Denne päť dlaní ovocia a zeleniny

Päť porcií ovocia a zeleniny denne výrazne znižuje riziko nádorových a srdcocievnych ochorení. To vedci už dávno dokázali. Ako to však dennodenne dodržať?


FOTO - ARCHÍV

Ing. Katarína Šramková z Katedry výživy ľudí Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre má niekoľko jednoduchých tipov, trikov a rád, ako to zvládnuť bez náročného váženia či podrobného prepočítavania: „Ak si uvedomíme, že ovocím a zeleninou možno predchádzať rakovine hrubého čreva, prsníkov, pľúc, žalúdka, prostaty, stojí nám to za to.“

Zeleninové a ovocné jedlá je podľa nej vhodné rozdeliť na päť denných porcií, napríklad na raňajky ovocie, dopoludnia pohár šťavy, na obed zeleninový šalát, popoludní jednu porciu ovocia, večer jednu porciu zeleniny.

Koľko ovocia a zeleniny je päť porcií?

Denne by sme mali zjesť asi 500-600 gramov ovocia a zeleniny. To možno dosiahnuť tromi porciami zeleniny a dvoma porciami ovocia denne. Pre dospelých sa odporúča konzumovať denne 400 g zeleniny a 250-300 g čerstvého ovocia.

Čerstvé ovocie možno zameniť za 25 g sušeného ovocia. Jednu porciu ovocia a zeleniny možno nahradiť pohárom (asi 200 ml) čerstvo vytlačenej zeleninovej alebo ovocnej šťavy, prípadne kvalitnej hotovej šťavy.

Zmeriame to dlaňami

Ako meradlo na určenie veľkosti jednej porcie možno použiť dlaň.

Päť porcií = päť dlaní plných ovocia alebo zeleniny.Tak sa podľa princípu: „Malí ľudia – malé dlane, veľkí ľudia – veľké dlane“ uvádzajú potrebné individuálne množstvá prispôsobené veku.

Jedna porcia väčšiny ovocia a zeleniny sa zmestí do dlane. Veľké ruky – veľké porcie a opačne. Keďže sú detské ruky menšie, deti podľa tejto zásady dostávajú aj menšie porcie. Presne toľko, koľko je pre ne primerané.

1 dlaň: jedno jablko, hruška, pomaranč, broskyňa veľkosti dlane.

2 dlane: jahôd, malín, čučoriedok, ríbezlí

1 dlaň: sušených marhúľ, sliviek, datlí alebo dve figy.

Z čerstvej zeleniny predstavuje jednu porciu zelenina tiež veľkosti dlane. Z nakrájanej či inak mechanicky spracovanej i zmrazenej zeleniny tvoria jednu porciu dve plné dlane.

Všeobecne je jedna porcia ovocia a zeleniny ľahko merateľná aj tak, že zodpovedá jednému plnému poháru (asi 200 ml).

Triky ako zjesť päť porcíí

1. trik: Zvyknite si vypiť na raňajky pohár ovocnej alebo zeleninovej šťavy.

2. trik: Zdvojnásobte svoju porciu zeleniny. Pripravte na obed celý karfiol, použite celé balenie mrazenej zeleniny, vezmite si celý šalát.

3. trik: Konzumujte v čase olovrantu ovocie.

4. trik: Skúste začať večeru pravidelne pohárom ovocnej šťavy.

Jednoduché tipy pre „päťkrát denne“

Jedzte denne najmenej päť porcií rôznych druhov ovocia a zeleniny – spolu asi 500-600 gramov.

Jedzte viac zeleniny ako ovocia: tri porcie zeleniny a dve porcie ovocia denne.

Jednu z piatich porcií možno zameniť za pohár (0,2 l) zeleninovej alebo ovocnej stopercentnej šťavy či koncentrátu. (uj)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 189
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 500
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 963
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 638
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 8 859
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 610
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 622
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 660
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 803
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 209

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Neprehliadnite tiež

Sinice, parazity aj vírusy. Ako sa im vo vode vyhnúť?

Na verejné kúpalisko potrebujete dobrú imunitu.

Dermatovenerológ: Chlamýdie môžete chytiť aj na kúpalisku

Olej na kožu nepatrí, chémii sa vyhnete minerálnymi filtrami hovorí JURAJ HEGYI.

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

U sklerózy môže invaliditu prezradiť železo v mozgu

Metóda môže pomáhať pri testovaní liekov.

Päť rád, ako si na grilovačke neotráviť hostí

Večierky pod holým nebom majú hygienické pravidlá.