SME

Čo by ste mali vedieť o britskej a juhoafrickej mutácii koronavírusu

Mutácie vírusov sú bežné.

Zmutované kmene sú oproti pôvodnému koronavírusu infekčnejšie.Zmutované kmene sú oproti pôvodnému koronavírusu infekčnejšie. (Zdroj: SITA/AP)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo svete sa rýchlo šíria dve nové nebezpečné mutácie vírusu SARS-CoV-2. Jedna pochádza z Veľkej Británie, ďalšia má pôvod v Juhoafrickej republike. Obe sú podľa prvých výsledkov nákazlivejšie ako pôvodná verzia vírusu a môžu zvýšiť nápor na už dnes preťažených zdravotníkov. Britská mutácia sa už šíri aj na Slovensku.

"Nový variant koronavírusu strpčuje situáciu na Slovensku. Podľa všetkého zvyšuje reprodukčné číslo až o 0,4," povedal na piatkovej tlačovej konferencii minister zdravotníctva Marek Krajčí. Znamená to, že britský variant vírusu je o 40 % infekčnejší a šíri sa rýchlejšie. Novú mutáciu vírusu spojil aj s prudko narastajúcim počtom hospitalizácií v posledných dňoch.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ sa nepotvrdilo, že by nové verzie vírusu dokázali prekonať dnes používané očkovacie látky, no juhoafrická verzia vírusu môže podľa prvých predbežných výskumov na vakcínu reagovať slabšie.

Hrozba mutácií

Mutácie sú prirodzenou súčasťou evolúcie vírusov a SARS-CoV-2 nie je výnimkou. Odkedy sa nový koronavírus rozšíril do celého sveta, identifikovali niekoľko tisíc jeho mutácií.

Súvisiaci článok Vakcína od Pfizeru zaberá aj na mutáciu koronavírusu, ukázala štúdia Čítajte 

Nie každá mutácia spôsobí, že vírus sa stáva nebezpečnejším pre ľudí. Neraz ide o bezvýznamnú zmenu v jeho genetickej informácii, ku ktorej dochádza pri replikácii vírusu v bunke.

Niekedy takáto mutácia však môže vírus zmeniť tak, že sa v populácii začne šíriť ľahšie, inokedy ho zas genetická zmena znevýhodní či oslabí.

Vo všeobecnosti však platí, že iba máloktorá mutácia dokáže zmeniť schopnosť vírusu nakaziť ľudí alebo spôsobiť vážnejšie zdravotné problémy.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7MQB na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 825
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 801
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 609
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 423
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 103
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 3 097
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 146
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 1 949
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu