SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Ako jesť tak, aby ste po jedle cítili prílev energie

V zimných mesiacoch si môžete chýbajúcu energiu doplniť správne zostaveným jedálničkom.

Dôležité je nie len čo jete, ale aj kedy.Dôležité je nie len čo jete, ale aj kedy. (Zdroj: Pixabay)

Jedlo je palivo pre telo, čo jeme vplýva na množstvo našej energie počas dňa. V temných jesenných a zimných dňoch by sa jej zišlo o niečo viac. Toto sú zásady, ktoré by vám mali zaistiť dostatok síl.

Vyvážené menu či desiata pozostávajú zo zmesi kvalitných sacharidov pre energiu, bielkovín a zdravých tukov pre výdrž.

Prečítajte si tiež: Oplatí sa vymeniť olivový olej za kokosový? Čítajte 

Nemeľte naprázdno

Uprednostnite pomaly stráviteľné sacharidy ako sú celozrnné produkty, ovocie, zelenina, napríklad fazuľa, na stabilnejšie dodávky energie.

Nezáleží iba na tom čo jete, ale aj ako často. Ak jete každé tri až päť hodín, hladina cukru v krvi (zdroj energie) stúpa mierne a nedochádza k prudkým výkyvom.

Skryť Vypnúť reklamu

Priveľké pauzy bez jedla vedú k zúrivému hladu a prehnaným porciám. Pre telo znamenajú nadprácu a namiesto prílevu energie prichádza letargia.

Optimálne sú tri jedlá a v prípade, že medzi nimi je viac než päťhodinová medzera, vyplňte ju desiatou.

Prečítajte si tiež: Polovicu zdravého obeda má tvoriť zelenina Čítajte 

Vitamíny a energia

Vitamíny a minerály nie sú samy o sebe zdrojmi energie. Tá pochádza z kalórií (konkrétne v podobe glukózy) a spánku. Potraviny bohaté na živiny ale pomáhajú telu dobre fungovať a zúročiť čo najviac energie z prijatej potravy.

Etikety výživových doplnkov a energetických nápojov s obľubou deklarujú, že telo nabudia B vitamíny, obzvlášť B12. Je pravda, že B vitamíny hrajú zásadnú úlohu v zložitých biochemických procesoch, ktoré potravu premieňajú na energiu.

Nedostatok vitamínu môže ovplyvniť hladinu energie, no nadopovanie sa vitamínmi B nespôsobí prílev energie. Prebytočné vitamíny telo jednoducho vylúči močom.

Skryť Vypnúť reklamu

Potrebné množstvo vitamínu B sa do tela dopraví stravou. Osmička B vitamínov - tiamín (B1), riboflavín (B2), niacín (B3), kyselina pantotenická (B5), pyridoxín (B6), biotín (B7), B12 a kyselina listová - sa často nachádzajú v rovnakých jedlách.

Najbohatšie zdroje sú ryby, hydina, mäso, vajcia a mliečne výrobky. Vitamíny B obsahuje aj zelená listová zelenina, šošovica, fazuľa, hrach a obilniny.

Pridáva sa aj do viacerých cereálií či pečiva, zdrojom môžu byť aj kvasnice, s výnimkou pekárskeho droždia. Ak sa stravujete pestro, zrejme máte B vitamínov dostatok.

Keďže vitamín B12 sa nachádza iba v živočíšnych výrobkoch, vegáni si ho dopĺňajú buď preparátmi alebo potravinami, ktoré sú vitamínom obohatené.

Prečítajte si tiež: Mýty o cholesterole, je dobrý a zlý Čítajte 

Spánok ako zdroj síl

Pravidelný a dostatočný spánok pomáha udržiavať zdravé návyky a naopak, zdravé stravovacie návyky dokážu zlepšiť kvalitu spánku.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak ste unavení, narastá šanca, že sa povzbudíte kofeínom alebo cukrom. Uzatvára sa tak cyklus únavy, keďže sa vám bude horšie zaspávať.

Existujú však potraviny a nápoje, ktoré spánku prospievajú:

  • Ryby (najmä losos, platesa a tuniak), banány a cícer sú bohaté na vitamín B6. Telo ho potrebuje na výrobu melatonínu, takzvaného spánkového hormónu.
  • Višňová šťava taktiež pomáha zvyšovať hladinu melatonínu. Nemala by obsahovať prímesi iného ovocia ani sladidlá.
  • Jogurt a kel. Problémy so spánkom spôsobuje aj nedostatok vápnika. K optimálnej hladine napomôžu mliečne produkty a listová zelenina.
  • Obilniny, orechy a semená, tmavá listová zelenina, fazuľa a ryby. Potraviny bohaté na horčík napomáhajú pokojnému a nerušenému spánku.

Ak sa v posteli zvyknete prevaľovať, na vine môžu byť niektoré stravovacie návyky. O spánok vás môžu oberať:

  • Kofeín. Vyhnite sa káve a iným zdrojom kofeínu aspoň štyri až šesť hodín pred spaním. Vaša kofeínová tolerancia sa popoludní môže líšiť.
  • Alkohol. Pohárik na ľahšie zaspávanie je mýtus. Alkohol po niekoľkých hodinách začína pôsobiť povzbudzujúco a môže viesť k častejšiemu budeniu. Pite s mierou a najneskôr tri hodiny pred spaním.
  • Jedenie v noci. Ak si musíte dopriať neskorú večeru, mala by byť ľahká a bez jedál, ktoré sú pre vaše zažívanie náročné. Ideálne je večerať najneskôr tri hodiny pred spaním. Ak nechcete ísť spať nalačno, zvoľte si malé, na sacharidy bohaté občerstvenie, ktoré vám uľahčí zaspávanie.

Text pôvodne vyšiel v The Washington Post.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  4. Aj matematika sa dá skrotiť
  5. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  6. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  7. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  4. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  5. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  6. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  9. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 277
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 250
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 323
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 930
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 542
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 457
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 034
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 875
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 780
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 681
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie na nový koronavírus.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.
Petra Vlhová - paralelný obrovský slalom dnes v Lech Zurs.

Neprehliadnite tiež

Prevádzková nepresnosť vyvolala otázky o účinnosti vakcíny AstraZeneca

Dobrovoľníci, ktorí dostali nižšiu dávku, ako sa plánovalo, prekvapujúco získala vyššiu ochranu.

Očkovanie, vakcína
Ilustračná fotografia.

Ruská vakcína je podľa predbežných dát účinná na viac ako 91 percent

Počas testovania nezaznamenali žiadne nežiaduce udalosti.

Ilustračná fotografia.
Martin Miler