Londýn 5. augusta (TASR) - Zatvorte oči a predstavte si leto. Čo vás napadne ako prvé, keď sa povie leto? - túto otázku kládli britskí psychológovia desiatkam dobrovoľníkov, aby zistili, ako sa leto premieta do piatich hlavných ľudských zmyslov.
Vnemy, ktoré tím vedený Petrom Marshom z Oxfordu zaznamenal najčastejšie, nie sú ani prevratné, ani šokujúce: modré nebo, spev vtákov, chuť jahôd, vôňa posekanej trávy a jej dotyk na nahých chodidlách. Prípadne aróma opaľovacieho krému, bzučanie hmyzu, svetlé večery a záplava kvetín.
Zaujímavejšie bolo, prečo sa ľuďom spájajú tieto symboly s britským letom, keď takýchto idylických slnečných dní býva v Británii málo?
Podľa doktora Marsha sú predstavy o lete späté viac so zážitkami z detstva než s čerstvejšími spomienkami, a odrážajú skôr prianie, ako by leto vyzerať malo, než skutočnosť.
Vedecká štúdia bola určite príjemná aj pre jej autorov, ale nezabíjali ňou len letnú nudu. Pomôže im totiž lepšie pochopiť tzv. sezónnu poruchu - zimný splín.
A výsledok? Vedci odporúčajú zamestnávateľom udržovať "letný kokteil zmyslov" v kanceláriách, aby si ich zamestnanci udržali dobrú náladu ešte dlho po nástupe chladnejších a depresívnejších mesiacov.
Výrobca nápojov Pimms, ktorý si štúdiu objednal, už vytvoril taký "letný box" pre osem ľudí. Na podlahu nechal položiť trávnik, na stôl jahody, modré steny pripomínajú letnú oblohu, lampa žiari ako slnko a na dôvažok tu pofukuje pravý letný vánok. Lenže komu sa v takejto letnej atmosfére bude chcieť pracovať?