SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Komunikácia: predmetom povinným?

Určite ste to zažili. Vojdete do ambulancie, vystrašený, ubolený, možno v horúčke. Lekár vám kladie otázky a pritom ťuká na stroji, telefonuje a podchvíľou dáva príkazy sestričke. Zdá sa vám, že vás vôbec nepočúva. Máte nástojčivý pocit, že sa váš lekár .


Zrejme niet pacienta, ktorý by po vyšetrení vyšiel z ambulancie s pocitom, že dostal odpovede na všetky otázky. Nie vždy je však na vine lekár. Nie každý pacient sa totiž dokáže pýtať. Lekári tvrdia, že aj pacienti by sa mali na návštevu lekára pripraviť. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

Určite ste to zažili. Vojdete do ambulancie, vystrašený, ubolený, možno v horúčke. Lekár vám kladie otázky a pritom ťuká na stroji, telefonuje a podchvíľou dáva príkazy sestričke. Zdá sa vám, že vás vôbec nepočúva. Máte nástojčivý pocit, že sa váš lekár príliš ponáhľa.

Vy ste sa však pripravili, urobili ste si dokonca poznámky. Tomuto človeku hovoríte možno veci, ktoré by ste nikomu inému nezverili.

Prvá rada znie: Nenechajte sa vyviesť z miery a povedzte mu, že pre vás je táto konzultácia veľmi dôležitá.

Odpoveď dostaneme len na polovicu otázok

Pacienti na celom svete sú nespokojní s tým, ako málo s nimi lekári komunikujú. Štúdia, ktorú robili v čakárňach ordinácií kliník a nemocníc v USA, ukázala, že každý pacient sa chce spýtať v priemere na tri alebo viac vecí. Avšak z ordinácií vychádzajú pacienti s odpoveďou v priemere len na jeden a pol otázky.

„Nezodpovedané otázky sú živnou pôdou pre neistotu, strach, úzkosti a pesimistické dohady vedú často aj k tomu, že sa pacienti odmietajú podrobiť liečbe, pretože jej úplne nerozumejú,“ hovorí psychologička Mária Hanúsková.

Sama nedávno liečila pacientku, ktorej neurológ nevysvetlil, prečo má neustále závraty. „Bola presvedčená, že má nádor a neverila lekárovi, ktorý ju stručne odbavil tým, že je to od krčnej chrbtice. Strach z nevyliečiteľnej choroby zhoršil jej závraty natoľko, že prestala vychádzať z domu, nechodila do práce a pridružili sa ďalšie príznaky, ktoré svedčili o chronických úzkostných stavoch. Na svoje šťastie hľadala pomoc aj u iného lekára. Antidepresívna liečba a niekoľko psychoterapeutických sedení jej veľmi pomohlo. Mohla však skončiť aj v čiastočnej invalidite.“

Slovenskí pacienti diagnózu nekonzultujú

Pacienti u nás ešte nie sú zvyknutí radiť sa o diagnóze s viacerými lekármi. Konzultovať svoj stav viacerými lekármi je vo svete bežná prax, na Slovensku zatiaľ ojedinelý jav.

„Ak ide o závažnú diagnózu, pacient by nemal mať zábrany konzultovať ju aj s iným lekárom. Malo by to byť bežné. Ja sama som mala viacero pacientov, ktorí sa so mnou prišli poradiť,“ hovorí lekárka z prsníkovej ambulancie v Bratislave.

Zvlášť to platí, ak ide o fatálnu diagnózu. Zvykať by si na to mali aj sami lekári.

„U ľudí však stále trvá obava, že sa lekári urazia alebo sa im nebodaj pomstia, ak si vyžiadajú dokumentáciu a zájdu s ňou za iným lekárom,“ povedala internistka MUDr. Eva Hlaváčová. Sama nedávno svojej bezradnej pacientke odporučila, aby si skonzultovala možnosti s ďalším lekárom. „Pacientka sa nakoniec vrátila ku mne, lebo operácia bola nevyhnutná, ale aspoň bola spokojná, že využila všetko, čo mohla.“

Radšej sa sťažujeme, ako komunikujeme

Príčinou sťažností pacientov na lekárov je väčšinou to, že takmer spolu nekomunikujú. Aj za podozrením, že lekár vážne poškodil pacienta, sa často skrýva len najobyčajnejší, a zároveň najčastejší prehrešok lekára - emócie. Zvýšený hlas, ironická poznámka, v niektorých prípadoch dokonca vulgarizmy. Pacienti sa často radšej na lekárov sťažujú, ako by spolu komunikovali. Vina je na oboch stranách. Na ktorej väčšia?

„To asi nikto objektívne nezmeria. To je podobná otázka, ako čo bolo prvé, vajce či sliepka,“ myslí si psychologička.

Keby však nezlyhávala komunikácia, mohli by si lekár a pacient medzi sebou veľa vecí vyriešiť.

Psychológ Slavomír Hubálek je napríklad presvedčený, že množstvo sťažností pacientov na lekárov je priamo úmerné tomu, ako lekári dokážu s pacientmi komunikovať. „Žiaľ, príprava medikov ani dnes neobsahuje predmet komunikácie, hoci z môjho pohľadu by to mal byť druhý alebo tretí najdôležitejší predmet, ktorý by mal lekár ovládať. Okrem svojej odbornosti by mal ovládať aj umenie komunikácie a empatie.“

Pacienti na Slovensku zase ešte stále nepoznajú svoje práva a ani sa o ne veľmi nezaujímajú. U veľkej časti občanov pretrváva pocit, že štát má zodpovednosť za ich zdravie. EVA HRDINOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 070
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 267
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 002
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 581
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 316
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 022
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 311
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 214
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 212
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dezinformácie pri epidémii tu už boli. Na konci tiekla krv

Odhaliť sprisahanie dokázal aj opitý zo psej búdy.

Ľudia sa prirodzene báli cholery, ktorá vyčíňala v 19. storočí. Nechápali zmysel hygienických opatrení, ľahko uverili fámam, že za všetkým je sprisahanie pánov, úradníkov, lekárov a lekárnikov - aj krčmárov.

Koronavírus na Slovensku: Riadenie krízy sa podľa Čaputovej nezlepšilo (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Petra Vlhová dnes ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora, sledujte zjazdové lyžovanie - 2. kolo LIVE.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.