SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Telo si vyrába opiáty, milenci sa dočasne zbláznia. Vedec približuje biochémiu lásky

Ako funguje chémia nového vzťahu?

Organický chemik Peter Szolcsányi (1971) pôsobí na Fakulte chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Pochádza zo štúrova, študijné pobyty absolvoval na univerzitách v Oxforde, Cambridgei a Zürichu. Je autorom knihy Súkromný život molekúl, ako aj početných vedecko-popularizačných článkov a prednášok, v ktorých vtipne približuje pútavý svet prírodných vied.Organický chemik Peter Szolcsányi (1971) pôsobí na Fakulte chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Pochádza zo štúrova, študijné pobyty absolvoval na univerzitách v Oxforde, Cambridgei a Zürichu. Je autorom knihy Súkromný život molekúl, ako aj početných vedecko-popularizačných článkov a prednášok, v ktorých vtipne približuje pútavý svet prírodných vied. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

PETER SZOLCSÁNYI vidí chémiu vo všetkom. Tajomný svet molekúl vo svojich článkoch a prednáškach približuje s ľahkosťou cez ľudové témy ako sú čokoláda, medicínske konope či dokonca smrad na latríne.

V rozhovore pre SME vysvetľuje ako funguje chémia lásky, čo sa deje v telách čerstvo zaľúbených milencov a čo nám môžu drobné hlodavce naznačiť o dlhodobých vzťahoch. Tento článok je súčasťou knihy Rozhovory o ľudskom tele s otázkami a odpoveďami na ceste k zdravšiemu životu.

Čo všetko sa deje s telom človeka, ktorý je čerstvo zaľúbený?

SkryťVypnúť reklamu

Netuším, čo všetko, ale z pohľadu chémie ide o komplexné reakcie organických zlúčenín. Vedci doposiaľ identifikovali niekoľko desiatok molekúl, ktoré sú nejakým konkrétnym spôsobom asociované s emocionálnym prežívaním a prejavmi lásky. Pričom ide o univerzálny systém a tie emócie sa medzi rasami a kultúrami prakticky nelíšia, biochémia by mala byť plus mínus rovnaká.´

Súvisiaci článok Denník SME s novou knihou Rozhovory o ľudskom tele Čítajte 

Ak si zoberieme ako východiskový model povedzme heterosexuálny monogamný vzťah, celé sa to začína pohlavnými hormónmi, ktoré štandardne a väčšinovo determinujú muža a ženu.

Muža určuje dominantne testosterón, ktorý vytvára jeho prvotné aj druhotné pohlavné znaky, taktiež ovplyvňuje jeho vôňu a fyzický zjav. V ženskom tele zas majú vedúcu úlohu estrogény, v ich prípade ide o súbor viacerých podobných molekúl.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň platí, že muži aj ženy majú v telách v menšej miere zastúpené aj hormóny typické pre opačné pohlavie. Napríklad, zatiaľ čo hladina testosterónu u čerstvo zaľúbeného muža mierne klesá, ženu naopak ovplyvní dočasne zvýšená koncentrácia tohto hormónu.

Zmení sa výkyvmi hormónov správanie zaľúbených?

Prirodzeným dôsledkom nižšej koncentrácie testosterónu je výrazne znížená agresivita muža, vďaka čomu partnerke neublíži. U žien sa jeho nárast naopak prejaví zvýšenou asertivitou, žena je prístupnejšia a nebojí sa byť v spoločnosti doposiaľ neznámeho muža.

Súvisiaci článok Biopsychológ: Fascinuje ma, čo všetko považujú ženy za atraktívne Čítajte 

Pokiaľ ide o povestnú úvodnú iskru, vzhľad a výzor však zďaleka nie sú všetko. Milenci si musia aj voňať, aby boli k sebe priťahovaní. Každý z nás produkuje originálnu zmes molekúl a naša vôňa je podobne jedinečná ako odtlačok prsta.

SkryťVypnúť reklamu

Je zaujímavé, že žena vonia a vníma vône mierne odlišne v rôznych fázach menštruačného cyklu. U mužov sa ich senzorický profil tiež môže meniť vekom, zmenou stravy alebo ochorením. Nuž a ak je nám vôňa toho druhého príjemná, náš tep sa spomalí a upokojíme sa. Tento efekt je natoľko príjemný, že s tým človekom prirodzene túžime tráviť čo najviac času.

Zaľúbenie teda vzniká vďaka kombinácii pohlavných hormónov a molekúl, ktoré na ľudí pôsobia podobne ako feromóny u iných živočíchov?

Áno, budúci milenci si musia padnúť do oka aj do nosa, vzájomnú erotickú príťažlivosť musí dopĺňať pachová kompatibilita. Ak túto úvodnú kombináciu nič nenaruší, nastúpia na biochemickú scénu kľúčové neurotransmitery ľudského mozgu - dopamín a serotonín.

Správanie sa zrazu nápadne zmení, zaľúbený človek sa dočasne doslova zblázni. Dopamín, ktorý spôsobuje tú známu eufóriu, extrémne stúpne a serotonín zas prudko klesne, čo sa prejavuje typickou nesústredenosťou, nechutenstvom, nespavosťou a nevôľou vnímať čokoľvek iné, než objekt svojho záujmu. Človek je priam posadnutý prítomnosťou toho druhého.

Táto fáza zaľúbenia však nevydrží večne. Kedy zvyčajne pominie?

Prvá fáza, ktorá je najmä o erotických aktivitách, je našťastie len dočasná.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C64NH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M64NH na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  2. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  3. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  2. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  3. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  4. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  5. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 062
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 252
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 531
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 827
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 824
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 125
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 438
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 343
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 3 023
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 894
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Otázky a odpovede.


24. sep
Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje v minútach.


19 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 13 h
Skryť Zatvoriť reklamu