SME

Koronavírusy spoznala ako prvá, hoci virológiu nikdy nevyštudovala

Almeidaová má viacero prvenstiev.

Záber koronavírusu pod elektrónovým mikroskopom. Pre lepšiu jednoduchšiu zvyknú vedci zábery dodatočne zafarbiť.Záber koronavírusu pod elektrónovým mikroskopom. Pre lepšiu jednoduchšiu zvyknú vedci zábery dodatočne zafarbiť. (Zdroj: CDC/Dr. Fred Murphy)

June Almeidaová sa sklonila k elektrónovému mikroskopu a zbadala okrúhle sivé bodky ohraničené miniatúrnymi ostňami. Na prvý pohľad pripomínali drobné slnká, pričom pichliače akoby tvorili ich atmosféru.

Písal sa rok 1964 a mikroskopické čiastočky, ktoré videla, boli neskôr označené ako koronavírusy.

Za objavom prekvapivo stála žena, ktorá nemala formálne virologické vzdelanie. Školu opustila v šestnástich rokoch, napriek tomu sa stala priekopníčkou v metódach diagnostiky vírusových ochorení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zo školy ju vyhnala chudoba

Almeidaová, rodená Hartová, sa narodila v rodine škótskeho vodiča autobusu. S rodinou žila v podnájme v Glasgowe.

SkryťVypnúť reklamu

Bola šikovná a ambiciózna študentka a túžila ísť na univerzitu. Rodina však nemala dosť peňazí a akokoľvek bolo dievča talentované, muselo opustiť školu a v šestnástich rokoch nastúpiť do práce.

Súvisiaci článok Ako by storočie stará vakcína mohla pomôcť proti novému koronavírusu Čítajte 

Našla si miesto vo fakultnej nemocnici v centre mesta. Pracovala ako laboratórna technička a robila mikroskopické rozbory tkanív.

Po čase zmenila pôsobisko a nastúpila na rovnakú pozíciu v londýnskej nemocnici svätého Bartolomeja. V hlavnom meste spoznala svojho budúceho manžela, bol ním venezuelský umelec Enrique Almeida.

Pár sa zakrátko rozhodol emigrovať do Kanady a Almeidaová vďaka tomu získala možnosť pracovať s elektrónovým mikroskopom v inštitúte na výskum rakoviny v Toronte.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6TVD na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 995
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 248
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 063
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 830
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 792
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu