuniakového šalátu z večere.Grécky šalát s olivami a feta syrom.
StredaJogurt s ovocím a orieškami.Celozrnné pečivo s nátierkou z olív, paradajok, bazalky a štipkou cesnaku. Kúsky čerstvej zeleniny.Zeleninové lasagne s cuketou a špenátom.
ŠtvrtokOvsená kaša s hrozienkami.Zvyšok lasagní z večere.Dusený losos s hnedou ryžou a zeleninou.
PiatokVajíčka so zeleninou, jemne pražené na olivovom oleji.Celozrnné pečivo s baklažánovou nátierkou a čerstvou zeleninou.Pizza z celozrnného cesta s mozzarelou, zeleninou a olivami.
SobotaOvsená kaša s hrozienkami, orieškami a jablkomPečené jahňacie mäso so zemiakmi na cesnaku a rozmaríne.Celozrnné cestoviny s ľahkou omáčkou z čerstvých paradajok, bazalkou a cesnakom.
NedeľaOmeleta so zeleninou a olivami.Pečené paradajky/baklažán plnené kozím syrom s kuskusom či strukovinovým šalátom.Grilované kuracie špízy so šalátom a tzatziki.

V princípe nepotrebujete viac, než tri jedlá denne. Ak by ste boli v priebehu dňa hladní, doprajte si ovocie, zeleninu, grécky jogurt, alebo hrsť orieškov.

Ak sa na obed stravujete v reštaurácii, skúste si ako hlavné jedlo zvoliť rybu alebo morské plody. Do jedla si pokiaľ možno pridajte extra olivový olej, k pečivu ho používajte namiesto masla.

DOI: 10.1016/B978-0-12-407849-9.00001-4

DOI: 10.1093/ajcn/66.4.1053S

DOI: 10.1001/archinte.167.11.1195

DOI: 10.1001/archinte.168.22.2449

DOI: 10.2337/dc10-1288

DOI: 10.1186/1741-7015-11-164

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  5. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  6. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 191
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 4 265
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 678
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 397
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 338
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 291
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 198
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 504
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 148
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 034
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bratislava je vďaka vysokej zaočkovanosti na najlepšej ceste stať sa ostrovom slobody.

V hlavnom meste je úplne zaočkovaných 70 percent ľudí nad 50 rokov.


15 h
Nataša Holinová

Vďaku za celý chaos môžeme vzdať všetkým, čo sledovali vlastný prospech.


2 h
Slovenský reprezentant vo vodnom slalome Jakub Grigar získal striebornú medailu.

Slovenský reprezentant skončil druhý v K1 mužov.


Miloslav Šebela 2 h

Neprehliadnite tiež

Ako urýchliť jeho dozretie?


19 h

Moderné technológie vyrušujú, ale vedia aj pomôcť.


28. júl
Chýbajúci kofeín môže bolieť.

Akú hranicu sa neodporúča prekračovať?


27. júl