Piatok, 9. december, 2022 | Meniny má Izabela

Sme trochu denisovania aj neandertálci. Za objav získal Nobelovu cenu

Laureátom je švédsky genetik a evolučný biológ.

Švédsky genetik Svante Pääbo získal Nobelovu cenu za fyziológiu alebo medicínu za rok 2022. (Zdroj: TASR/AP)

Kedysi sme si mysleli, že obývame svet, v ktorom zvíťazili moderní ľudia. Na rozdiel od vzdialených príbuzných neandertálcov, sme sa mu dokázali lepšie prispôsobiť. Naši predkovia prežili a ovládali celú planétu.

Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred niekoľkými rokmi však genetici a paleoantropológovia priniesli dôkazy, ktoré naznačovali, že to mohlo byť inak. Hovorili, že neandertálci neboli iba naši ľudskí „susedia“, ale aj naši priami predkovia a dodnes v sebe nosíme časť neandertálskej DNA.

Hoci boli tieto štúdie najprv považované za odvážne, tento rok sa stal ich hlavný autor, švédsky vedec Svante Pääbo z Inštitútu Maxa Plancka, laureátom Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu.

Pääbov výskum predstavuje jeden z najzamotanejších príbehov vedy. Príbeh, ktorý prekračuje jej hranice, pretože je ním samotná minulosť. A na konci tejto histórie moderných ľudí sme my.

„Vďaka svojmu priekopníckemu výskumu Svante Pääbo dosiahol niečo zdanlivo nemožné: sekvenovanie (prečítanie, pozn. red.) genómu neandertálca, vyhynutého príbuzného súčasných ľudí,“ uviedol vo vyhlásení Nobelov výbor.

SkryťVypnúť reklamu

„Pääbove objavy priniesli nové chápanie našej evolučnej histórie,“ dodal a zdôraznil, že vďaka tomuto objavu vznikol aj nový vedný odbor – paleogenomika (vedecké pole, ktoré sa zaoberá rekonštrukciou a analýzou genomických informácií o vyhynutých druhoch, pozn. red).

„Tohtoročná Nobelova cena za medicínu je pre mňa veľmi prekvapivá. Očakával som a želal som si, aby ju dostali ľudia, ktorí stáli pri zrode mRNA vakcín, ktoré v priebehu posledných dvoch rokov zachránili milióny životov,“ komentuje pre SME tohtoročné udelenie Nobelovej ceny za medicínu imunológ Vladimír Leksa z Ústavu molekulárnej biológie Slovenskej akadémie vied (SAV).

Prvých tohtoročných držiteľov Nobelovej ceny oznámila komisia Inštitútu Karolínska v pondelok o 11.30 h. Ocenenie odovzdávajú na základe poslednej vôle švédskeho chemika Alfreda Nobela.

Dokázal niečo zdanlivo nemožné

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťZatvoriť reklamu