SME
Piatok, 29. máj, 2020 | Meniny má VilmaKrížovkyKrížovky

Čo naštartuje mozog na najvyššie obrátky?

Potraviny, ktoré by špeciálne posilňovali činnosť mozgu, síce zatiaľ neexistujú, ale jeho kapacitu pozitívne ovplyvňuje aj strava, najmä lecitín, ktorý je v sóji alebo vo vajíčkach. Prebúdzačmi mozgovej aktivity sú aj aminokyseliny, bielkoviny obsiahnuté

napríklad v rybách. Vitamín B pôsobí dobre na nervy, vitamíny E a C ich ochraňujú pred škodlivým vplyvom voľných radikálov kyselín.

Ak nedávame mozgu prostredníctvom stravy dostatočné množstvo energie, zlyháva naša pamäť aj schopnosť sústredenia. Tomu môžeme zbrániť pomocou niektorých životabudičov mozgu.

Artičoky

Ich druhotné rastlinné látky sa prostredníctvom krvi dostávajú do mozgu, kde vytvárajú ,,najčistejšiu pohonnú látku“ pre premýšľajúcich ľudí. Denne by sme mali vypiť jeden pohár šťavy alebo zjesť jednu artičoku.

Skryť Vypnúť reklamu

Ryby

Morské živočíchy obsahujú aminokyselinu, z ktorej si organizmus vytvára dopamín a noradrenalín. Ryby by mali byť na našom jedálnom lístku až trikrát do týždňa.

Kakao

Spolu so zlúčeninami cukru povzbudzuje látkovú premenu v mozgu – predovšetkým veľkého mozgu a limbického systému. Denne sa odporúča vypiť dve až tri šálky kakaa.

Med

Produkt usilovných včiel je bohatý na vitamíny, minerálne látky, enzýmy a biohormóny, ktoré udržiavajú stresové ukazovatele organizmu na nízkej úrovni a zvyšujú schopnosť sústrediť sa. Denne sa odporúčajú dve lyžičky medu – čistého alebo v nápoji.

Avokádo

Je bohatým darcom vitamínu B6. Spolu s vysokým obsahom draslíka, železa, kyseliny listovej a kyseliny pantoténovej zaháňa prechodnú mentálnu únavu. Denne pol avokáda.

Skryť Vypnúť reklamu

Ananás

Aminokyselina v ňom obsiahnutá má takmer zázračnú schopnosť vyvolať duševné uvoľnenie a odstrániť citový chaos. Procesy myslenia sa opäť vrátia do usporiadaných koľají. Denne pol ananásu.

Aníz

Živice a éterické oleje anízu upokojujú vegetatívny nervový systém spolu s mozgom a dodávajú mu novú energiu. Denne tri šálky čerstvo spareného anízového čaju.

Cesnak

Vďaka obsahu alicínu je cesnak majstrom prekrvenia mozgu. Po jeho konzumácii prudko narastá podiel kyslíka v mozgových bunkách. Denne pol strúčika alebo cesnakové tabletky.

Muškát

Éterický olej muškátového orecha rozjasňuje náladu a stupňuje koncentráciu. Denne 3 až 5 kvapiek muškátového oleja – rovno prehltnúť alebo nakvapkať na kúsok cukru.

Kešu oriešky

Mozgu bleskurýchle dodajú novú energiu, pretože obsahujú B-vitamíny a 20-percentný podiel bielkovín. Denne sa odporúča zjesť 10 až 15 orieškov.

Skryť Vypnúť reklamu

Figy

Ich enzýmy takisto dodávajú mozgu energiu a zvyšujú schopnosť koncentrácie. Obzvlášť účinné sú pri ,,zatmení mozgu“, keď už nie sme schopní sústrediť sa. Denne sa odporúča zjesť jednu figu.

Paprika

Farbivá a vitamín C zlepšujú elasticitu mozgových ciev (lepšie prekrvenie). Látka kapsaicín pomáha uvoľňovať hormón šťastia endorfín. Denne jednu červenú papriku.

Sója

Vďaka vysokému obsahu lecitínu a vitamínu B1 zlepšuje medzibunkovú komunikáciu mozgových buniek. Denne vypiť dva poháre sójového mlieka.

Banány

Podporujú fitnes a koncentráciu mozgových atlétov: 100 g banánov obsahuje 1,7 mg hormónu serotonínu. Preto sa každodenne odporúča skonzumovať jeden zrelý banán.

Vlašské orechy

15 percent bielkovín, 20 percent uhľohydrátov, magnézium, kyselina pantoténová, vitamíny A, B a E – takáto zmes prinúti unavený mozog znova zvýšiť tempo na plné obrátky. Denne päť až desať orechov. (uj)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  2. Vyberte si tú správnu dezinfekciu šetrnú k pokožke
  3. Rastislav Velič: Vďaka našej novej zmenke sme opäť priekopníkmi
  4. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  5. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  6. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  7. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  8. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  9. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  10. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
  1. 5 užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  2. Ako vyberať AKU techniku?
  3. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  4. Night Vision: Jak dobre vidí vaša autokamera v noci?
  5. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  6. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  7. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  8. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  9. Minerálna vlna má vysokú pevnosť aj vo väčších hrúbkach
  10. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 19 056
  2. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 14 592
  3. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 12 588
  4. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 11 091
  5. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 383
  6. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 10 328
  7. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 282
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 789
  9. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 9 680
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 9 634
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

A prečo len predavačky, súdruhovia?

Buďme radi, že nás nebudú kontrolovať, či sa venujeme rodinnému životu.

Peter Tkačenko

Vedci zmapovali miesta v mozgu, odkiaľ prichádza stres

Za odolnosťou ľudí môžu byť spomienky.

Ilustračná fotografia.