Profesor Hamar: Činky pomôžu v každom veku

Prezident Bush má deň rozdelený na 15-minútové segmenty, ale jeden a pol hodiny si striktne vyhradil pre pohybovú aktivitu. Pohyb totiž nie je o nič menej dôležitý ako čokoľvek iné. Tak by to malo byť až do konca života.


Profesor Dušan Hamar tvrdí, že seniorom sa na rozdiel od vyspelých krajín venujeme veľmi málo.

FOTO SME - PAVOL MAJER

Profesor MUDr. DUŠAN HAMAR, CSc., vedúci oddelenia telovýchovného lekárstva Ústavu vied o športe pri FTVŠ UK, ktorý prišiel na rozhovor rovno zo 40-minútového behu, tvrdí, že starnúť treba vedieť. Nevyhnutný je však každodenný pohyb. Názory naň sú dnes iné ako pred rokmi. Aj sedemdesiatnici a osemdesiatnici môžu cvičiť s činkami a má to zdravotný význam.

Ako idú k sebe činky, dedkovia a babky?

„V posledných desiatich rokoch sa názory na silové cvičenie výrazne zmenili. Nielen pre laickú verejnosť, ale aj pre lekárov sú však, žiaľ, stále akýmsi tabu. Keď silové cvičenia robíte rozumne v ktoromkoľvek veku, riziko sa dá porovnať s bežným rizikom pri aeróbnych aktivitách.“

Čo to znamená rozumne?

„Rozhodujúca je voľba správnej ‘váhy‘. Cvičiť by sa malo s váhou, s ktorou sme schopní vykonať 10 až 12 opakovaní. Pre staršieho človeka zväčša stačia jednoručné činky alebo hoci aj plné konzervy. Cvičenia na silu svalov je vhodné kombinovať s aeróbnymi. Napríklad dvadsať minút sily a dvadsať behu či plávania. Ak máte čas každý deň, skvelé sú raz silové cvičenia, inokedy aeróbne.“

Aký význam má silové cvičenie v staršom veku? Ešte nedávno sa tvrdilo, že takéto cvičenie môže byť rizikové.

„Áno, a preto sa v podstate zakazovalo starším ľuďom, ženám, tehotným ženám, ale aj deťom. Dnes sa však lekári vo svete pozerajú na posilňovanie starších, žien aj detí úplne inak ako pred desiatimi rokmi. Ak ho robíme správne, nemá žiadne škodlivé následky. Skôr naopak - oceníme ho v starobe, keď dokáže zlepšiť nielen funkciu svalov, ale i kvalitu života. Význam má aj u detí, najmä v období dospievania, keď si organizmus, najmä ženský, buduje svoju kostnú banku. Silové cvičenia tento proces podporujú a zvyšujú obsah minerálov v kostnom tkanive. Kvalitnejšie kostné tkanivo je vo vyššom veku menej náchylné na osteoporózu.“

Rehabilitační lekári, ktorí naprávajú krivé chrbtice detí a dospievajúcich, sa však na činky pozerajú krivo.

„Samozrejme, ak sa silové cvičenie nerobí správne, ak sa jednostranne zaťažuje organizmus, môže aj uškodiť. Výskum potvrdil, že ak sa robí správnym spôsobom, má mimoriadne blahodarné účinky. Má veľký význam pre udržiavanie funkcie svalov, ktoré zabezpečujú obratnosť, koordináciu, rovnováhu a stabilitu postoja. Silový tréning dokáže aj u starších ľudí, 70- až 80-ročných doslova zázraky.“

Ako to myslíte?

„Veľmi priaznivo pôsobí na cukrovku. Pri cukrovke je pohyb jednou zo základných terapií, robí telu rovnako dobre ako inzulín. Ak cukrovkára uložíte na lôžko, urobíte to najhoršie, čo môžete. Dokonca aj pri vysokom krvnom tlaku majú silové cvičenia, ak sa robia správne, veľmi priaznivý efekt.“

Ste bývalý maratónec. O behu sa tvrdí, že ničí kĺby. Čo vy na to?

„To sú demagogické výmysly. Ak má niekto choré kĺby, má tendenciu k artróze, behanie môže stav zhoršiť. Ale u normálneho, zdravého človeka beh kĺby neničí. Naopak. Ideálne je nabehať za mesiac 60 až 100 kilometrov, ale stačí aj tridsať. Ak niekto behá viac ako sto kilometrov, ešte to neznamená, že si nevyhnutne škodí.“

Strašiakom starších ľudí je osteoporóza. Aký pohyb by ste na ňu naordinovali?

„Ľudia si často predstavujú, že stačí predpísať nejaké kalciové tabletky a spraví sa to. To je dosť naivná predstava. Akoby si niekto myslel, že keď sa bude napchávať bielkovinami, narastú mu svaly. Bez cvičenia to nejde. Ak kosť nedostáva stimul, ktorý ju núti, aby pevnela, zmeny budú problematické. Dôležitý je taký pohyb, pri ktorých na kosť pôsobia dostatočné silové stimuly. Vhodné sú napríklad cviky s činkami, tak hornými, ako aj dolnými končatinami. Kto si netrúfa, môže skúsiť drepy alebo také aktivity, pri ktorých sme na nohách - chôdza alebo beh.“

A čo keď za seba necháme cvičiť stroje? Ležíme, oddychujeme a svaly vraj pracujú. Má to nejaký efekt?

„To je nezmysel z reklamy. Tzv. myostimulácia má význam pri rehabilitácii, ak má chorý napríklad poranený nerv, alebo u pacienta, ktorý je ochrnutý. Ale ak chceme schudnúť alebo si spevniť a formovať telo, prístroje, ktoré cvičia za nás, majú mizivý efekt.“

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 930
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 18 564
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 9 216
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 930
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 040
  6. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 5 855
  7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 550
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 040
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 507
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 132

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nebuď buzerant, zmláť manželku (píše Michal Havran)

Vy to viete, vy muži z Tvrdošína, čo pochodujete a zneužívate vieru, aby ste ľudí vydesili.

KOMENTÁRE

Kto vlastne môže podpísať Istanbulský dohovor

Súlad dojednaných medzinárodných zmlúv s ústavou posudzuje Ústavný súd.

Neprehliadnite tiež

Mieša hrušky s jablkami. Prečo BMI nemusí odhaliť nadváhu

Rozloženie nabytočného tuku je dôležitejšie ako BMI.

Ako zastaviť tečúci nos. Recepty, ktoré podporuje veda

Štyri osvedčené spôsoby, ako sa čo najrýchlejšie zbaviť nádchy.

Špinavé hneď po umytí. Sušenie rúk nemusí byť hygienické

Sušič môže na ruky naniesť kolónie baktérií.