NEVERTE REKLAMÁM, ZABUDNITE NA PILULKY, NA ŽELATÍNU NA KĹBY, RÔZNE ZÁZRAČNÉ KOZMODISKY A ZMEŇTE RADŠEJ ŽIVOTNÝ ŠTÝL A HÝBTE SA

Ku chrbtici a kĺbom sa správame macošsky

Dnes už niet vari toho, koho by chrbtica nebolela. Skoliózu, lordózu, kyfózu a ktoviečo ešte dokonca diagnostikujú aj tým najkrajším ...


Vieme, že stovky svalov a desiatky kĺbov v našom tele nám musia slúžiť po celý život a predsa sa k nim správame macošsky. Podľa niektorých zdrojov ročne viac ako tritisíc hodín presedíme. Sedíme na nekvalitných stoličkách, hrbíme sa za počítačom, spíme na preležaných matracoch. Ak nemusíme, nehýbeme sa. ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL


Dnes už niet vari toho, koho by chrbtica nebolela. Skoliózu, lordózu, kyfózu a ktoviečo ešte dokonca diagnostikujú aj tým najkrajším herečkám pri prijímacích pohovoroch. Ladislav Chudík, predstaviteľ legendárneho ortopéda, primára Sovu, tiež priznáva, že od chlapčenského veku mal ťažkosti s chrbticou. Herec, charakteristický aristokratickým držaním tela ešte ako gymnazista spával v sadrovom krunieri.

Počet ľudí, ktorí majú problémy s chrbtom, je naozaj ohromujúci. Dnes je skôr nezvyčajné nemať s chrbticou žiadne problémy. Odborníci odhadujú, že v populácii trpí 80 percent jej dospelých príslušníkov bolesťami chrbta.

Správne držanie tela je umenie aj drina

Rada fyzioterapeutky Gity Haklovej

Aby nás bolesť celkom neznehybnila, treba sa ju v akútnom štádiu najprv pokúsiť zahnať acylpyrínom, ibuprofenom či iným analgetikom. Na boľavé miesto si možno prikladať aj ľadové obklady či zohrievať si ho. V tomto prípade sa treba riadiť signálmi vlastného tela. Ak bolesť trvá aj po prikladaní ľadových obkladov, je to znamenie, že ju nespôsobuje zápal, ale skôr problémy so svalmi a bolestivé miesto treba naopak zohrievať suchým teplom, najlepšie sušičom na vlasy, no potom rýchlo vyhľadať fyzioterapeuta.

PREČO NÁS ZA POČÍTAČOM VŠETKO BOLÍ?

Bolesti v bedrovej a krížovej oblasti chrbtice

príčiny: tlak na krížové platničky, nevhodná stolička, zlé držanie tela, nevhodné rozmery pracovného miesta

Bolesti v krčnej a šijovej oblasti

príčiny: nesprávna poloha hlavy a horných končatín pri práci, nevhodne umiestnený monitor, nevyhovujúca stolička, zlé držanie tela

Bolesti rúk a paží

príčiny: rýchle opakované pohyby prstov, nevyhovujúca klávesnica, časté používanie myši, nevhodné umiestnenie klávesnice či myši, tvrdé podložky

Bolesti hlavy a vizuálne poruchy

príčiny: nevhodné osvetlenie, nevhodne umiestnený monitor, nekvalitný monitor

RADA FYZIOTERAPEUTA:

Po dvoch hodinách práce pri počítači si urobte aspoň 10-minútovú prestávku, zmeňte pracovnú polohu a činnosť.

Trvalá práca s počítačom by nemala byť dlhšia ako päť hodín v jednom dni.

Ovláda ho málokto a nie je to žiadna novinka. MUDr. Anton Gúth, neurológ a rehabilitačný lekár, si dokonca všimol nesprávne držanie tela aj na soške Moravianskej Venuše. Zakrivenia jej chrbtice a deformácie ukazujú, že ľudia vtedy trpeli rovnakými chorobami ako dnešní Európania. Zdá sa, že ľudia 21. storočia zostanú nepoučiteľní. Vieme, že stovky svalov a desiatky kĺbov v našom tele nám musia slúžiť po celý život a predsa sa k nim správame macošsky.

Sedíme na nekvalitných stoličkách, hrbíme sa za počítačom, volantom, spíme na preležaných matracoch. Ak nemusíme, nehýbeme sa. Podľa niektorých zdrojov ročne viac ako tritisíc hodín presedíme.

Ak chrbticu celé roky nevhodne preťažujeme, nečakajme, že nám bude stále dobre slúžiť. Vráti sa nám to. To pocítia najmä tí, čo sa blížia k päťdesiatke, nezašli nikdy na masáž a o cvičenie ani nezavadili.

MUDr. Viera Agnerová z bratislavského Centra pre liečbu chrbtice varuje: „Svaly na chrbte sa v istom veku menia na väzivo, ktoré nie je funkčné, nedokáže sa skracovať a pracovať ako sval. Musí však chrbticu držať, a tak sa stále namáha. Väzivo nemá schopnosť relaxovať ani v noci, preto človek vstáva s bolesťami.“ Vtedy je pomoc pomerne zložitá, pacientovi možno odporučiť masáže a iné procedúry, ale určitého stupňa bolesti sa nezbaví už nikdy.

Mnohí ľudia však športujú a predsa majú bolesti

„Cvičím, behám, bicyklujem, plávam,“ tvrdia manažéri, programátori aj novinári. Všetko márne. Bolesti chrbtice máme stále. Niečo zlyhalo, a nie je to počasie, ktoré všetko zavinilo. Čo teda vyvoláva bolesť chrbta? Čo robíme nesprávne?

„Rozbehový čas, v ktorom poruchy vznikajú a rozvíjajú sa, trvá spravidla dlho. Mnohé ťažkosti vznikajú už v detstve, možno viac ako 90 percent. Aj tam treba hľadať odpovede,“ hovorí ortopéd MUDr. Ján Zelenák.

Chrbtica totiž trpí nedostatočnou, ale aj prílišnou pohybovou aktivitou.

„Nárazové cvičenia vo fitnescentre, aerobik, tenis či squash po niekoľkomesačnej prestávke môžu spôsobiť mnohopočetné funkčné poruchy chrbtice.“ Stereotypná poloha je rovnako nebezpečná ako ťažká fyzická práca. Predavačka sediaca pri pokladni otáčajúca sa na jednu stranu si dlhodobo preťažuje a poškodzuje chrbticu. Ak máte počítač na písacom stole vľavo alebo vpravo, potom si neuveriteľne namáhate krčnú chrbticu.

Nosíte kabelku stále na jednom pleci? Varíte, žehlíte, kúpete dieťa vo vani v predklone? Bolesti na seba nenechajú dlho čakať.

Väčšina z nás vtedy volí lieky. Vo vyspelých krajinách je naopak dobrým zvykom dvakrát do mesiaca navštíviť fyzioterapeuta. Na Slovensku ich je dostatok a nemusíte mať vlastného ako Nicole Kidmanová.

Čo chrbtici a kĺbom lahodí:

  • pestré a časté pohybové aktivity (joga, kalanetika, plávanie, bicyklovanie)
  • psychická pohoda
  • vhodný nábytok (posteľ, stolička)
  • vhodné topánky (trvalé nosenie vysokých podpätkov škodí kolenám aj chrbtici)

Čo chrbtici ubližuje:

  • preležané matrace, hrbenie sa pri počítači alebo televízore
  • trvalý stres a napätie
  • nadváha
  • preťažovanie ťažkou namáhavou prácou
  • vrcholový šport
  • športy, pri ktorých dochádza k nárazom a stláčaniu chrbtice, volejbal, basketbal, ale aj divoký aerobik
  • užívanie liekov proti bolesti (neubližuje jej priamo, bolesť iba utlmí a problém nijako nerieši)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 14 753
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 133
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 927
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 475
  5. Vizuálny smog je problém 2 999
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 953
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 760
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 666
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 363
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 189

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár šéfredaktorky

Tanky obnažili podstatu režimu

Komunistickým lídrom nešlo o ideológiu. Išlo len o moc.

OKUPÁCIA 1968

Zázrak trval päť rokov. Prvá miss šla domov električkou

Socialistická žena nemala vysoké opätky, ale montérky a šatku na hlave.

Neprehliadnite tiež

Bez cukrov býva život kratší. Koľko sacharidov potrebujete?

Môžete stratiť až štyri roky života.

Za migrénu zrejme môžu hormóny, bunky sú príliš citlivé

Ktoré hormóny sa podieľajú na migréne.