SME

Protilátkové testy sú biznis. O kvalite ochrany nehovoria nič zásadné

Ako fungujú protilátkové testy.

3D ilustrácia imunitnej reakcie - protilátky v kontakte s vírusovou čiastočkou. 3D ilustrácia imunitnej reakcie - protilátky v kontakte s vírusovou čiastočkou. (Zdroj: AdobeStock)

Ak chcete absolvovať test na protilátky proti ochoreniu covid-19, nemusíte navštíviť svojho obvodného lekára. S ponukou testovania už prišli viaceré súkromné laboratóriá. V portfóliu ponúkajú niekoľko balíčkov za rôzne ceny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa toho, ktorý typ testu si zvolíte, môžete zistiť, akú máte v krvi hladinu protilátok IgG S1/S2, IgM, či IgA. Niektoré laboratóriá dokonca ponúkajú ako bonus aj stanovenie hladiny vitamínu D. Cena testov sa pohybuje približne od 19 do 50 eur.

Ale čo s ich výsledkami? Na sociálnych sieťach sa s nimi mnohí chvália. Dokonca aj bývalý premiér Peter Pellegrini odbíja reči o očkovaní tvrdeniami, že údajne podľa testov má veľa protilátok.

SkryťVypnúť reklamu

V skutočnosti však nikto nevie, o čom výsledky takých testov vypovedajú. Aká hodnota znamená, že máte dostatok protilátok? Žiadna hranica totiž nie je určená.

Oslovili sme preto dvoch odborníkov – imunológa Miloša Jeseňáka z Univerzitnej nemocnice v Martine a molekulárneho biológa a lekára Petra Celeca z Ústavu molekulárnej biomedicíny Slovenskej akadémie vied (SAV), aby priblížili, načo slúžia protilátkové testy, ktoré typy protilátok majú pacienti zvýšené po prekonaní koronavírusu SARS-CoV-2 a ktoré po očkovaní a čo nám tento typ testovania napovie o našom imunitnom systéme.

Dôležité sú nielen protilátky, ale aj pamäťové bunky

Znie to jednoducho. Z protilátkového testu vie pacient zistiť, či v tele má, alebo nemá protilátky. V skutočnosti je však celý proces omnoho zložitejší.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C8CRN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 122
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 325
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 998
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 148
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 968
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 238
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 508
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 169
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu