SME
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ako mať zdravú pečeň a zlepšiť si výsledky pečeňových testov (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

"cervena repa" - po slovensky "cvikla".
to naozaj vsetky clanky tu pise google translate?
 

nieln to, ale je to horsie

tito akoze novinari, rychlokvaseni vystudovanci zurnalistiky dokonca ani obsahu clankov nerozumeju, je to velakrat uplne evidentne. preto taketo preslapy, lebo ani netusia o co v clanku ide a nerozumeju problematike. ziadnej problematike. scitanost, rozhlad, prehlad a este trepnem take slove ze mudrost, haha, to je u vacsiny novinarov minus miliarda. cest malicko vynimkam, ktori potvrdzuju pravidlo. a oni chcu, aby sme im ludia za to este aj platili. haha. hahahahaha. hahaha. ulet.
 

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 

 

Hlupy pohlad na vec, hlupy nazor.
 

 

nerozumieš jednému
alebo druhému?
 
Hodnoť

Pri tucnote /obezite

sa stale toci o nejakych tukoch slaninach, skvarkach, klobasach apod. Kto uz dnes je skvarky a slaninu kazdy den ? Gro tukov v tele sa tvori z prejedania sa sacharidami a zo stravy a la fastfood, hranolky, pizze, biele bagety, a k tomu sladene napoje...
 
Hodnoť

fruktóza

Kto je trochu zorientovanejší, vie, že problémom od 70tych rokov je predovšetkým globálne množstvo fruktózy v potravinách. Tá sa metabolizuje úplne inak než glukóza - nespaľuje sa vo svaloch, ale ide rovno do pečene. Tu sa prevažne zmení na tuk, a ten ide na spaľovanie až potom, keď sa energia vo svaloch míňa. Kvôli vyššej sladivosti sa ale práve fruktóza (resp. "glukózovo-fruktózový sirup) používa na prisládzanie jedla a nápojov. Často pod všelijako zašifrovaným názvom - kukuričný situp a podobne.

Nemusíte mať žiadnu nadváhu, byť takmer úplný abstinent, stravovať sa takmer ukážkovo, a aj tak sa vám bude v pečeni ukladať tuk z fruktózy, ktorou ste bombardovaní v bežných potravinách na "zvýraznenie chuti". Metabolicky je to podobné, ako keby ste boli hladinkový alkoholik a stále mali nejaký alkohol v pečeni.

DW o tom mali dobrý dokument, bohužiaľ, do SR táto téma ešte asi nedorazila. Nájdu sa dokonca ľudia, ktorí vnímajú fruktózu ako menej škodlivý cukor, kvôli nižšiemu glykemickému indexu. Pravda je taká, že glykemický index nie je všetko a treba sa pozrieť na to, kde a ako sa čo v tele metabolizuje.

Poznám tieto problémy veľmi dobre, a ak máte zmeniť stravovací režim, snažte sa predovšetkým nejesť nič, čo obsahuje dodatočnú fruktózu. Keď, tak len v skutočnom ovocí a s mierou. Čo najviac zeleniny a celozrného pečiva. Ideálne pečivo z vlastnej produkcie, aby ste vedeli, čo tam dávate.
 

 

celozrnne pecivo nie je o moc lepsie ako pecivo z bielej muky... tiez to nici pecen.
najlepsie nejest pecivo vobec.
 

 

Hmm...
Najlepsie je teda nejest vobec - pecen sa nicim nezasvini.
Bravo, babika!
 

 

ano, intermittent fasting je tiez velmi prospesne.
neviem, ako sa to vola po slovensky.
 

 

Nepochopila...
 

 

nie, to ty si nepochopila moju odpoved.
 

Periodicke...

... hladovanie.
 

 

intermittent fasting = čiastočné hladovanie
Dobra vec, ale nie zazrak nad zazraky zarucujuci dozitie stovky ako nic :-)
 

 

Áno, fruktóza je veľký problém. A nielen tá pridaná. Problém mnohých ľudí je, že ovocie nepovažujú za jedlo. Proste ovocie je zdravé a basta. Také ranné smoothie, do ktorého zmiešajú banán, broskyňu, jahody, čučoriedky, mango ... je síce super sladučké, ale veľká záťaž pre organizmus, ktorá sa tvári superzdravo.
 

 

Ved inak aj bezny pouzivany cukor sa v podstate sklada z glukozy aj fruktozy (1:1), kedze ide o sacharozu (tu si telo rozlozi na tu glukozu a fruktozu). Fruktoze sa asi nevyhneme tak lahko ...
 

 

Ak by išlo len o klasický cukor a v zdravej miere, tak by sa to dalo zvládnuť. Problém je, keď sa chemickou cestou zvyšuje podiel fruktózy kvôli vyššej sladivosti. Po chemickej úprave "glukózo-fruktózového sirupu" už nejde o podiel 1:1. Tým pádom ti stačí použiť menej cukru, a dokonca taký produkt môže preto vyzerať zdravšie - problém je ale v tom, že je to presne naopak, kvôli špecifickému metabolizmu fruktózy v organizme.

Náš metabolizmus nie je zvyknutý prijímať také dávky cukrov, a už vôbec nie fruktózy, akými nás zásobuje potravinársky priemysel za posledných 40 rokov.

Samozrejme súhlasím, že fruktóze sa nedá úplne vyhnúť. Ale dôležité je nepreháňať to s ňou, hlavne keď má už človek zaťaženú pečeň. A je tiež pravda, čo píše Dáša, že robiť si denne smoothies z manga a banánov nie je najzdravšie. To isté platí pre pitie 100% džúsov po litroch - nejde až o takú zdravú alternatívu koly, ako by sa mohlo zdať. Celkovo by zelenina mala vysoko prevažovať nad ovocím.
 

Spracované potraviny

Nejesť , resp. obmedziť spracované potraviny. Pečeň je taká malá, ale veĺmi doležitá chemická továreň nášho organizmu, ktorá reaguje na náš životný štýl.
A treba sa hýbať . Nechodiť na kolobežkách do práce, ale pešo a dopravou.
 
Hodnoť

 

Matkovska napise, ze pri tupej bolesti pod rebrom "nezerte tuky" a ludia sa potom budu cudovat, ked sa im zhorsi stav zlcnika, pretoze jeho cinnost prestane byt podporovana a zlc im v nom skamenie.
 
Hodnoť

Reference

Dakujem autorovi clanku, ze uviedol referencie na zdroje.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Primár