NEVERTE REKLAMÁM, ZABUDNITE NA PILULKY, NA ŽELATÍNU NA KĹBY, RÔZNE ZÁZRAČNÉ KOZMODISKY A ZMEŇTE RADŠEJ ŽIVOTNÝ ŠTÝL A HÝBTE SA

Ku chrbtici a kĺbom sa správame macošsky

Dnes už niet vari toho, koho by chrbtica nebolela. Skoliózu, lordózu, kyfózu a ktoviečo ešte dokonca diagnostikujú aj tým najkrajším ...


Vieme, že stovky svalov a desiatky kĺbov v našom tele nám musia slúžiť po celý život a predsa sa k nim správame macošsky. Podľa niektorých zdrojov ročne viac ako tritisíc hodín presedíme. Sedíme na nekvalitných stoličkách, hrbíme sa za počítačom, spíme na preležaných matracoch. Ak nemusíme, nehýbeme sa. ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL


Dnes už niet vari toho, koho by chrbtica nebolela. Skoliózu, lordózu, kyfózu a ktoviečo ešte dokonca diagnostikujú aj tým najkrajším herečkám pri prijímacích pohovoroch. Ladislav Chudík, predstaviteľ legendárneho ortopéda, primára Sovu, tiež priznáva, že od chlapčenského veku mal ťažkosti s chrbticou. Herec, charakteristický aristokratickým držaním tela ešte ako gymnazista spával v sadrovom krunieri.

Počet ľudí, ktorí majú problémy s chrbtom, je naozaj ohromujúci. Dnes je skôr nezvyčajné nemať s chrbticou žiadne problémy. Odborníci odhadujú, že v populácii trpí 80 percent jej dospelých príslušníkov bolesťami chrbta.

Správne držanie tela je umenie aj drina

Rada fyzioterapeutky Gity Haklovej

Aby nás bolesť celkom neznehybnila, treba sa ju v akútnom štádiu najprv pokúsiť zahnať acylpyrínom, ibuprofenom či iným analgetikom. Na boľavé miesto si možno prikladať aj ľadové obklady či zohrievať si ho. V tomto prípade sa treba riadiť signálmi vlastného tela. Ak bolesť trvá aj po prikladaní ľadových obkladov, je to znamenie, že ju nespôsobuje zápal, ale skôr problémy so svalmi a bolestivé miesto treba naopak zohrievať suchým teplom, najlepšie sušičom na vlasy, no potom rýchlo vyhľadať fyzioterapeuta.

PREČO NÁS ZA POČÍTAČOM VŠETKO BOLÍ?

Bolesti v bedrovej a krížovej oblasti chrbtice

príčiny: tlak na krížové platničky, nevhodná stolička, zlé držanie tela, nevhodné rozmery pracovného miesta

Bolesti v krčnej a šijovej oblasti

príčiny: nesprávna poloha hlavy a horných končatín pri práci, nevhodne umiestnený monitor, nevyhovujúca stolička, zlé držanie tela

Bolesti rúk a paží

príčiny: rýchle opakované pohyby prstov, nevyhovujúca klávesnica, časté používanie myši, nevhodné umiestnenie klávesnice či myši, tvrdé podložky

Bolesti hlavy a vizuálne poruchy

príčiny: nevhodné osvetlenie, nevhodne umiestnený monitor, nekvalitný monitor

RADA FYZIOTERAPEUTA:

Po dvoch hodinách práce pri počítači si urobte aspoň 10-minútovú prestávku, zmeňte pracovnú polohu a činnosť.

Trvalá práca s počítačom by nemala byť dlhšia ako päť hodín v jednom dni.

Ovláda ho málokto a nie je to žiadna novinka. MUDr. Anton Gúth, neurológ a rehabilitačný lekár, si dokonca všimol nesprávne držanie tela aj na soške Moravianskej Venuše. Zakrivenia jej chrbtice a deformácie ukazujú, že ľudia vtedy trpeli rovnakými chorobami ako dnešní Európania. Zdá sa, že ľudia 21. storočia zostanú nepoučiteľní. Vieme, že stovky svalov a desiatky kĺbov v našom tele nám musia slúžiť po celý život a predsa sa k nim správame macošsky.

Sedíme na nekvalitných stoličkách, hrbíme sa za počítačom, volantom, spíme na preležaných matracoch. Ak nemusíme, nehýbeme sa. Podľa niektorých zdrojov ročne viac ako tritisíc hodín presedíme.

Ak chrbticu celé roky nevhodne preťažujeme, nečakajme, že nám bude stále dobre slúžiť. Vráti sa nám to. To pocítia najmä tí, čo sa blížia k päťdesiatke, nezašli nikdy na masáž a o cvičenie ani nezavadili.

MUDr. Viera Agnerová z bratislavského Centra pre liečbu chrbtice varuje: „Svaly na chrbte sa v istom veku menia na väzivo, ktoré nie je funkčné, nedokáže sa skracovať a pracovať ako sval. Musí však chrbticu držať, a tak sa stále namáha. Väzivo nemá schopnosť relaxovať ani v noci, preto človek vstáva s bolesťami.“ Vtedy je pomoc pomerne zložitá, pacientovi možno odporučiť masáže a iné procedúry, ale určitého stupňa bolesti sa nezbaví už nikdy.

Mnohí ľudia však športujú a predsa majú bolesti

„Cvičím, behám, bicyklujem, plávam,“ tvrdia manažéri, programátori aj novinári. Všetko márne. Bolesti chrbtice máme stále. Niečo zlyhalo, a nie je to počasie, ktoré všetko zavinilo. Čo teda vyvoláva bolesť chrbta? Čo robíme nesprávne?

„Rozbehový čas, v ktorom poruchy vznikajú a rozvíjajú sa, trvá spravidla dlho. Mnohé ťažkosti vznikajú už v detstve, možno viac ako 90 percent. Aj tam treba hľadať odpovede,“ hovorí ortopéd MUDr. Ján Zelenák.

Chrbtica totiž trpí nedostatočnou, ale aj prílišnou pohybovou aktivitou.

„Nárazové cvičenia vo fitnescentre, aerobik, tenis či squash po niekoľkomesačnej prestávke môžu spôsobiť mnohopočetné funkčné poruchy chrbtice.“ Stereotypná poloha je rovnako nebezpečná ako ťažká fyzická práca. Predavačka sediaca pri pokladni otáčajúca sa na jednu stranu si dlhodobo preťažuje a poškodzuje chrbticu. Ak máte počítač na písacom stole vľavo alebo vpravo, potom si neuveriteľne namáhate krčnú chrbticu.

Nosíte kabelku stále na jednom pleci? Varíte, žehlíte, kúpete dieťa vo vani v predklone? Bolesti na seba nenechajú dlho čakať.

Väčšina z nás vtedy volí lieky. Vo vyspelých krajinách je naopak dobrým zvykom dvakrát do mesiaca navštíviť fyzioterapeuta. Na Slovensku ich je dostatok a nemusíte mať vlastného ako Nicole Kidmanová.

Čo chrbtici a kĺbom lahodí:

  • pestré a časté pohybové aktivity (joga, kalanetika, plávanie, bicyklovanie)
  • psychická pohoda
  • vhodný nábytok (posteľ, stolička)
  • vhodné topánky (trvalé nosenie vysokých podpätkov škodí kolenám aj chrbtici)

Čo chrbtici ubližuje:

  • preležané matrace, hrbenie sa pri počítači alebo televízore
  • trvalý stres a napätie
  • nadváha
  • preťažovanie ťažkou namáhavou prácou
  • vrcholový šport
  • športy, pri ktorých dochádza k nárazom a stláčaniu chrbtice, volejbal, basketbal, ale aj divoký aerobik
  • užívanie liekov proti bolesti (neubližuje jej priamo, bolesť iba utlmí a problém nijako nerieši)

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 517
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 429
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 934
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 415
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 568
  6. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 267
  7. Splnený sen 2 201
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 293
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 136
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 109

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

Neprehliadnite tiež

Cukor chutí aj nádorom, sú po ňom agresívnejšie

Obrovské množstvá cukru v potrave spôsobujú rast a šírenie nádorov.

Rok učenia predĺži život a fajčenie ukradne roky, ukázala veľká štúdia

Koľko času človek získa zhodeným kilom nadváhy alebo rokom štúdia naviac.

Ako cigaretové filtre uškodili fajčiarom aj prírode

Prečo by mohli cigarety bez filtra pomôcť znižovať počet fajčiarov a výskyt rakoviny.

Lektorka varenia: V regáloch je veľa predražených módnych hitov

O mýtoch v stravovaní hovorí lektorka zdravého varenia a autorka blogu Terapia jedlom SILVIA HORECKÁ.