Profesor Hamar: Činky pomôžu v každom veku

Prezident Bush má deň rozdelený na 15-minútové segmenty, ale jeden a pol hodiny si striktne vyhradil pre pohybovú aktivitu. Pohyb totiž nie je o nič menej dôležitý ako čokoľvek iné. Tak by to malo byť až do konca života.


Profesor Dušan Hamar tvrdí, že seniorom sa na rozdiel od vyspelých krajín venujeme veľmi málo.

FOTO SME - PAVOL MAJER

Profesor MUDr. DUŠAN HAMAR, CSc., vedúci oddelenia telovýchovného lekárstva Ústavu vied o športe pri FTVŠ UK, ktorý prišiel na rozhovor rovno zo 40-minútového behu, tvrdí, že starnúť treba vedieť. Nevyhnutný je však každodenný pohyb. Názory naň sú dnes iné ako pred rokmi. Aj sedemdesiatnici a osemdesiatnici môžu cvičiť s činkami a má to zdravotný význam.

Ako idú k sebe činky, dedkovia a babky?

„V posledných desiatich rokoch sa názory na silové cvičenie výrazne zmenili. Nielen pre laickú verejnosť, ale aj pre lekárov sú však, žiaľ, stále akýmsi tabu. Keď silové cvičenia robíte rozumne v ktoromkoľvek veku, riziko sa dá porovnať s bežným rizikom pri aeróbnych aktivitách.“

Čo to znamená rozumne?

„Rozhodujúca je voľba správnej ‘váhy‘. Cvičiť by sa malo s váhou, s ktorou sme schopní vykonať 10 až 12 opakovaní. Pre staršieho človeka zväčša stačia jednoručné činky alebo hoci aj plné konzervy. Cvičenia na silu svalov je vhodné kombinovať s aeróbnymi. Napríklad dvadsať minút sily a dvadsať behu či plávania. Ak máte čas každý deň, skvelé sú raz silové cvičenia, inokedy aeróbne.“

Aký význam má silové cvičenie v staršom veku? Ešte nedávno sa tvrdilo, že takéto cvičenie môže byť rizikové.

„Áno, a preto sa v podstate zakazovalo starším ľuďom, ženám, tehotným ženám, ale aj deťom. Dnes sa však lekári vo svete pozerajú na posilňovanie starších, žien aj detí úplne inak ako pred desiatimi rokmi. Ak ho robíme správne, nemá žiadne škodlivé následky. Skôr naopak - oceníme ho v starobe, keď dokáže zlepšiť nielen funkciu svalov, ale i kvalitu života. Význam má aj u detí, najmä v období dospievania, keď si organizmus, najmä ženský, buduje svoju kostnú banku. Silové cvičenia tento proces podporujú a zvyšujú obsah minerálov v kostnom tkanive. Kvalitnejšie kostné tkanivo je vo vyššom veku menej náchylné na osteoporózu.“

Rehabilitační lekári, ktorí naprávajú krivé chrbtice detí a dospievajúcich, sa však na činky pozerajú krivo.

„Samozrejme, ak sa silové cvičenie nerobí správne, ak sa jednostranne zaťažuje organizmus, môže aj uškodiť. Výskum potvrdil, že ak sa robí správnym spôsobom, má mimoriadne blahodarné účinky. Má veľký význam pre udržiavanie funkcie svalov, ktoré zabezpečujú obratnosť, koordináciu, rovnováhu a stabilitu postoja. Silový tréning dokáže aj u starších ľudí, 70- až 80-ročných doslova zázraky.“

Ako to myslíte?

„Veľmi priaznivo pôsobí na cukrovku. Pri cukrovke je pohyb jednou zo základných terapií, robí telu rovnako dobre ako inzulín. Ak cukrovkára uložíte na lôžko, urobíte to najhoršie, čo môžete. Dokonca aj pri vysokom krvnom tlaku majú silové cvičenia, ak sa robia správne, veľmi priaznivý efekt.“

Ste bývalý maratónec. O behu sa tvrdí, že ničí kĺby. Čo vy na to?

„To sú demagogické výmysly. Ak má niekto choré kĺby, má tendenciu k artróze, behanie môže stav zhoršiť. Ale u normálneho, zdravého človeka beh kĺby neničí. Naopak. Ideálne je nabehať za mesiac 60 až 100 kilometrov, ale stačí aj tridsať. Ak niekto behá viac ako sto kilometrov, ešte to neznamená, že si nevyhnutne škodí.“

Strašiakom starších ľudí je osteoporóza. Aký pohyb by ste na ňu naordinovali?

„Ľudia si často predstavujú, že stačí predpísať nejaké kalciové tabletky a spraví sa to. To je dosť naivná predstava. Akoby si niekto myslel, že keď sa bude napchávať bielkovinami, narastú mu svaly. Bez cvičenia to nejde. Ak kosť nedostáva stimul, ktorý ju núti, aby pevnela, zmeny budú problematické. Dôležitý je taký pohyb, pri ktorých na kosť pôsobia dostatočné silové stimuly. Vhodné sú napríklad cviky s činkami, tak hornými, ako aj dolnými končatinami. Kto si netrúfa, môže skúsiť drepy alebo také aktivity, pri ktorých sme na nohách - chôdza alebo beh.“

A čo keď za seba necháme cvičiť stroje? Ležíme, oddychujeme a svaly vraj pracujú. Má to nejaký efekt?

„To je nezmysel z reklamy. Tzv. myostimulácia má význam pri rehabilitácii, ak má chorý napríklad poranený nerv, alebo u pacienta, ktorý je ochrnutý. Ale ak chceme schudnúť alebo si spevniť a formovať telo, prístroje, ktoré cvičia za nás, majú mizivý efekt.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 13 259
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 447
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 393
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 10 151
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 506
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 116
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 094

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta nevyplatí Kočnerove zmenky za 11 miliónov

Nie je známe, kde sú zmenky a kto je ich majiteľom.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

Stĺpček Osmelené

O čom sa s deťmi hovorí horšie ako sexe a smrti? O peniazoch

Financie obchádzame, no ony neobídu nás.

Neprehliadnite tiež