SME

Mozog podľahne panike a začne hasiť. Čo sa deje po zjedení štipľavého jedla?

Ako telo bojuje s pocitom pálenia.

Neopakovateľnú štipľavú chuť čili papričiek má na svedomí látka kapsaicín. Jej syntetická podoba našla uplatnenie v algeziológii - liečbe bolesti.Neopakovateľnú štipľavú chuť čili papričiek má na svedomí látka kapsaicín. Jej syntetická podoba našla uplatnenie v algeziológii - liečbe bolesti. (Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

BRATISLAVA. Stačí kúsok silnej papričky, alebo pálivej omáčky a v tele sa spustí hotový orchester. Začína sa v ústach, šteklenie takmer okamžite vystrieda intenzívny pocit pálenia.

Ak je rastlina skutočne pikantná, z úst sa účinok prenesie aj na oči a nos. Človeka zalejú slzy, hlieny zaplavia nos a hrdlo.

Prečítajte si tiež: Štikútka. Prečo vznikla a ako zastaviť čkanie? Čítajte 

Rastliny si vytvárajú štipľavé látky preto, aby ich nespásali zvieratá. Evolúcia zariadila, aby čo najviac dráždili pokožku a sliznice cicavcov.

Stratégia rastlín účinkovala až do chvíle, kým sa nedostala do kontaktu s človekom. S výnimkou zvláštneho čínskeho primáta, ktorý pripomína vevericu, je jediným cicavcom, ktorý štipľavú potravu vyhľadáva.

SkryťVypnúť reklamu

Náklonnosť k štipľavému jedlu, má človek podľa fínskych vedcov dokonca zapísanú v génoch.

Čo presne sa odohráva v ľudskom tele po tom, čo zje pikantnú rastlinu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kde sa berú pocity pálenia

Za pocity pálenia je v paprikách zodpovedný alkaloid kapsaicín. Pikantnú chuť chrenu, wasabi alebo horčice zas spôsobuje olej alyl izotiokyanát.

Obe látky sa viažu na receptory, ktoré obvykle slúžia na vnímanie bolesti.

Keď kapsaicín zasiahne receptory jazyka označované ako TRPV1, spustí chemickú reakciu a nervovými zakončeniami vyšlú signál do mozgu.

Kapsaicín sa zároveň viaže na receptory na jazyku, ktoré rozpoznávajú teplo. Práve preto vnímame štipľavé jedlá ako "pálivé".

Štipľavosť teda nemožno považovať za chuť v pravom slova zmysle, ide skôr o kombináciu vnemov, ktoré si vysvetľujeme ako bolesť a horúčavu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5VQH na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 173
  2. Každý piaty zomrie 9 016
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 149
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 805
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 786
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marketér Pavol Minár.

Pavol Minár hovorí o kampaniach.


Ilustračné foto.

Za deti a rodičov bojujú petíciami.


Americké systémy protivzdušnej obrany Patriot (vľavo) a NASAMS.

Odchod talianskeho systému reálne neznamená veľkú zmenu.


Jaroslav Haščák.

Finančníka prvýkrát obvinili v novembri 2022.


TASR a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu