Čo mohlo zachrániť princeznú Dianu?

Keď zomrela princezná Diana, jej smrť odštartovala vášnivé diskusie. Časť odbornej verejnosti tvrdila, že ju nemali ošetrovať polhodinu na mieste, ale hneď doviezť do nemocnice, lebo tým stratili čas.

Čo zachráni život skôr? Čo je lepšie? Naložiť ťažko raneného a rýchlo uháňať do nemocnice, alebo ho ošetriť na mieste a potom previezť do nemocnice?

„Existujú filozofické rozdiely, v USA majú systém čo najskôr dopraviť pacienta na miesto definitívneho ošetrenia. Tam v záchrannej službe neslúžia lekári, ale len paramedici, čo sú akoby zdravotné sestry. Majú presne určené, aké výkony môžu robiť, aké lieky podať, ale nie je toho veľa. V Amerike majú snahu naložiť pacienta, podať infúziu, prípadne dať niečo od bolesti a trieliť do nemocnice. V prípade poruchy srdca môžu na mieste defibrilovať, majú na to aj vybavenie, už majú aj automatické defibrilátory, takže nemusia zisťovať, aký výboj pustiť. Ale akonáhle naskočí srdce, musia letieť,“ hovorí MUDr. Viliam Dobiáš.

Vo väčšine európskych krajín je iná filozofia. V záchranke jazdí aj lekár, je snaha stabilizovať pacienta na mieste, a potom ho odviezť. Niečo treba spraviť ešte aj za jazdy, ale na slovenských cestách netrafíte do žily, nieto urobiť tracheotómiu.

Ktorá koncepcia je lepšia? Kto to vie? Odpoveď ešte vraj čaká na nositeľa Nobelovej ceny. Nikto zatiaľ nedokázal, že by mal jeden zo systémov nejaké výrazné nevýhody, aby sa prešlo na ten lepší, súvisí to aj so sieťou ciest, s dostupnosťou nemocníc, možnosťou telefonického privolania prvej pomoci a so vzdelaním obyvateľstva.

Počty ľudí, ktorí vedia a sú ochotní poskytnúť prvú pomoc, sú na Slovensku katastrofálne nízke. V štatistike sú ročne tisícky zmarených životov pri nehodách a úrazoch, takmer stotisíc práceneschopností a viac ako tri milióny vymeškaných dní z práce. Z cestných previerok vodičov vyplynulo, že dobré vedomosti má len tretina z nich, dobrovoľne zastaví pri nehode len 11 percent vodičov, z nich asi polovica ovláda prvú pomoc. (uj)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 132
  2. Vizuálny smog je problém 10 346
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 778
  4. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 4 407
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 3 522
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 362
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 210
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 018
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 665
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 422

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

Neprehliadnite tiež

Praskáte si kĺby na rukách? Ako vzniká zvuk puknutia

Lekár si päťdesiat rokov praskal kĺby.