Čo naštartuje mozog na najvyššie obrátky?

Potraviny, ktoré by špeciálne posilňovali činnosť mozgu, síce zatiaľ neexistujú, ale jeho kapacitu pozitívne ovplyvňuje aj strava, najmä lecitín, ktorý je v sóji alebo vo vajíčkach. Prebúdzačmi mozgovej aktivity sú aj aminokyseliny, bielkoviny obsiahnuté

napríklad v rybách. Vitamín B pôsobí dobre na nervy, vitamíny E a C ich ochraňujú pred škodlivým vplyvom voľných radikálov kyselín.

Ak nedávame mozgu prostredníctvom stravy dostatočné množstvo energie, zlyháva naša pamäť aj schopnosť sústredenia. Tomu môžeme zbrániť pomocou niektorých životabudičov mozgu.

Artičoky

Ich druhotné rastlinné látky sa prostredníctvom krvi dostávajú do mozgu, kde vytvárajú ,,najčistejšiu pohonnú látku“ pre premýšľajúcich ľudí. Denne by sme mali vypiť jeden pohár šťavy alebo zjesť jednu artičoku.

Ryby

Morské živočíchy obsahujú aminokyselinu, z ktorej si organizmus vytvára dopamín a noradrenalín. Ryby by mali byť na našom jedálnom lístku až trikrát do týždňa.

Kakao

Spolu so zlúčeninami cukru povzbudzuje látkovú premenu v mozgu – predovšetkým veľkého mozgu a limbického systému. Denne sa odporúča vypiť dve až tri šálky kakaa.

Med

Produkt usilovných včiel je bohatý na vitamíny, minerálne látky, enzýmy a biohormóny, ktoré udržiavajú stresové ukazovatele organizmu na nízkej úrovni a zvyšujú schopnosť sústrediť sa. Denne sa odporúčajú dve lyžičky medu – čistého alebo v nápoji.

Avokádo

Je bohatým darcom vitamínu B6. Spolu s vysokým obsahom draslíka, železa, kyseliny listovej a kyseliny pantoténovej zaháňa prechodnú mentálnu únavu. Denne pol avokáda.

Ananás

Aminokyselina v ňom obsiahnutá má takmer zázračnú schopnosť vyvolať duševné uvoľnenie a odstrániť citový chaos. Procesy myslenia sa opäť vrátia do usporiadaných koľají. Denne pol ananásu.

Aníz

Živice a éterické oleje anízu upokojujú vegetatívny nervový systém spolu s mozgom a dodávajú mu novú energiu. Denne tri šálky čerstvo spareného anízového čaju.

Cesnak

Vďaka obsahu alicínu je cesnak majstrom prekrvenia mozgu. Po jeho konzumácii prudko narastá podiel kyslíka v mozgových bunkách. Denne pol strúčika alebo cesnakové tabletky.

Muškát

Éterický olej muškátového orecha rozjasňuje náladu a stupňuje koncentráciu. Denne 3 až 5 kvapiek muškátového oleja – rovno prehltnúť alebo nakvapkať na kúsok cukru.

Kešu oriešky

Mozgu bleskurýchle dodajú novú energiu, pretože obsahujú B-vitamíny a 20-percentný podiel bielkovín. Denne sa odporúča zjesť 10 až 15 orieškov.

Figy

Ich enzýmy takisto dodávajú mozgu energiu a zvyšujú schopnosť koncentrácie. Obzvlášť účinné sú pri ,,zatmení mozgu“, keď už nie sme schopní sústrediť sa. Denne sa odporúča zjesť jednu figu.

Paprika

Farbivá a vitamín C zlepšujú elasticitu mozgových ciev (lepšie prekrvenie). Látka kapsaicín pomáha uvoľňovať hormón šťastia endorfín. Denne jednu červenú papriku.

Sója

Vďaka vysokému obsahu lecitínu a vitamínu B1 zlepšuje medzibunkovú komunikáciu mozgových buniek. Denne vypiť dva poháre sójového mlieka.

Banány

Podporujú fitnes a koncentráciu mozgových atlétov: 100 g banánov obsahuje 1,7 mg hormónu serotonínu. Preto sa každodenne odporúča skonzumovať jeden zrelý banán.

Vlašské orechy

15 percent bielkovín, 20 percent uhľohydrátov, magnézium, kyselina pantoténová, vitamíny A, B a E – takáto zmes prinúti unavený mozog znova zvýšiť tempo na plné obrátky. Denne päť až desať orechov. (uj)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 911
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 10 131
  3. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 119
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 585
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 661
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 322
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 587
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 227
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 628
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 194

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Putin priletel do Helsínk na summit s Trumpom s oneskorením

Program summitu sa zrejme oneskorí.

ŠPORT

Aký bol šampionát v Rusku? Plný sexizmu, politiky a simulovania

Prinášame najzaujímavejšie momenty.

PLUS

Food fotograf: Keď sa fotí pečené kura, tak nie je pečené

Prečo sa pri fotení do hamburgerov pichajú špáradlá a do kurčaťa klinčeky?

ŠPORT

Súperi pri ňom vyzerali ako kužele. Zostavili sme ideálny tím

Najlepším hráčom bol Modrič, najužitočnejším Griezmann.

Neprehliadnite tiež

Beh a horúčavy. Ublížia telu teploty nad tridsiatkou?

Čo sa deje s telom bežca v horúčavách.

Ako spoznať chlamýdie a iné rozšírené pohlavné choroby

Prejavy a liečba najčastejších ochorení.