Komunikácia: predmetom povinným?

Určite ste to zažili. Vojdete do ambulancie, vystrašený, ubolený, možno v horúčke. Lekár vám kladie otázky a pritom ťuká na stroji, telefonuje a podchvíľou dáva príkazy sestričke. Zdá sa vám, že vás vôbec nepočúva. Máte nástojčivý pocit, že sa váš lekár .


Zrejme niet pacienta, ktorý by po vyšetrení vyšiel z ambulancie s pocitom, že dostal odpovede na všetky otázky. Nie vždy je však na vine lekár. Nie každý pacient sa totiž dokáže pýtať. Lekári tvrdia, že aj pacienti by sa mali na návštevu lekára pripraviť. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

Určite ste to zažili. Vojdete do ambulancie, vystrašený, ubolený, možno v horúčke. Lekár vám kladie otázky a pritom ťuká na stroji, telefonuje a podchvíľou dáva príkazy sestričke. Zdá sa vám, že vás vôbec nepočúva. Máte nástojčivý pocit, že sa váš lekár príliš ponáhľa.

Vy ste sa však pripravili, urobili ste si dokonca poznámky. Tomuto človeku hovoríte možno veci, ktoré by ste nikomu inému nezverili.

Prvá rada znie: Nenechajte sa vyviesť z miery a povedzte mu, že pre vás je táto konzultácia veľmi dôležitá.

Odpoveď dostaneme len na polovicu otázok

Pacienti na celom svete sú nespokojní s tým, ako málo s nimi lekári komunikujú. Štúdia, ktorú robili v čakárňach ordinácií kliník a nemocníc v USA, ukázala, že každý pacient sa chce spýtať v priemere na tri alebo viac vecí. Avšak z ordinácií vychádzajú pacienti s odpoveďou v priemere len na jeden a pol otázky.

„Nezodpovedané otázky sú živnou pôdou pre neistotu, strach, úzkosti a pesimistické dohady vedú často aj k tomu, že sa pacienti odmietajú podrobiť liečbe, pretože jej úplne nerozumejú,“ hovorí psychologička Mária Hanúsková.

Sama nedávno liečila pacientku, ktorej neurológ nevysvetlil, prečo má neustále závraty. „Bola presvedčená, že má nádor a neverila lekárovi, ktorý ju stručne odbavil tým, že je to od krčnej chrbtice. Strach z nevyliečiteľnej choroby zhoršil jej závraty natoľko, že prestala vychádzať z domu, nechodila do práce a pridružili sa ďalšie príznaky, ktoré svedčili o chronických úzkostných stavoch. Na svoje šťastie hľadala pomoc aj u iného lekára. Antidepresívna liečba a niekoľko psychoterapeutických sedení jej veľmi pomohlo. Mohla však skončiť aj v čiastočnej invalidite.“

Slovenskí pacienti diagnózu nekonzultujú

Pacienti u nás ešte nie sú zvyknutí radiť sa o diagnóze s viacerými lekármi. Konzultovať svoj stav viacerými lekármi je vo svete bežná prax, na Slovensku zatiaľ ojedinelý jav.

„Ak ide o závažnú diagnózu, pacient by nemal mať zábrany konzultovať ju aj s iným lekárom. Malo by to byť bežné. Ja sama som mala viacero pacientov, ktorí sa so mnou prišli poradiť,“ hovorí lekárka z prsníkovej ambulancie v Bratislave.

Zvlášť to platí, ak ide o fatálnu diagnózu. Zvykať by si na to mali aj sami lekári.

„U ľudí však stále trvá obava, že sa lekári urazia alebo sa im nebodaj pomstia, ak si vyžiadajú dokumentáciu a zájdu s ňou za iným lekárom,“ povedala internistka MUDr. Eva Hlaváčová. Sama nedávno svojej bezradnej pacientke odporučila, aby si skonzultovala možnosti s ďalším lekárom. „Pacientka sa nakoniec vrátila ku mne, lebo operácia bola nevyhnutná, ale aspoň bola spokojná, že využila všetko, čo mohla.“

Radšej sa sťažujeme, ako komunikujeme

Príčinou sťažností pacientov na lekárov je väčšinou to, že takmer spolu nekomunikujú. Aj za podozrením, že lekár vážne poškodil pacienta, sa často skrýva len najobyčajnejší, a zároveň najčastejší prehrešok lekára - emócie. Zvýšený hlas, ironická poznámka, v niektorých prípadoch dokonca vulgarizmy. Pacienti sa často radšej na lekárov sťažujú, ako by spolu komunikovali. Vina je na oboch stranách. Na ktorej väčšia?

„To asi nikto objektívne nezmeria. To je podobná otázka, ako čo bolo prvé, vajce či sliepka,“ myslí si psychologička.

Keby však nezlyhávala komunikácia, mohli by si lekár a pacient medzi sebou veľa vecí vyriešiť.

Psychológ Slavomír Hubálek je napríklad presvedčený, že množstvo sťažností pacientov na lekárov je priamo úmerné tomu, ako lekári dokážu s pacientmi komunikovať. „Žiaľ, príprava medikov ani dnes neobsahuje predmet komunikácie, hoci z môjho pohľadu by to mal byť druhý alebo tretí najdôležitejší predmet, ktorý by mal lekár ovládať. Okrem svojej odbornosti by mal ovládať aj umenie komunikácie a empatie.“

Pacienti na Slovensku zase ešte stále nepoznajú svoje práva a ani sa o ne veľmi nezaujímajú. U veľkej časti občanov pretrváva pocit, že štát má zodpovednosť za ich zdravie. EVA HRDINOVÁ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 576
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 001
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 263
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 301
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 886
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 256
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 251
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 536
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 703
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 667

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

Neprehliadnite tiež

Sinice, parazity aj vírusy. Ako sa im vo vode vyhnúť?

Na verejné kúpalisko potrebujete dobrú imunitu.

Dermatovenerológ: Chlamýdie môžete chytiť aj na kúpalisku

Olej na kožu nepatrí, chémii sa vyhnete minerálnymi filtrami hovorí JURAJ HEGYI.

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

U sklerózy môže invaliditu prezradiť železo v mozgu

Metóda môže pomáhať pri testovaní liekov.

Päť rád, ako si na grilovačke neotráviť hostí

Večierky pod holým nebom majú hygienické pravidlá.