SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Aký vplyv má posledné jedlo a pitie na náš spánok?

Prečo sa nám tak veľmi nedarí večer zaspať? Možno to súvisí aj s tým, čo sme zjedli na večeru.


FOTO SME – JÁN KROŠLÁK



„Spôsob stravovania je totiž úzko spojený so spánkom. Je všeobecne známe, že ťažké večerné jedlo a osviežujúci nočný spánok sa nemajú radi,“ hovorí psychiatrička MUDr. Lívia Vavrušová. Tvrdí, že reč tela máme pozorne počúvať. „Ak sa nám večer chce ísť spať, máme to urobiť. Ak sa nám nepodarí zaspať do 15 minút, máme vstať a zopakovať svoj pokus znova, až sa nám začne zívať.“

Len by sme, preboha, nemali vo fáze čakania otvárať chladničku.

Štúdie výskumov vykonávaných za posledných 15 rokov ukazujú, že jedlo a pitie ovplyvňujú kvalitný spánok.

SkryťVypnúť reklamu

Nedávne štúdie dokazujú, že aj redukčné diéty môžu dopomôcť k poruchám spánku. Spánok oslabuje aj nedostatok železa alebo magnézia v organizme. Potraviny s týmito prvkami by sme mali zaradiť do svojho jedálnička čo najčastejšie. Nachádzajú sa v niektorých minerálnych vodách, morskej strave, v celozrnných obilninách, strukovinách, sušenom ovocí, orechoch, v čínskej kapuste, špenáte, brokolici. Je už chronicky známe, že veľké porcie jedla pred spaním si vyžadujú väčšie trávenie a naše telo si neoddýchne ani v noci.

Colu deťom po piatej popoludní - nie!

Trávenie jednoduchých cukrov naopak zvyšuje ospalosť v rozsahu 30 až 60 minút. V praxi to znamená, že večerné jedlo s vysokým obsahom uhľovodíkov zvýši vysokú kvalitu spánku bez prebudenia sa v noci. Babičky majú teda pravdu o účinkoch čaju s medom.

SkryťVypnúť reklamu

Ak však chcete, aby vaše deti zaspali, nedovoľte im piť sladké kolové nápoje po 17. hodine. Keďže obsahujú kofeín, dokážu oddialiť príchod spánku a oslabiť jeho kvalitu. Tzv. kofeínový vrchol dosiahnutý kolovými nápojmi je síce intenzitou nižší ako pri čaji alebo káve, objavuje sa však neskôr. Znamená to teda, že pitie kolových nápojov neskoro popoludní môže u detí prerušiť príchod spánku. Kofeín je často označovaný ako príčina nespavých nocí, výsledky však závisia od toho, na čo je človek zvyknutý.

Ak ľudia, ktorí pijú nápoje s kofeínom veľmi málo alebo vôbec, začnú nápoje s obsahom kofeínu piť po piatej hodine, spôsobí to oneskorenie príchodu spánku a ovplyvní to jeho kvalitu. (uj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  3. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  5. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  6. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  7. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  8. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 28 182
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 094
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 836
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 987
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 894
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 851
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 887
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 1 596
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu