Denne päť dlaní ovocia a zeleniny

Päť porcií ovocia a zeleniny denne výrazne znižuje riziko nádorových a srdcocievnych ochorení. To vedci už dávno dokázali. Ako to však dennodenne dodržať?


FOTO - ARCHÍV

Ing. Katarína Šramková z Katedry výživy ľudí Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre má niekoľko jednoduchých tipov, trikov a rád, ako to zvládnuť bez náročného váženia či podrobného prepočítavania: „Ak si uvedomíme, že ovocím a zeleninou možno predchádzať rakovine hrubého čreva, prsníkov, pľúc, žalúdka, prostaty, stojí nám to za to.“

Zeleninové a ovocné jedlá je podľa nej vhodné rozdeliť na päť denných porcií, napríklad na raňajky ovocie, dopoludnia pohár šťavy, na obed zeleninový šalát, popoludní jednu porciu ovocia, večer jednu porciu zeleniny.

Koľko ovocia a zeleniny je päť porcií?

Denne by sme mali zjesť asi 500-600 gramov ovocia a zeleniny. To možno dosiahnuť tromi porciami zeleniny a dvoma porciami ovocia denne. Pre dospelých sa odporúča konzumovať denne 400 g zeleniny a 250-300 g čerstvého ovocia.

Čerstvé ovocie možno zameniť za 25 g sušeného ovocia. Jednu porciu ovocia a zeleniny možno nahradiť pohárom (asi 200 ml) čerstvo vytlačenej zeleninovej alebo ovocnej šťavy, prípadne kvalitnej hotovej šťavy.

Zmeriame to dlaňami

Ako meradlo na určenie veľkosti jednej porcie možno použiť dlaň.

Päť porcií = päť dlaní plných ovocia alebo zeleniny.Tak sa podľa princípu: „Malí ľudia – malé dlane, veľkí ľudia – veľké dlane“ uvádzajú potrebné individuálne množstvá prispôsobené veku.

Jedna porcia väčšiny ovocia a zeleniny sa zmestí do dlane. Veľké ruky – veľké porcie a opačne. Keďže sú detské ruky menšie, deti podľa tejto zásady dostávajú aj menšie porcie. Presne toľko, koľko je pre ne primerané.

1 dlaň: jedno jablko, hruška, pomaranč, broskyňa veľkosti dlane.

2 dlane: jahôd, malín, čučoriedok, ríbezlí

1 dlaň: sušených marhúľ, sliviek, datlí alebo dve figy.

Z čerstvej zeleniny predstavuje jednu porciu zelenina tiež veľkosti dlane. Z nakrájanej či inak mechanicky spracovanej i zmrazenej zeleniny tvoria jednu porciu dve plné dlane.

Všeobecne je jedna porcia ovocia a zeleniny ľahko merateľná aj tak, že zodpovedá jednému plnému poháru (asi 200 ml).

Triky ako zjesť päť porcíí

1. trik: Zvyknite si vypiť na raňajky pohár ovocnej alebo zeleninovej šťavy.

2. trik: Zdvojnásobte svoju porciu zeleniny. Pripravte na obed celý karfiol, použite celé balenie mrazenej zeleniny, vezmite si celý šalát.

3. trik: Konzumujte v čase olovrantu ovocie.

4. trik: Skúste začať večeru pravidelne pohárom ovocnej šťavy.

Jednoduché tipy pre „päťkrát denne“

Jedzte denne najmenej päť porcií rôznych druhov ovocia a zeleniny – spolu asi 500-600 gramov.

Jedzte viac zeleniny ako ovocia: tri porcie zeleniny a dve porcie ovocia denne.

Jednu z piatich porcií možno zameniť za pohár (0,2 l) zeleninovej alebo ovocnej stopercentnej šťavy či koncentrátu. (uj)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  4. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  5. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  9. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 964
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 21 391
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 115
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 18 788
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 617
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 13 525
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 10 880
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 938
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 777
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 717

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Záchvat paniky môže vzniknúť pre nahromadený stres.
Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.
Ilustračné foto.
Bielenie zubov je lepšie prenechať odborníkom.
Lekár manévruje endoskop, aby prešiel celým črevom pacienta.