S číslami a matematikou sa stretávame celý život. Ako malí na prstoch ukazujeme, koľko máme rokov, neskôr si počítame dni do dovolenky či manažujeme domáci rozpočet.
Pre niektorých ľudí však môžu aj tieto činnosti predstavovať problém. Možnou príčinou je aj porucha matematických schopností - dyskalkúlia. Predpokladá sa, že v Európe ju má okolo päť percent populácie.
Výskumníčky z University College v Londýne Jo van Herwegenová, Elisabeth Herbertová a Laura Outhwaiteová približujú, že vo Veľkej Británii je na základných školách šesť percent detí, ktoré môžu mať dyskalkúliu.
„Znamenalo by to jedno alebo dve deti v každej triede základnej školy s 30 žiakmi – približne toľko detí, koľko sa odhaduje na dyslexiu,“ poznamenávajú vo svojom texte na odbornom webe The Conversation s tým, že táto porucha je v porovnaní s inými poruchami slabo preskúmaná.
Špeciálna pedagogička Janka Zajacová v odbornom postupe v pedagogickej a poradenskej praxi pre dyskalkúliu píše, že daná porucha je často podozrivým prejavom narušeného vývinu reči, špecifických porúch učenia – dyslexie, dysgrafie, dysortografie.
„Jazyk a matematika sú úzko prepojené. Matematika si vyžaduje presné, výstižné vyjadrovanie a schopnosti správne a doslovne rozumieť významu bežného matematického pojmoslovia,“ vysvetľuje.
Pri práci so žiakmi, ktorým bola diagnostikovaná dyskalkúlia, je podľa odborníčky kľúčové zvoliť správny prístup, nájsť podstatu ťažkostí a určiť možnosti podpory. Na Slovensku môže o vykonanie vyšetrenia požiadať rodič, ale aj škola, ktorú žiak navštevuje.
Existuje však aj niekoľko praktických tipov pre rodičov a učiteľov detí s problémami s matematickým učením.