Prečo jesť fazuľu?

Táto nutrične hodnotná strukovina obsahuje viac látok nevyhnutných na správnu činnosť mozgu a reguláciu dôležitých životných funkcií.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Fazuľa i strukoviny vo všeobecnosti sú významným zdrojom bielkovín, majú ich najviac spomedzi všetkých rastlinných potravín. Sú tak aj vhodnou alternatívou mäsa. Fazuľa má svoj pôvod v Južnej Amerike. V 16. storočí ju do Európy priviezli Španieli a o storočie neskôr už bola bežnou súčasťou jedálneho lístka Európanov.

Jedným z dôvodov, prečo jesť fazuľu či strukoviny vôbec je, že obsahujú málo tuku, s výnimkou sóje. Strukovinám sa však musia vyhýbať tí, ktorí majú diagnostikovanú dnu, pretože obsahujú škodlivé puríny.

Najviac purínov obsahuje šošovica (asi 70 mg/100 g strukoviny) a hrach (asi 45 mg/100 g strukoviny), vo fazuli je ich len 18 mg/100 g strukoviny. Pre lepšiu stráviteľnosť sa odporúča strukoviny pred varením namáčať, v prípade fazule je to asi 10 – 12 hodín.

Čím je prospešná

Odborníčka na zdravú výživu, MUDr. Alexandra Frolkovičová objasňuje, aké vitamíny či iné látky fazuľa obsahuje a ako prospievajú zdraviu.

Vitamíny skupiny B – Dôsledkom ich nedostatku môžu byť depresie, pokles výkonnosti, citová labilita, poruchy spánku a pod.

Kedy vám hrozí zvýšené riziko nedostatku vitamínov skupiny B?

  • Ak sa nepravidelne a nedostatočne stravujete, takže v strave neprijímate dostatok týchto vitamínov.
  • Ak váš organizmus spotrebúva vitamíny B v zvýšenej miere pre chronický stres.
  • Ak často prijímate priveľa kofeínu a cukru, ktoré ničia vitamíny B.

Ako „béčka“ pomáhajú

Fazuľa je bohatým zdrojom vitamínov B, najmä B1, B3 a B9.

Tiamín (vitamín B1) podporuje premenu sacharidov na energiu, ktorá je dôležitá práve pre mozgové bunky. Podieľa sa tiež na tvorbe neurotransmitera acetylcholínu, ktorý je nevyhnutný na dobré fungovanie pamäti.

Nedostatok niacínu (vitamín B3) môže spôsobiť únavu, bolesti hlavy, nespavosť, nesústredenosť, nepokoj a bez neho mozog nemôže poriadne pracovať. Vo fazuli je aj veľa tryptofánu – aminokyseliny, ktorá sa v tele premení na ďalší niacín.

Kyselina listová (vitamín B9) podporuje tvorbu serotonínu a noradrenalínu, čím nepriamo vplýva na dobrú náladu.

Na spánok i náladu

Tryptofán – Podporuje zdravý spánok, pretože je východiskovou surovinou na tvorbu melatonínu a serotonínu. Má vraj aj ďalší zaujímavý účinok: znižuje chuť na alkohol.

Mangán odstraňuje únavu.

Arginín – Táto aminokyselinasa v tele mení na oxid dusnatý, ktorý umožňuje cievam relaxovať. Má to význam nielen pri správnej regulácii krvného tlaku, ale aj pri poruchách erekcie. Nie neprávom sa arginín nazýva aj „prírodná viagra“. Spolu so zinkom a vitamínom E zvyšujú aj pohyblivosť a množstvo životaschopných spermií. V kombinácii s inými aminokyselinami (najmä glutamínom a ornitínom) podporuje tvorbu svalovej hmoty.

Tyrozín – Neesenciálna aminokyselina pôsobí povzbudzujúco a cez tvorbu neurotransmiterov podporuje dobrú náladu.

Koľko jej treba zjesť?

Za týždeň by sme mali zjesť 5 porcií strukovín (1 porcia je cca 1/2 hrnčeka uvarenej fazule, šošovice alebo cícera). Prechodne môžete toto množstvo aj zdvojnásobiť, či už na chudnutie alebo inú potrebu zvýšeného príjmu vlákniny v strave (napr. pri zápche).

Nezabudnite na dostatok tekutín, vláknina splní svoj účel iba pri dostatočnom pitnom režime. Aby zafungovala, musí napučať tekutinou. Pite však rovnomerne počas celého dňa. Najlepšia je čistá voda, prípadne ochutená citrónom, z čajov nesladený zelený, čierny, zázvorový či mätový.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 813
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 256
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 073
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 735
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 336
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 083
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 874
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 582
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 143
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 659

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Vitajte vo Wakaliwoode. Africký Tarantino točí filmy ako nikto iný

Ugandský režisér točí legendárne kung-fu komédie. V Afrike a takmer zadarmo.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

Neprehliadnite tiež

Alzheimera možno odhaliť pomocou krvného testu

Test na Alzheimerovu chorobu by sa mohol stať súčasťou bežnej preventívnej prehliadky.

Tretine prípadov demencie sa dá predísť, našli prospešné zmeny životného štýlu

Proti Alzheimerovej chorobe by mohla pomôcť úprava životného štýlu.

Čo robiť v horúčavách. Rady pre seniorov, malé deti a psy

Rady ako doma prežiť horúčavy a ako ochrániť najzraniteľnejších okolo vás.

Alobal v kuchyni. Aké sú dôkazy o jeho škodlivosti

Veda vysvetľuje, prečo pstruh v alobale zrejme nespôsobí Alzheimerovu chorobu.