Profesor Hamar: Činky pomôžu v každom veku

Prezident Bush má deň rozdelený na 15-minútové segmenty, ale jeden a pol hodiny si striktne vyhradil pre pohybovú aktivitu. Pohyb totiž nie je o nič menej dôležitý ako čokoľvek iné. Tak by to malo byť až do konca života.


Profesor Dušan Hamar tvrdí, že seniorom sa na rozdiel od vyspelých krajín venujeme veľmi málo.

FOTO SME - PAVOL MAJER

Profesor MUDr. DUŠAN HAMAR, CSc., vedúci oddelenia telovýchovného lekárstva Ústavu vied o športe pri FTVŠ UK, ktorý prišiel na rozhovor rovno zo 40-minútového behu, tvrdí, že starnúť treba vedieť. Nevyhnutný je však každodenný pohyb. Názory naň sú dnes iné ako pred rokmi. Aj sedemdesiatnici a osemdesiatnici môžu cvičiť s činkami a má to zdravotný význam.

Ako idú k sebe činky, dedkovia a babky?

„V posledných desiatich rokoch sa názory na silové cvičenie výrazne zmenili. Nielen pre laickú verejnosť, ale aj pre lekárov sú však, žiaľ, stále akýmsi tabu. Keď silové cvičenia robíte rozumne v ktoromkoľvek veku, riziko sa dá porovnať s bežným rizikom pri aeróbnych aktivitách.“

Čo to znamená rozumne?

„Rozhodujúca je voľba správnej ‘váhy‘. Cvičiť by sa malo s váhou, s ktorou sme schopní vykonať 10 až 12 opakovaní. Pre staršieho človeka zväčša stačia jednoručné činky alebo hoci aj plné konzervy. Cvičenia na silu svalov je vhodné kombinovať s aeróbnymi. Napríklad dvadsať minút sily a dvadsať behu či plávania. Ak máte čas každý deň, skvelé sú raz silové cvičenia, inokedy aeróbne.“

Aký význam má silové cvičenie v staršom veku? Ešte nedávno sa tvrdilo, že takéto cvičenie môže byť rizikové.

„Áno, a preto sa v podstate zakazovalo starším ľuďom, ženám, tehotným ženám, ale aj deťom. Dnes sa však lekári vo svete pozerajú na posilňovanie starších, žien aj detí úplne inak ako pred desiatimi rokmi. Ak ho robíme správne, nemá žiadne škodlivé následky. Skôr naopak - oceníme ho v starobe, keď dokáže zlepšiť nielen funkciu svalov, ale i kvalitu života. Význam má aj u detí, najmä v období dospievania, keď si organizmus, najmä ženský, buduje svoju kostnú banku. Silové cvičenia tento proces podporujú a zvyšujú obsah minerálov v kostnom tkanive. Kvalitnejšie kostné tkanivo je vo vyššom veku menej náchylné na osteoporózu.“

Rehabilitační lekári, ktorí naprávajú krivé chrbtice detí a dospievajúcich, sa však na činky pozerajú krivo.

„Samozrejme, ak sa silové cvičenie nerobí správne, ak sa jednostranne zaťažuje organizmus, môže aj uškodiť. Výskum potvrdil, že ak sa robí správnym spôsobom, má mimoriadne blahodarné účinky. Má veľký význam pre udržiavanie funkcie svalov, ktoré zabezpečujú obratnosť, koordináciu, rovnováhu a stabilitu postoja. Silový tréning dokáže aj u starších ľudí, 70- až 80-ročných doslova zázraky.“

Ako to myslíte?

„Veľmi priaznivo pôsobí na cukrovku. Pri cukrovke je pohyb jednou zo základných terapií, robí telu rovnako dobre ako inzulín. Ak cukrovkára uložíte na lôžko, urobíte to najhoršie, čo môžete. Dokonca aj pri vysokom krvnom tlaku majú silové cvičenia, ak sa robia správne, veľmi priaznivý efekt.“

Ste bývalý maratónec. O behu sa tvrdí, že ničí kĺby. Čo vy na to?

„To sú demagogické výmysly. Ak má niekto choré kĺby, má tendenciu k artróze, behanie môže stav zhoršiť. Ale u normálneho, zdravého človeka beh kĺby neničí. Naopak. Ideálne je nabehať za mesiac 60 až 100 kilometrov, ale stačí aj tridsať. Ak niekto behá viac ako sto kilometrov, ešte to neznamená, že si nevyhnutne škodí.“

Strašiakom starších ľudí je osteoporóza. Aký pohyb by ste na ňu naordinovali?

„Ľudia si často predstavujú, že stačí predpísať nejaké kalciové tabletky a spraví sa to. To je dosť naivná predstava. Akoby si niekto myslel, že keď sa bude napchávať bielkovinami, narastú mu svaly. Bez cvičenia to nejde. Ak kosť nedostáva stimul, ktorý ju núti, aby pevnela, zmeny budú problematické. Dôležitý je taký pohyb, pri ktorých na kosť pôsobia dostatočné silové stimuly. Vhodné sú napríklad cviky s činkami, tak hornými, ako aj dolnými končatinami. Kto si netrúfa, môže skúsiť drepy alebo také aktivity, pri ktorých sme na nohách - chôdza alebo beh.“

A čo keď za seba necháme cvičiť stroje? Ležíme, oddychujeme a svaly vraj pracujú. Má to nejaký efekt?

„To je nezmysel z reklamy. Tzv. myostimulácia má význam pri rehabilitácii, ak má chorý napríklad poranený nerv, alebo u pacienta, ktorý je ochrnutý. Ale ak chceme schudnúť alebo si spevniť a formovať telo, prístroje, ktoré cvičia za nás, majú mizivý efekt.“

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 392
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 945
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 809
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 908
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 686
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 424
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 376
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 322
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 108
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 979

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Neprehliadnite tiež

Ako si cez sviatky udržať apetít pod kontrolou

Prinášame rady, ako si užiť Vianoce bez toho, aby si to odniesla línia a zdravie.

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Srdce bábätka bilo mimo hrude. Operácia mu dala nádej

Dievčatko sa narodilo s mimoriadne zriedkavou poruchou.

Očkovanie sa v tehotenstve oplatí. Chrípka môže plodu ublížiť

Vakcínu proti chrípke možno tehotným podať v ktoromkoľvek trimestri.

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.