SME
Štvrtok, 25. apríl , 2019

Dennú dávku soli môžete prekročiť už raňajkami

Každý desiaty dospelý človek trpí ochorením obličiek, no väčšina ľudí nedokáže rozpoznať príznaky. Dialýze či transplantácii by sa dokázali vyhnúť rutinnou návštevou lekára.

Pri soli aj minerálke netreba strácať súdnosť.Pri soli aj minerálke netreba strácať súdnosť.(Zdroj: Fotolia - ilustračné)

Nadmerné solenie, nedostatok či neprimerané množstvo tekutín či nadbytok liekov. Na prvý pohľad nevinné správanie môže spôsobiť doživotné problémy až doživotnú dialýzu.

Ochorením obličiek trpí približne každý desiaty dospelý človek, pacient pritom môže stratiť až 90 percent funkcie orgánov bez toho, aby mal akékoľvek príznaky. Práve z dôvodu jeho neskorej diagnostiky častokrát dochádza k poškodeniu až k zlyhaniu obličiek.

Signály sú nenápadné - objavuje sa únava, strata pozornosti, bledá pokožka, nechuť do jedla, svrbenie alebo tŕpnutie. Lekár však problém dokáže odhaliť už počas preventívnej prehliadky krvným testom alebo prostredníctvom bielkoviny v moči.

Ak sa obličkám klesne výkon, hrozia srdcovocievne choroby, infekcie, ochorenia kostí, zvyšuje sa tlak a hladina cholesterolu. U žien môže spôsobiť neplodnosť.

 

 

Chronická porucha obličiek

Pri chronickom ochorení obličiek dochádza k ich trvalému poškodeniu. Ochorenie býva často diagnostikované až v pokročilom štádiu, keď už nie je možné zastaviť následné zlyhanie obličiek s potrebou dialyzačnej liečby, prípadne transplantácie.

Chronické ochorenie obličiek pritom môže odhaliť jednoduchý krvný test alebo vyšetrenie moču a pomerne jednoduchá a dostupná liečba môže spomaliť progresiu tohto ochorenia, znížiť riziko spojené so srdcovým infarktom, prípadne zlyhaním srdca a zlepšiť kvalitu života pacientov.

„Ľudia pracujú na svojom zdraví veľmi záchvatovo, až keď problém prepukne,“ hovorí nefrológ Martin Demeš a apeluje na potrebu prevencie. Kľúčové je obmedziť solenie a piť primerané množstvo tekutín. Problémy môže spôsobiť aj vysoké množstvo liekov.

Koľko soli je pre telo priveľa

Štefana Farský zo Slovenskej ligy proti hypertenzii tvrdí, že dospelý človek potrebuje denne prijať dva až štyri gramy soli v závislosti od stupňa fyzickej aktivity. Súčasný človek však prijíma 10 až 15 gramov soli denne. Aj keď jej dnešné polotovary obsahujú nadbytok, jedlo si dosoľujeme ešte aj na stole.

Množstvo soli v spracovaných potravinách možno ilustrovať bežnými slovenskými raňajkami. Ak ste zjedli obyčajné párky s horčicou, už prvým jedlom dňa ste prekročili odporúčanú maximálnu odporučenú dennú dávku soli o štvrtinu.

Soľ, čiže chlorid sodný, ktorý si pridávame do jedla, tvorí len jednu pätinu nášho celkového príjmu soli. Ďalšiu pätinu tvorí sodík, ktorý sa prirodzene vyskytuje v nespracovaných potravinách – v ovocí, zelenine, mäse, rybách, obilninách a strukovinách.

„Viac ako polovicu sodíka však získame z priemyselne spracovaných požívatín,“ píše sa v knihe Jedlo ako jed, jedlo ako liek. Jeden gram sodíka sa nachádza v 2,5 grame soli. Ak teda etiketa na výrobku uvádza obsah soli (NaCl), obsah sodíka vypočítame vydelením 2,5.

Obsah sodíka je kľúčový preto, že práve ten spôsobuje zvyšovanie krvného tlaku.

Potraviny s vysokým obsahom soli

párky, šunka, klobásy, salámy*, konzervované mäso, sardinky, nepravé lososy, rybací šalát, eidam, feta, gouda, encián, oštiepok, plátkový a plesňový syr, kukuričné a zemiakové lupienky, olivy, marinády, majonéza, slanina, instantné polievky, omáčky, soľ, horčica, polievkové a mäsové extrakty, zemiakové pyré v prášku

* Populárne typy salám ako malokarpatská, lovecká, nitran či poličan obsahujú 66 % dennej dávky soli na 100 gramov

Ako menej soliť

  • Pri varení nepoužívajte soľ a snažte sa vyhýbať dosáľaniu pokrmov. Na dochutenie použite napríklad čerstvé bylinky, koreniny, citrónovú šťavu.
  • Vyhýbajte sa príprave pokrmov z konzervovaných, marinovaných či sterilizovaných surovín. Používajte čerstvú alebo mrazenú zeleninu, čerstvé mäso.
  • Vyhýbajte sa polotovarom a slaným pochutinám (napr. zemiakové lupienky, slané oriešky a pod.), veľa soli obsahujú aj niektoré syry.
  • Kontrolujte obsah sodíka na etiketách potravín a uprednostňujte tie s nízkym obsahom. Pozor aj na minerálne vody.

Pre obličky je najvhodnejšia čistá voda

„Obličkám škodí väčšina sýtených nápojov“ hovorí špecialista na ochorenia obličiek Demeš. Pitie minerálok sprevádzajú mýty, no zdravému človeku neuškodia. Značky minerálok sa líšia sa obsahom minerálov a preto ich odporúča striedať.

„Stačí bežná pitná voda z vodovodu,“ hovorí Demeš s tým, že obavy z chlóru sú podľa neho prehnané. Úlohu zohráva primerané množstvo vody. Predstavu, že vysoký príjem vody pomáha proti kruhom pod očami a zlepšuje pleť označil za mýtus. Telo sa zbytočne prevodní a opúcha.

„Dospelý človek by mal za deň vypiť 30 až 40 mililitrov tekutín na kilogram váhy, deti 50 až 60 mililitrov,“ povedal nefrológ Demeš.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Spready a poplatky pri obchodovaní
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  1. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  2. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  3. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  4. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  5. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  6. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  7. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  8. Od mája sa mení definícia kilogramu
  9. Spready a poplatky pri obchodovaní
  10. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 25 148
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 7 366
  3. Od mája sa mení definícia kilogramu 7 255
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 6 282
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 150
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 283
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 184
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 845
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 265
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 1 894

Téma: Cukrovka


Článok je zaradený aj do ďalších tém Obličky, Krvný tlak, Choroba srdca, Cukrovka

Hlavné správy zo Sme.sk

Fínsky expert o slovenskom hokeji: Netušil som, čomu budem čeliť

Jukka Tiikkaja hovorí o pomeroch v slovenskom hokeji.

Jukka Tiikkaja.
Adam Valček
Jim Carrey

Behajú aj varia. Niektoré strany poňali kampaň na štýl Dzurindu

Moderátor Krnčok sa stretol aj s odsudzujúcimi reakciami.

Neprehliadnite tiež

Ako odhalíte rozdiely vo výskumoch o stravovaní

Výsledok malej štúdie nemá veľkú váhu.

Výsledky výskumu môže na strane vedcov ovplyvniť osobná predpojatosť, zdroj príjmov či tlak na úspech.
Počas planku pracujete s vlastnou váhou. Svaly nenaťahujete, ale držíte ich v napätí.
Neopakovateľnú štipľavú chuť čili papričiek má na svedomí látka kapsaicín. Jej syntetická podoba našla uplatnenie v algeziológii - liečbe bolesti.

Ako správne vybrať kliešťa a čo hrozí po uhryznutí?

Príznaky ochorení vyvolaných kliešťom.

Kliešte sa hojne vyskytujú v neudržiavanej tráve.
Čapica s elektródami, ktorú vedci použili v pokuse.