SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Profesor Hamar: Činky pomôžu v každom veku

Prezident Bush má deň rozdelený na 15-minútové segmenty, ale jeden a pol hodiny si striktne vyhradil pre pohybovú aktivitu. Pohyb totiž nie je o nič menej dôležitý ako čokoľvek iné. Tak by to malo byť až do konca života.


Profesor Dušan Hamar tvrdí, že seniorom sa na rozdiel od vyspelých krajín venujeme veľmi málo.

FOTO SME - PAVOL MAJER

Profesor MUDr. DUŠAN HAMAR, CSc., vedúci oddelenia telovýchovného lekárstva Ústavu vied o športe pri FTVŠ UK, ktorý prišiel na rozhovor rovno zo 40-minútového behu, tvrdí, že starnúť treba vedieť. Nevyhnutný je však každodenný pohyb. Názory naň sú dnes iné ako pred rokmi. Aj sedemdesiatnici a osemdesiatnici môžu cvičiť s činkami a má to zdravotný význam.

Ako idú k sebe činky, dedkovia a babky?

„V posledných desiatich rokoch sa názory na silové cvičenie výrazne zmenili. Nielen pre laickú verejnosť, ale aj pre lekárov sú však, žiaľ, stále akýmsi tabu. Keď silové cvičenia robíte rozumne v ktoromkoľvek veku, riziko sa dá porovnať s bežným rizikom pri aeróbnych aktivitách.“

Čo to znamená rozumne?

„Rozhodujúca je voľba správnej ‘váhy‘. Cvičiť by sa malo s váhou, s ktorou sme schopní vykonať 10 až 12 opakovaní. Pre staršieho človeka zväčša stačia jednoručné činky alebo hoci aj plné konzervy. Cvičenia na silu svalov je vhodné kombinovať s aeróbnymi. Napríklad dvadsať minút sily a dvadsať behu či plávania. Ak máte čas každý deň, skvelé sú raz silové cvičenia, inokedy aeróbne.“

Aký význam má silové cvičenie v staršom veku? Ešte nedávno sa tvrdilo, že takéto cvičenie môže byť rizikové.

„Áno, a preto sa v podstate zakazovalo starším ľuďom, ženám, tehotným ženám, ale aj deťom. Dnes sa však lekári vo svete pozerajú na posilňovanie starších, žien aj detí úplne inak ako pred desiatimi rokmi. Ak ho robíme správne, nemá žiadne škodlivé následky. Skôr naopak - oceníme ho v starobe, keď dokáže zlepšiť nielen funkciu svalov, ale i kvalitu života. Význam má aj u detí, najmä v období dospievania, keď si organizmus, najmä ženský, buduje svoju kostnú banku. Silové cvičenia tento proces podporujú a zvyšujú obsah minerálov v kostnom tkanive. Kvalitnejšie kostné tkanivo je vo vyššom veku menej náchylné na osteoporózu.“

Rehabilitační lekári, ktorí naprávajú krivé chrbtice detí a dospievajúcich, sa však na činky pozerajú krivo.

„Samozrejme, ak sa silové cvičenie nerobí správne, ak sa jednostranne zaťažuje organizmus, môže aj uškodiť. Výskum potvrdil, že ak sa robí správnym spôsobom, má mimoriadne blahodarné účinky. Má veľký význam pre udržiavanie funkcie svalov, ktoré zabezpečujú obratnosť, koordináciu, rovnováhu a stabilitu postoja. Silový tréning dokáže aj u starších ľudí, 70- až 80-ročných doslova zázraky.“

Ako to myslíte?

„Veľmi priaznivo pôsobí na cukrovku. Pri cukrovke je pohyb jednou zo základných terapií, robí telu rovnako dobre ako inzulín. Ak cukrovkára uložíte na lôžko, urobíte to najhoršie, čo môžete. Dokonca aj pri vysokom krvnom tlaku majú silové cvičenia, ak sa robia správne, veľmi priaznivý efekt.“

Ste bývalý maratónec. O behu sa tvrdí, že ničí kĺby. Čo vy na to?

„To sú demagogické výmysly. Ak má niekto choré kĺby, má tendenciu k artróze, behanie môže stav zhoršiť. Ale u normálneho, zdravého človeka beh kĺby neničí. Naopak. Ideálne je nabehať za mesiac 60 až 100 kilometrov, ale stačí aj tridsať. Ak niekto behá viac ako sto kilometrov, ešte to neznamená, že si nevyhnutne škodí.“

Strašiakom starších ľudí je osteoporóza. Aký pohyb by ste na ňu naordinovali?

„Ľudia si často predstavujú, že stačí predpísať nejaké kalciové tabletky a spraví sa to. To je dosť naivná predstava. Akoby si niekto myslel, že keď sa bude napchávať bielkovinami, narastú mu svaly. Bez cvičenia to nejde. Ak kosť nedostáva stimul, ktorý ju núti, aby pevnela, zmeny budú problematické. Dôležitý je taký pohyb, pri ktorých na kosť pôsobia dostatočné silové stimuly. Vhodné sú napríklad cviky s činkami, tak hornými, ako aj dolnými končatinami. Kto si netrúfa, môže skúsiť drepy alebo také aktivity, pri ktorých sme na nohách - chôdza alebo beh.“

A čo keď za seba necháme cvičiť stroje? Ležíme, oddychujeme a svaly vraj pracujú. Má to nejaký efekt?

„To je nezmysel z reklamy. Tzv. myostimulácia má význam pri rehabilitácii, ak má chorý napríklad poranený nerv, alebo u pacienta, ktorý je ochrnutý. Ale ak chceme schudnúť alebo si spevniť a formovať telo, prístroje, ktoré cvičia za nás, majú mizivý efekt.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 469
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 454
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 286
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 619
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 940
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 870
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 530
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 451
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 251
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kováčik pripomína, prečo treba udržať koalíciu

Hlavnou úlohou tejto vlády je nastolenie spravodlivosti.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.