SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Abeceda opaľovania - malý slovník opaľovania

Pre Primar.sk: PharmDr. Monika Hollósy, Lekáreň pri Váhu - Komárno. Tento článok bol uverejnený so súhlasom iLEKAREN.sk   Zlaté pravidlá opaľovania Neopaľujme sa medzi 11 a 15 hodinou. Nakrémujme sa ešte pred vstupom na slnko

Pre Primar.sk: PharmDr. Monika Hollósy, Lekáreň pri Váhu - Komárno. Tento článok bol uverejnený so súhlasom iLEKAREN.sk

 

Zlaté pravidlá opaľovania

  • Neopaľujme sa medzi 11 a 15 hodinou.
  • Nakrémujme sa ešte pred vstupom na slnko
  • V prvý deň sa nevystavujme slnku dlhšie ako 15 minút, neskôr postupne predlžujme interval
  • Pime veľa tekutín, zabránime tak dehydratácii pokožky  vysychaniu pokožky môžeme predísť aj používaním ukľudňujúcich, zvláčňujúcich, hydratačných prípravkov po každom slnení
  • Tieň slnečníka ešte neznamená bezpečie
  • Nepoužívajme pri slnení parfémy a make-up, ktoré môžu vyvolať alergické reakcie
  • Ak užívame lieky, poraďme sa s lekárom, či sa môžeme opaľovať
  • Deťom prikryme hlavu ľahkou plátennou čiapkou
  • Pravidelne opakujme aplikáciu ochranného prostriedku

 

Skryť Vypnúť reklamu

Aplikácia – Nevhodné a neúčelné je aplikovať opaľovacie prípravky v poslednej chvíli, teda až vonku na pláži. U ľudí s vyšším fototypom je táto chyba ešte odpustiteľná, avšak citliví jedinci by mali vychádzať na slnko už patrične ozbrojení, najmä v prvé dni.

Čas – Dnes už takmer každý vie, že slnečné lúče najnebezpečnejšie medzi 11-15 hodinou. Nevystavujme sa teda v tomto období priamemu účinku slnečných lúčov

Blond vlasy - Skutoční blondiaci, ktorí nie sú nositeľmi génov pre ryšavé vlasy, sa z hľadiska opaľovania vlastne ani nenarodili pod zlou hviezdou. Je pravda, že vždy sa najprv spália (ak nepoužívajú prípravky s ochranným faktorom), ale neskôr, pri opakovanom opaľovaní sa to už viac nestane. Pomerne ľahko potom pekne rovnomerne zhnednú. Po troch týždňoch opaľovania nadobudne ich pokožka ochranný faktor č. 6.

Skryť Vypnúť reklamu

Bronz – K vytvoreniu tzv. bronzového nádychu pokožky sú potrebné tri dni. Za túto dobu sa vyprodukuje dostatok pigmentu, ktorý sa rovnomerne rozmiestni v pokožke. Tento proces nevieme urýchliť ani tým, že zostaneme dlhšie na slnku. Postupne, každým dňom obranyschopnosť pokožky rastie. Tajomstvom zdravého bronzu je teda postupné, opatrné opaľovanie. Nemusíme mať obavy, že kvôli opaľovaciemu prípravku s vyšším faktorom sa neopálime. Aj s OF 25 môžeme pekne zhnednúť, veď ochranný filter zachytí škodlivé UV lúče, ale napriek tomu prepustí dostatok UV žiarenia na vytvorenie rovnomerného zhnednutia pokožky.

Farba – Prvý kontakt so slnkom prepožičia našej pokožke jemne modrastý nádych. Vysvetľuje to fakt, že počas prvých asi 40 minútach opaľovania sa uplatní len účinok UVA lúčov, ktoré vytvoria na pokožke len prechodnú farbu. Oxidujú totiž v rohovej vrstve pokožky premelanín, ktorý dodá pokožke prechodnú, mierne tmavšiu farbu. Táto po uplynutí 2 hodím postupne zbledne. Neskôr sa objaví skutočné zhnednutie pokožky, ktoré je výsledkom riadnej syntézy melanínu.

Skryť Vypnúť reklamu

Fľaky – Niektoré lieky (antibiotiká, digestíva, sedatíva) ale aj lokálne aplikované chemikálie (decht, bergamotový olej) sa môžu pričiniť o nepekné fľaky na pokožke počas slnenia, tzv. fototoxickú reakciu. V prípade, že užívate nejaké lieky, je dôležité poradiť sa s odborníkom, ako postupovať pri opaľovaní. Opatrné by mali byť aj tehotné ženy. Tehotenstvom zmenené hladiny hormónov, môžu vyvolať zvýšené vylučovanie melanínu, čo sa prejaví vystupňovanou tvorbou pigmentu na tvári.

Kvapky vody – Väčšina z nás sa nerada utiera po kúpeli, hoci je to veľmi užitočný úkon. Kvapôčky vody na našej pokožke fungujú vlastne ako drobné zväčšovacie sklá. Tým len stupňujú riziko spálenia. Potom, čo sa poutierame uterákom, nezabudnime sa opäť natrieť krémom s ochranným faktorom.

Materské znamienka – Všetci máme určité množstvo materských znamienok, nezabúdajme natierať sa dôkladne ochrannými prípravkami najmä na miestach, kde je ich výsev hojnejší. V priebehu leta sledujme ich veľkosť, sfarbenie, povrch, tvar a okraje. Pri každej zmene by sme mali konzultovať s kožným lekárom.

Ochranný faktor – je číslo, ktoré je vyznačené na obale každého opaľovacieho prípravku. Vyjadruje mieru ochrany pred UV žiarením. Napríklad OF 6 znamená, že ak bez použitia ochranného prípravku sa spálime za 30 minút, OF 6 túto dobu predĺži 6-krát, teda nám predĺži pobyt na slnku na 180 minút, počas ktorých sa nespálime. Táto doba je samozrejme individuálna v závislosti od typu pokožky. Takáto ochrana je však zaručená len v tom prípade, ak používame dostatočné množstvo ochranného prípravku, a po každom okúpaní by sme ho mali opäť aplikovať.

Opaľovacie prípravky – Aké množstvo opaľovacieho prípravku je potrebné naniesť, aby sme dosiahli stupeň ochrany, aký je uvedený na prípravku? Podľa dermatológov je množstvo zodpovedajúce štyrom polievkovým lyžiciam potrebné na dostatočnú ochranu celého tela dospelej osoby. Toto množstvo zodpovedá aj norme Food and Drug Administration, teda 2 mg prípravku na 1cm˛ pokožky. Pri takomto postupe by sme pri jednom natretí minuli 100 ml-ovú tubu. Nie je potrebné poznamenať, že v praxi používame oveľa menšie množstvá opaľovacieho prípravku. Preto je vhodné zadovážiť si radšej ochranný prípravok s vyšším faktorom a častejšie opakovať jeho aplikáciu. Skutočná ochrana bude aj takto slabšia, než akú prípravok zaručuje za prísnych laboratórnych podmienok.

Pohyb – Hoci je veľmi príjemné vyhrievať sa na slniečku, ležať bez pohybu a oddávať sa hrejivým lúčom slnka, nie vždy nás napadne, že takto našu pokožku ožarujú UV lúče neustále pod rovnakým uhlom, čo zvyšuje riziko erytému. Aby sme tomu predišli, snažme sa čo najviac na slnku pohybovať. Takto si môžeme pobyt na slnku aj predĺžiť.

Rodina – Najčastejšie tvoria rodinu dvaja dospelí a dve deti. Ak predpokladáme, že nie sú citliví na slnečné žiarenie, celá rodina sa môže spoľahnúť na ochranný faktor 15. V krajných prípadoch, ak niektorý z členov rodiny je citlivý na slnko, alebo v období zvýšenej intenzity slnečného žiarenia, môžu siahnuť po OF 25. Na primeranú ochranu počas jedného týždňa si potrebuje zabezpečiť štvorčlenná rodina asi tri tuby ochranného krému.

Ryšavé vlasy – Ryšavé vlasy sú dedičnou vlohou, ktorá sa nie vždy prejaví. Často ostáva ukrytá pod rúškom gaštanovohnedých, alebo zlatožltých vlasov. Jasným znakom sú len pehy. Títo jedinci patria väčšinou do 1 a 3 fototypu, ktorý je charakteristický neschopnosťou vytvoriť v koži prirodzený ochranný faktor.

Snedá pokožka – Ľudia s typickou snedou pokožkou poznajú výraz spáliť sa len z počutia. Napriek tomu ani ich pokožka nie je chránená pred vplyvmi UVA žiarenia, ktoré spôsobuje predčasné starnutie kože. Aj títo jedinci by sa mali vystavovať slnečným lúčom s mierou, ak nechcú časom pripomínať sušenú slivku. Nezaškodí im vyhýbať sa poludňajšiemu slnku a uvedomiť si, že prípravky s ochrannými faktormi neslúžia len pre ľudí s bledou pokožkou.

Spálenie pokožky – Objaví sa do troch hodín po opaľovaní. Pre pokožku to znamená skutočnú traumu, ktorej sa môžeme vyvarovať, ak sa chránime prípravkami s UV ochranou. N koži sa objaví typický erytém, sčervenanie, ktoré spôsobuje rozšírenie vlásočnicových žiliek v pokožke. Zároveň dochádza aj k stratám plazmy. Za sčervenanie, opuch, pľuzgiere a bolestivú citlivú pokožku sú zodpovedné UVB lúče. Príznaky miznú za 3-8 dní v závislosti od citlivosti pokožky a dĺžky expozície. Doporučujú sa hojivé masti na popáleniny s aktívnou látkou dexpanthenolom a chladivé gély s účinnými látkami na miestne znecitlivenie.

Teplo – S ultrafialovým žiarením zároveň dostávame aj dávku infračerveného žiarenia. Je to tepelné žiarenie, ktoré nás upozorní, ak sme pobyt na slniečku prehnali. Ak cítime, že pokožka je zrazu horúca a priam z nej sála teplo, je najvyšší čas, aby sme sa utiahli niekam do tieňa. Často však mierny vánok tieto varovné znaky utlmí, a preto je najlepšie sledovať hodinky.

Tieň – pocit bezpečia pod slnečníkom, či korunami stromov možno dnes už považovať za nesprávnu, nebezpečnú predstavu. V skutočnosti sa opálime aj v tieni, ba dokonca sa môžeme v tieni aj spáliť, ak nepoužívame prípravky na opaľovanie s ochranným faktorom.

UVA – žiarenie premieňa premelanín na melanín. Považuje sa za hlavnú príčinu fotodynamických reakcií. Vyvoláva predčasné starnutie pokožky a chronické zmeny na koži.

UVB – žiarenie v malých dávkach s časovým odstupom 24 hodín stimuluje novosyntézu melanínu v melanocytoch. Medicínsky je považované za hlavnú príčinu malígneho melanómu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Aký dojazd s vaším autom reálne potrebujete? Praktická pomôcka
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  2. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  3. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  7. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  9. Behind every successful business lies a set of skilled people
  10. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 22 384
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 032
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 299
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 358
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 177
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 098
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 328
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 983
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 686
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 251
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prečo je dôležité, aby deti chodili skoro spať.


8 h
Ampulka s vakcínou proti ochoreniu COVID-19 od americkej farmaceutickej spoločnosti Novavax počas tretej fázy klinických testov v Londýne.

Do konca roka chce vyrobiť 150 miliónov vakcín.


14. jún
Ilustračné foto.

Objasnili úlohu doteraz neznámeho proteínu s označením FAM110A.


TASR 9. jún
Liek Aduhelm.

Za posledných takmer 20 rokov nebol na liečbu schválený žiaden iný nový liek.


TASR 7. jún