Fíni zhrnuli priaznivé účinky saunovania, účinkuje ako šport

Sauny môžu znížiť riziko predčasnej smrti.

Časté saunovanie znižuje riziko predčasnej smrti.Časté saunovanie znižuje riziko predčasnej smrti.(Zdroj: FOTOLIA)

BRATISLAVA. Saunovanie môže telu prospievať podobným spôsobom ako pravidelný pohyb. Dokáže totiž znížiť riziko vysokého krvného tlaku, srdcovo-cievnych či neurodegeneratívnych chorôb.

Ide iba o ukážku z dlhého zoznamu zdravotných výhod, ktoré doterajšie výskumy spojili so saunovaním.

Podrobnejšie sa nimi zaoberá prehľad štúdií, ktorý uverejnil časopis Mayo Clinic Proceedings.

Odolnejšie cievy a menej zápalov

Okrem už spomenutých ochorení znižuje saunovanie aj riziká ochorení dýchacieho systému, artritídy, bolesti hlavy alebo chrípky.

Cievy sú vďaka saunovaniu pružnejšie, znižuje sa riziko zápalov, klesá oxidačný stres a posilňuje sa imunita.

Prečítajte si tiež: Ako správne začať s otužovaním?

Skúmané štúdie zvyčajne zachytávali účinky na ľudí, ktorí trávili dvadsať minút v saune vyhriatej na 80 až 100 stupňov Celzia. Po saunovaní plávali, osprchovali sa alebo sa vrátili do izbovej teploty.

V dôsledku horúčavy sa účastníkom štúdií zrýchlil tep z 60 až 70 na 120 až 150 úderov za minútu. Zlepšilo sa im tiež prekrvenie pokožky. Účinok sauny bol preto v princípe podobný, ako by na telo pôsobilo stredne náročné cvičenie.

Zároveň platí, že čím častejšie človek chodí do sauny, tým sú zdravotné výhody výraznejšie.

Napríklad ľudia, ktorí sú v saune štyri až sedemkrát týždenne, majú v porovnaní so saunovaním raz za týždeň o 60 percent nižší výskyt ochorení srdca a mŕtvice.

Ako cvičenie a zdravá strava

Účinky sauny nie náhodou preskúmali práve fínski výskumníci. V ich domovine je totiž saunovanie starovekou tradíciou, ktorá funguje už zhruba desaťtisíc rokov.

Medzi Fínmi sa sauna zvykne označovať aj ako lekáreň chudobných a je významnou súčasťou každodenného života. Na päťmiliónové obyvateľstvo podľa BBC pripadajú viac než tri milióny sáun.

Hoci by sa mohlo zdať, že ide iba o kultúrny výstrelok, v prospech častého saunovania jednoznačne svedčí aj veda.

Z dôkazov totiž vyplýva, že pobyt v saune by mohol znižovať riziko predčasného úmrtia v podobnej miere ako cvičenie a zdravá strava.

Začiatočníci by však mali záťaž na telo zvyšovať postupne. Prvé návštevy sauny by mali byť pri nižších teplotách a trvať iba pár minút.

DOI: 10.1016/j.mayocp.2018.04.008

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 18 963
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 299
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 615
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 8 880
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 341
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 5 078
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 246
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 978
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 301
  10. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 2 903

Téma: Reuma a artritida


Článok je zaradený aj do ďalších tém Otužovanie, Cievny systém, Reuma a artritída, Zdravie seniorov, Choroba srdca, Imunita

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček šéfredaktorky

Nedovolíme, aby sa tu chránená vrstva udomácnila

Vražda sa nedá odstrániť ako trieska z prsta.

DOMOV

Rok po vražde: Bojím sa, čo sa deje a čo bude nasledovať

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Vyhlásenie novinárov

Zabili nám kolegu. Nezabudli sme a nikam neodchádzame (vyhlásenie novinárov)

Pred rokom zavraždili nášho kolegu.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Niektoré typy cvičenia sú vhodnejšie, než iné.
Ilustračná fotografia.
Čiastočný shutdown spôsobil, že väčšina zamestnancov Bieleho domu si musela vziať nútené voľno a futbalistom nemal kto navariť.
Ilustračná fotografia.