Štyri spôsoby, ako cvičenie prospieva pri artritíde

Krátke návody na jednoduché cviky.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Dodržiavanie cvičebného plánu býva náročné aj pre zdravých ľudí. No ak kvôli atrtitíde trpíte bolesťami kĺbov, pohyb je zrejme jednou z posledných vecí, na ktoré myslíte.

Pravidelné cvičenie fungovaniu kĺbov nielenže prospieva, ale zmierňuje aj pocit stuhnutosti či znižuje bolesť aj únavu.

Ak trpíte artritídou, mali by ste sa podľa harvardskej príručky Living Well with Osteoarthritis pri cvičení sústrediť na štyri hlavné oblasti.

1. Lepšia ohybnosť

Prečítajte si tiež: Geriater: Ľudia sa prejedajú a veľa solia. V starobe ich to dobehne

Ak chcete zvýšiť rozsah svojich pohybov, snažte sa kĺb ohnúť čo najviac.

Chvíľku v polohe zotrvajte a potom sa pokúste ešte o kúsok posunúť svoje limity.

Pohyblivosť môžete precvičovať kedykoľvek, aj keď sú vaše kĺby bolestivé a opuchnuté.

Hlavné je, aby ste ich ohýbali jemne a nie násilím.

2. Silnejšie svaly

Svalovú hmotu vám pomôžu naberať odporové cvičenia. Nepotrebujete špeciálne prístroje, môžete využiť vlastnú váhu.

Napríklad napätie v kolenách môže zmierniť jednoduchý cvik na posilnenie stehien.

V počiatočnej polohe sedíte na stoličke, nakloníte sa dopredu a postavíte sa iba za pomoci stehenných svalov. Ruky využívajte iba na udržanie rovnováhy.

Chvíľu stojte a potom sa znova usaďte, pričom opäť zapojíte jedine stehná.

3. Lepšia výdrž

Prečítajte si tiež: Harvard radí päť cvikov, ktoré sú ideálne pre začiatočníkov

Aerobické cvičenie - napríklad chôdza, plávanie a bicyklovanie - posilňuje srdce a pľúca a tým zvyšuje vašu výdrž a celkové zdravie.

Vyberajte si aktivity, ktoré menej zaťažujú kĺby a vaša kostra pri nich netrpí nárazmi. Napríklad beh pre vás nie je vhodný.

Ak máte bolestivý záchvat, vytrvalostné cvičenie odložte až kým príznaky neustúpia.

4. Zvýšená rovnováha

Rovnováhu si môžete zlepšovať jednoduchými cvikmi. Pomáha už len to, ak budete pár minút stáť s váhou na oboch nohách. Potom skúste zdvihnúť jednu nohu, a rovnováhu päť sekúnd vyvažujte druhou nohou.

Nohy vystriedajte a cvičenie zopakujte.

Postupne cvik predlžujte až kým sa vám nepodarí na každej nohe stáť 30 sekúnd. Rovnováhu si môžete zlepšovať aj cvikmi ako je joga alebo tai chi.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 14 361
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 11 953
  3. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 9 923
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 216
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 042
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 5 383
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 5 228
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 176
  9. Jedli ste už ružovú čokoládu? 3 595
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 044

Téma: Reuma a artritida


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kĺby, Zápalové ochorenia, Reuma a artritída, Cvičenie, Bolesť

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Únik chemikálií nepotvrdili. Čo sa stalo na stavenisku R7 pri Blatnej (otázky a odpovede)

Merania hasičov a chemikov nebezpečné látky nepotvrdili.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Teraz Šefčoviča nastrkajú všade

Do prezidentskej zápletky už chýba len Danko.

KOMENTÁRE

Dostali sme sa do civilizačnej pasce (píše Michal Havran)

Zostaneme opäť sami, rozhádaní s našimi spojencami, bez plánu a peňazí.

Neprehliadnite tiež

Test pohlavných chorôb: Ako prebieha a koľko stojí

Všetko čo potrebujete vedieť o vyšetrení.