SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra
CHOROBNÉ NAKUPOVANIE SA STUPŇUJE NAJMÄ V ZIMNÝCH, TZV. DEPRESÍVNYCH MESIACOCH A, SAMOZREJME, PRED VIANOCAMI

Predvianočná horúčka má znaky masovej hypnózy

Až 33 percent obyvateľov Európskej únie má problémy so závislosťou od nakupovania. Vyplýva to z najnovšej štúdie Európskej komisie.

Až 33 percent obyvateľov Európskej únie má problémy so závislosťou od nakupovania. Vyplýva to z najnovšej štúdie Európskej komisie.

Človek, ktorý mu podľahne, sa prejavuje ako zvieratko. Robí mu dobre, keď si do nory ako syseľ nanosí čo najviac potrebných aj nepotrebných vecí. Až potom má pocit istoty, bezpečia a šťastia. Chorobné nakupovanie sa stupňuje najmä v zimných, tzv. depresívnych mesiacoch a, samozrejme, pred Vianocami.

Vždy nás dostanú

„Pred Vianocami to naozaj vyzerá, akoby sme mali pocit frontálneho ohrozenia," komentuje decembrový chronický syndróm psychologička Mária Hanúsková.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo sa napriek svojej inteligencii necháme nahovoriť na spotrebu produktov a výrobkov, ktoré vôbec nepotrebujeme?

Pracovníci reklamy sú majstrami v manipulovaní vôľou zákazníka. Neurológ by to povedal stručne: dokonale nám vyradia ľavú stranu mozgu, kde sídli centrum rozumu, a pôsobia priamo na pravú hemisféru, kde je centrum citov. Každý rok si poviete, tentoraz ma nedostanú. Márne. Neodoláte, dáte sa lapiť.

Karty so zľavami pre stálych zákazníkov, splátky, súťaže a hracie kútiky pre deti. „Všimli ste si, že aj kolieska na vozíkoch sú upravené tak, aby sa automaticky stáčali k regálom?" hovorí psychologička.

Každú dennú i nočnú hodinu nám noviny, billboardy, rozhlas a televízia prostredníctvom reklám implantujú hlboko do nášho vedomia niečo, o čo by sme inak vôbec nemali záujem.

Ako to funguje?

Ide vlastne o nepriamu hypnózu. Na naše zmysly útočia psychologické zbrane, ktoré naše vedomie nedokáže vždy odhaliť. Psychiater MUDr. Rudolf Múdry, ktorý vo svojej praxi využíva aj hypnoterapiu, tvrdí, že televízia a reklama sú najmarkantnejším príkladom masovej sugescie. Pôsobia na nás tajným aj verejným jazykom, aby podvedome stimulovali náš vkus.

„Manipulovať možno aj zmenou intonácie, stíšením hlasu, hudbou. Hudba pôsobí cez emocionalitu, zmena rytmu mení vlnenie vo vašom mozgu. Ide to cez staršie štruktúry mozgu, zodpovedné za emocionalitu," tvrdia psychiatri.

Útok je všadeprítomný

Ani si ho neuvedomujeme. Pôsobí na naše úplne malé deti, na tie dospievajúce, aj na dospelých.

Pracovníci reklamných agentúr poznajú základné princípy hypnózy:
1. relaxácia,
2. koncentrácia,
3. sugescia.

Je to naozaj jednoduché: sedíme uvoľnene pred obrazovkou, koncentrujeme sa na svetlo a absorbujeme sugesciu obsiahnutú v reklame. Počas týchto minút sme mimoriadne zraniteľní, pretože vstupujeme do hypnotického stavu vedomia - alfa. Opakovanie reklám každých 20 minút počas filmu posilňuje sugesciu, až nakoniec vrýva určité správanie do reflexov nervového systému.

Keď budeme v supermarkete nakupovať, celkom dobrovoľne siahneme po prášku na pranie, ktorý vyperie do biela, a v lekárni si kúpime preparát na kĺby, ktorý nám odporúča napríklad bývalý primár Sova.

Ako a čím nás ovplyvňujú

Techniky a prostriedky, ktoré používajú obchodníci a reklama:

  • verbálne sugescie: sugestívne reklamné heslá, letáčiky, piesne
  • fixovanie: nápadné balenie, reklamné plagáty, filmy, svetelná reklama
  • odbúravanie vzorov správania v medzimozgu: väzba na sexuálne symboly
  • fascinácia: očarujúci zjav zástupcov a predavačov alebo postáv v reklamných filmoch, TV na plagátoch
  • optické postupy: reklamné akcie, pozeranie televízie
  • akustické postupy: ľúbivá a chytľavá zvučka
  • vestibulárne postupy: mládežnícke tance, disko-horúčka ako výzva ku klišéovitému správaniu
  • telepatické postupy: možný prenos sugescie na masy
  • hetero- a autotoxické postupy: alkohol, nikotín, lieky
  • skupinová hypnóza: reklamné akcie vo veľkých obchodných domoch typu: toto nikde inde nekúpite

(Zdroj: Veľká príručka hypnózy)

Nakupovanie aj ako terapia

„Plnými košíkmi najčastejšie človek zakrýva problémy v práci alebo v rodine, nízke sebavedomie, nejaký komplex. Nahrádza vákuum: nedostatok lásky, sebadôvery, úspešnosti," tvrdí psychologička Mária Hanúsková.

Mnohé ženy nakupujú len preto, aby zmiernili svoju samotu a pocity beznádejnosti alebo až úzkosti. Často nakupujú predmety alebo oblečenie a doplnky k nemu ako prejav ľútosti nad sebou, aby si zlepšili imidž, aby vylepšili svoj fyzický zovňajšok.

Nakupovanie ako terapiu však psychológovia nezavrhujú. Dokonca často radia - urobte si radosť. Niekedy naozaj pôsobí očistne, keď si človek príde len tak prelistovať knihy, časopisy, prehrabuje sa v spodnej bielizni, ktorú by si nikdy nekúpil, skúša si topánky, šaty, klobúky, rukavičky.

Ale vo chvíli, keď má pocit, že sa bez marketovej relaxácie neobíde, mal by sa poohliadnuť po inom spôsobe relaxu.

Prečo pani Kováčovú bolí hlava?

Pani Kováčová si po ťažkom dni vyloží nohy na stôl a vezme do ruky ovládač.

Je unavená, nohy má ťažké, ale nič ju nebolí. Počas večera pozrie päť až desať reklamných blokov. Je jej úplne jedno, že farmaceutické spoločnosti venujú každoročne miliardy korún na propagáciu liekov, ktoré sú vo voľnom predaji. Prostriedky proti boleniu hlavy, na upokojenie nervov, tabletky, koktaily na chudnutie, lieky na spanie, prípravky proti bolestiam kĺbov sa nám neodbytne vnucujú zo všetkých strán. Zrazu je tu však zázračná tabletka proti boleniu hlavy. A nie hocijaká. Tentoraz je cmúľacia!

Televízia vie skutočne pripraviť mozog na to, aby očakával bolesť aj vtedy, keď sa cítite výborne. Obavy z reumy, poškodených kĺbov, nádchy, boľavého hrdla, prenikajú z obrazovky do podvedomia diváka.

Niektorí psychológovia sú dokonca presvedčení, že reklamy na lieky môžu neraz chorobu vyvolať. Pani Kováčová zrazu cíti bolesť v spánkoch. Doma má len obyčajný aspirín. Pani Kováčová už vie, čo na druhý deň urobí...

Nakupovacia úchylka

Psychiatria už roky pozná pojem „patologické nakupovanie" alebo shoppingovanie. Lekári túto úchylku označujú za chorobu porovnateľnú s gamblerstvom. Silný sklon nakupovať označujú niektoré lekárske kruhy výrazom akútny zápal behania po obchodoch. Výskumy v USA ukázali, že shoppingovaniu podľahne až desať percent obyvateľov. Patologickými nakupovačkami sú najmä ženy, ale ani mužom sa táto úchylka nevyhýba.

Typická predstaviteľka ženy chorobne závislej od nakupovania začína nutkavo nakupovať v 18 rokoch a svoju závislosť si uvedomí často až o viac ako desať rokov.

Tridsaťročná Martina, odborníčka na komunikáciu, je schopná podrobne opísať každý z desiatich zimných kabátov. Po kúpe ďalšieho nového kabáta pociťuje výčitky svedomia. Napriek tomu v nakupovaní pokračuje. Iná žena podľahla mánii kupovania drahých šatiek. Keď si naposledy kupovala ďalšiu šatku, pokladníčka musela telefonovať. Kupujúca sa začala triasť a nemohla dlhšie zniesť čakanie. Myslela si, že odpadne, priznala.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  2. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  3. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  4. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  7. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  8. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 493
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 12 595
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 416
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 344
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 10 063
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 764
  7. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 9 710
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 492
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 103
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 664

Hlavné správy zo Sme.sk

Ústredné postavy internetového spisu Gorila: Jaroslav Haščák, partner skupiny Penta, Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku za SDKÚ a Jirko Malchárek, bývalý minister hospodárstva za ANO.
Mimoriadna správa.
Cynická obluda

Dôkaz autenticity

Trnka a Jankovská tvrdia, že ich nahrávky a prepisy niekto umelo vytvoril. Tak to už asi dávno nepozerali slovenské televízie.

Súd vypočúval Bašternákovu správkyňu, riešili aj skrytý majetok

Sudkyňa, ktorá konkurz dozoruje, povedala viacero nových informácií.

Ladislav Bašternák