SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Profesor Hamar: Činky pomôžu v každom veku

Prezident Bush má deň rozdelený na 15-minútové segmenty, ale jeden a pol hodiny si striktne vyhradil pre pohybovú aktivitu. Pohyb totiž nie je o nič menej dôležitý ako čokoľvek iné. Tak by to malo byť až do konca života.


Profesor Dušan Hamar tvrdí, že seniorom sa na rozdiel od vyspelých krajín venujeme veľmi málo.

FOTO SME - PAVOL MAJER

Profesor MUDr. DUŠAN HAMAR, CSc., vedúci oddelenia telovýchovného lekárstva Ústavu vied o športe pri FTVŠ UK, ktorý prišiel na rozhovor rovno zo 40-minútového behu, tvrdí, že starnúť treba vedieť. Nevyhnutný je však každodenný pohyb. Názory naň sú dnes iné ako pred rokmi. Aj sedemdesiatnici a osemdesiatnici môžu cvičiť s činkami a má to zdravotný význam.

Ako idú k sebe činky, dedkovia a babky?

„V posledných desiatich rokoch sa názory na silové cvičenie výrazne zmenili. Nielen pre laickú verejnosť, ale aj pre lekárov sú však, žiaľ, stále akýmsi tabu. Keď silové cvičenia robíte rozumne v ktoromkoľvek veku, riziko sa dá porovnať s bežným rizikom pri aeróbnych aktivitách.“

Čo to znamená rozumne?

„Rozhodujúca je voľba správnej ‘váhy‘. Cvičiť by sa malo s váhou, s ktorou sme schopní vykonať 10 až 12 opakovaní. Pre staršieho človeka zväčša stačia jednoručné činky alebo hoci aj plné konzervy. Cvičenia na silu svalov je vhodné kombinovať s aeróbnymi. Napríklad dvadsať minút sily a dvadsať behu či plávania. Ak máte čas každý deň, skvelé sú raz silové cvičenia, inokedy aeróbne.“

Aký význam má silové cvičenie v staršom veku? Ešte nedávno sa tvrdilo, že takéto cvičenie môže byť rizikové.

„Áno, a preto sa v podstate zakazovalo starším ľuďom, ženám, tehotným ženám, ale aj deťom. Dnes sa však lekári vo svete pozerajú na posilňovanie starších, žien aj detí úplne inak ako pred desiatimi rokmi. Ak ho robíme správne, nemá žiadne škodlivé následky. Skôr naopak - oceníme ho v starobe, keď dokáže zlepšiť nielen funkciu svalov, ale i kvalitu života. Význam má aj u detí, najmä v období dospievania, keď si organizmus, najmä ženský, buduje svoju kostnú banku. Silové cvičenia tento proces podporujú a zvyšujú obsah minerálov v kostnom tkanive. Kvalitnejšie kostné tkanivo je vo vyššom veku menej náchylné na osteoporózu.“

Rehabilitační lekári, ktorí naprávajú krivé chrbtice detí a dospievajúcich, sa však na činky pozerajú krivo.

„Samozrejme, ak sa silové cvičenie nerobí správne, ak sa jednostranne zaťažuje organizmus, môže aj uškodiť. Výskum potvrdil, že ak sa robí správnym spôsobom, má mimoriadne blahodarné účinky. Má veľký význam pre udržiavanie funkcie svalov, ktoré zabezpečujú obratnosť, koordináciu, rovnováhu a stabilitu postoja. Silový tréning dokáže aj u starších ľudí, 70- až 80-ročných doslova zázraky.“

Ako to myslíte?

„Veľmi priaznivo pôsobí na cukrovku. Pri cukrovke je pohyb jednou zo základných terapií, robí telu rovnako dobre ako inzulín. Ak cukrovkára uložíte na lôžko, urobíte to najhoršie, čo môžete. Dokonca aj pri vysokom krvnom tlaku majú silové cvičenia, ak sa robia správne, veľmi priaznivý efekt.“

Ste bývalý maratónec. O behu sa tvrdí, že ničí kĺby. Čo vy na to?

„To sú demagogické výmysly. Ak má niekto choré kĺby, má tendenciu k artróze, behanie môže stav zhoršiť. Ale u normálneho, zdravého človeka beh kĺby neničí. Naopak. Ideálne je nabehať za mesiac 60 až 100 kilometrov, ale stačí aj tridsať. Ak niekto behá viac ako sto kilometrov, ešte to neznamená, že si nevyhnutne škodí.“

Strašiakom starších ľudí je osteoporóza. Aký pohyb by ste na ňu naordinovali?

„Ľudia si často predstavujú, že stačí predpísať nejaké kalciové tabletky a spraví sa to. To je dosť naivná predstava. Akoby si niekto myslel, že keď sa bude napchávať bielkovinami, narastú mu svaly. Bez cvičenia to nejde. Ak kosť nedostáva stimul, ktorý ju núti, aby pevnela, zmeny budú problematické. Dôležitý je taký pohyb, pri ktorých na kosť pôsobia dostatočné silové stimuly. Vhodné sú napríklad cviky s činkami, tak hornými, ako aj dolnými končatinami. Kto si netrúfa, môže skúsiť drepy alebo také aktivity, pri ktorých sme na nohách - chôdza alebo beh.“

A čo keď za seba necháme cvičiť stroje? Ležíme, oddychujeme a svaly vraj pracujú. Má to nejaký efekt?

„To je nezmysel z reklamy. Tzv. myostimulácia má význam pri rehabilitácii, ak má chorý napríklad poranený nerv, alebo u pacienta, ktorý je ochrnutý. Ale ak chceme schudnúť alebo si spevniť a formovať telo, prístroje, ktoré cvičia za nás, majú mizivý efekt.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 796
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 064
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 621
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 433
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 693
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 599
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 271
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 227
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 192
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 066
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz