SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky
NEVERTE REKLAMÁM, ZABUDNITE NA PILULKY, NA ŽELATÍNU NA KĹBY, RÔZNE ZÁZRAČNÉ KOZMODISKY A ZMEŇTE RADŠEJ ŽIVOTNÝ ŠTÝL A HÝBTE SA

Ku chrbtici a kĺbom sa správame macošsky

Dnes už niet vari toho, koho by chrbtica nebolela. Skoliózu, lordózu, kyfózu a ktoviečo ešte dokonca diagnostikujú aj tým najkrajším ...


Vieme, že stovky svalov a desiatky kĺbov v našom tele nám musia slúžiť po celý život a predsa sa k nim správame macošsky. Podľa niektorých zdrojov ročne viac ako tritisíc hodín presedíme. Sedíme na nekvalitných stoličkách, hrbíme sa za počítačom, spíme na preležaných matracoch. Ak nemusíme, nehýbeme sa. ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL


Dnes už niet vari toho, koho by chrbtica nebolela. Skoliózu, lordózu, kyfózu a ktoviečo ešte dokonca diagnostikujú aj tým najkrajším herečkám pri prijímacích pohovoroch. Ladislav Chudík, predstaviteľ legendárneho ortopéda, primára Sovu, tiež priznáva, že od chlapčenského veku mal ťažkosti s chrbticou. Herec, charakteristický aristokratickým držaním tela ešte ako gymnazista spával v sadrovom krunieri.

Počet ľudí, ktorí majú problémy s chrbtom, je naozaj ohromujúci. Dnes je skôr nezvyčajné nemať s chrbticou žiadne problémy. Odborníci odhadujú, že v populácii trpí 80 percent jej dospelých príslušníkov bolesťami chrbta.

Správne držanie tela je umenie aj drina

Rada fyzioterapeutky Gity Haklovej

Aby nás bolesť celkom neznehybnila, treba sa ju v akútnom štádiu najprv pokúsiť zahnať acylpyrínom, ibuprofenom či iným analgetikom. Na boľavé miesto si možno prikladať aj ľadové obklady či zohrievať si ho. V tomto prípade sa treba riadiť signálmi vlastného tela. Ak bolesť trvá aj po prikladaní ľadových obkladov, je to znamenie, že ju nespôsobuje zápal, ale skôr problémy so svalmi a bolestivé miesto treba naopak zohrievať suchým teplom, najlepšie sušičom na vlasy, no potom rýchlo vyhľadať fyzioterapeuta.

PREČO NÁS ZA POČÍTAČOM VŠETKO BOLÍ?

Bolesti v bedrovej a krížovej oblasti chrbtice

príčiny: tlak na krížové platničky, nevhodná stolička, zlé držanie tela, nevhodné rozmery pracovného miesta

Bolesti v krčnej a šijovej oblasti

príčiny: nesprávna poloha hlavy a horných končatín pri práci, nevhodne umiestnený monitor, nevyhovujúca stolička, zlé držanie tela

Bolesti rúk a paží

príčiny: rýchle opakované pohyby prstov, nevyhovujúca klávesnica, časté používanie myši, nevhodné umiestnenie klávesnice či myši, tvrdé podložky

Bolesti hlavy a vizuálne poruchy

príčiny: nevhodné osvetlenie, nevhodne umiestnený monitor, nekvalitný monitor

RADA FYZIOTERAPEUTA:

Po dvoch hodinách práce pri počítači si urobte aspoň 10-minútovú prestávku, zmeňte pracovnú polohu a činnosť.

Trvalá práca s počítačom by nemala byť dlhšia ako päť hodín v jednom dni.

Ovláda ho málokto a nie je to žiadna novinka. MUDr. Anton Gúth, neurológ a rehabilitačný lekár, si dokonca všimol nesprávne držanie tela aj na soške Moravianskej Venuše. Zakrivenia jej chrbtice a deformácie ukazujú, že ľudia vtedy trpeli rovnakými chorobami ako dnešní Európania. Zdá sa, že ľudia 21. storočia zostanú nepoučiteľní. Vieme, že stovky svalov a desiatky kĺbov v našom tele nám musia slúžiť po celý život a predsa sa k nim správame macošsky.

Sedíme na nekvalitných stoličkách, hrbíme sa za počítačom, volantom, spíme na preležaných matracoch. Ak nemusíme, nehýbeme sa. Podľa niektorých zdrojov ročne viac ako tritisíc hodín presedíme.

Ak chrbticu celé roky nevhodne preťažujeme, nečakajme, že nám bude stále dobre slúžiť. Vráti sa nám to. To pocítia najmä tí, čo sa blížia k päťdesiatke, nezašli nikdy na masáž a o cvičenie ani nezavadili.

MUDr. Viera Agnerová z bratislavského Centra pre liečbu chrbtice varuje: „Svaly na chrbte sa v istom veku menia na väzivo, ktoré nie je funkčné, nedokáže sa skracovať a pracovať ako sval. Musí však chrbticu držať, a tak sa stále namáha. Väzivo nemá schopnosť relaxovať ani v noci, preto človek vstáva s bolesťami.“ Vtedy je pomoc pomerne zložitá, pacientovi možno odporučiť masáže a iné procedúry, ale určitého stupňa bolesti sa nezbaví už nikdy.

Mnohí ľudia však športujú a predsa majú bolesti

„Cvičím, behám, bicyklujem, plávam,“ tvrdia manažéri, programátori aj novinári. Všetko márne. Bolesti chrbtice máme stále. Niečo zlyhalo, a nie je to počasie, ktoré všetko zavinilo. Čo teda vyvoláva bolesť chrbta? Čo robíme nesprávne?

„Rozbehový čas, v ktorom poruchy vznikajú a rozvíjajú sa, trvá spravidla dlho. Mnohé ťažkosti vznikajú už v detstve, možno viac ako 90 percent. Aj tam treba hľadať odpovede,“ hovorí ortopéd MUDr. Ján Zelenák.

Chrbtica totiž trpí nedostatočnou, ale aj prílišnou pohybovou aktivitou.

„Nárazové cvičenia vo fitnescentre, aerobik, tenis či squash po niekoľkomesačnej prestávke môžu spôsobiť mnohopočetné funkčné poruchy chrbtice.“ Stereotypná poloha je rovnako nebezpečná ako ťažká fyzická práca. Predavačka sediaca pri pokladni otáčajúca sa na jednu stranu si dlhodobo preťažuje a poškodzuje chrbticu. Ak máte počítač na písacom stole vľavo alebo vpravo, potom si neuveriteľne namáhate krčnú chrbticu.

Nosíte kabelku stále na jednom pleci? Varíte, žehlíte, kúpete dieťa vo vani v predklone? Bolesti na seba nenechajú dlho čakať.

Väčšina z nás vtedy volí lieky. Vo vyspelých krajinách je naopak dobrým zvykom dvakrát do mesiaca navštíviť fyzioterapeuta. Na Slovensku ich je dostatok a nemusíte mať vlastného ako Nicole Kidmanová.

Čo chrbtici a kĺbom lahodí:

  • pestré a časté pohybové aktivity (joga, kalanetika, plávanie, bicyklovanie)
  • psychická pohoda
  • vhodný nábytok (posteľ, stolička)
  • vhodné topánky (trvalé nosenie vysokých podpätkov škodí kolenám aj chrbtici)

Čo chrbtici ubližuje:

  • preležané matrace, hrbenie sa pri počítači alebo televízore
  • trvalý stres a napätie
  • nadváha
  • preťažovanie ťažkou namáhavou prácou
  • vrcholový šport
  • športy, pri ktorých dochádza k nárazom a stláčaniu chrbtice, volejbal, basketbal, ale aj divoký aerobik
  • užívanie liekov proti bolesti (neubližuje jej priamo, bolesť iba utlmí a problém nijako nerieši)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 30 064
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 444
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 071
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 464
  5. Po Slovensku na motorke 6 739
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 329
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 936
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 818
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 868
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu