CHOROBNÉ NAKUPOVANIE SA STUPŇUJE NAJMÄ V ZIMNÝCH, TZV. DEPRESÍVNYCH MESIACOCH A, SAMOZREJME, PRED VIANOCAMI

Predvianočná horúčka má znaky masovej hypnózy

Až 33 percent obyvateľov Európskej únie má problémy so závislosťou od nakupovania. Vyplýva to z najnovšej štúdie Európskej komisie.

Až 33 percent obyvateľov Európskej únie má problémy so závislosťou od nakupovania. Vyplýva to z najnovšej štúdie Európskej komisie.

Človek, ktorý mu podľahne, sa prejavuje ako zvieratko. Robí mu dobre, keď si do nory ako syseľ nanosí čo najviac potrebných aj nepotrebných vecí. Až potom má pocit istoty, bezpečia a šťastia. Chorobné nakupovanie sa stupňuje najmä v zimných, tzv. depresívnych mesiacoch a, samozrejme, pred Vianocami.

Vždy nás dostanú

„Pred Vianocami to naozaj vyzerá, akoby sme mali pocit frontálneho ohrozenia," komentuje decembrový chronický syndróm psychologička Mária Hanúsková.

Prečo sa napriek svojej inteligencii necháme nahovoriť na spotrebu produktov a výrobkov, ktoré vôbec nepotrebujeme?

Pracovníci reklamy sú majstrami v manipulovaní vôľou zákazníka. Neurológ by to povedal stručne: dokonale nám vyradia ľavú stranu mozgu, kde sídli centrum rozumu, a pôsobia priamo na pravú hemisféru, kde je centrum citov. Každý rok si poviete, tentoraz ma nedostanú. Márne. Neodoláte, dáte sa lapiť.

Karty so zľavami pre stálych zákazníkov, splátky, súťaže a hracie kútiky pre deti. „Všimli ste si, že aj kolieska na vozíkoch sú upravené tak, aby sa automaticky stáčali k regálom?" hovorí psychologička.

Každú dennú i nočnú hodinu nám noviny, billboardy, rozhlas a televízia prostredníctvom reklám implantujú hlboko do nášho vedomia niečo, o čo by sme inak vôbec nemali záujem.

Ako to funguje?

Ide vlastne o nepriamu hypnózu. Na naše zmysly útočia psychologické zbrane, ktoré naše vedomie nedokáže vždy odhaliť. Psychiater MUDr. Rudolf Múdry, ktorý vo svojej praxi využíva aj hypnoterapiu, tvrdí, že televízia a reklama sú najmarkantnejším príkladom masovej sugescie. Pôsobia na nás tajným aj verejným jazykom, aby podvedome stimulovali náš vkus.

„Manipulovať možno aj zmenou intonácie, stíšením hlasu, hudbou. Hudba pôsobí cez emocionalitu, zmena rytmu mení vlnenie vo vašom mozgu. Ide to cez staršie štruktúry mozgu, zodpovedné za emocionalitu," tvrdia psychiatri.

Útok je všadeprítomný

Ani si ho neuvedomujeme. Pôsobí na naše úplne malé deti, na tie dospievajúce, aj na dospelých.

Pracovníci reklamných agentúr poznajú základné princípy hypnózy:
1. relaxácia,
2. koncentrácia,
3. sugescia.

Je to naozaj jednoduché: sedíme uvoľnene pred obrazovkou, koncentrujeme sa na svetlo a absorbujeme sugesciu obsiahnutú v reklame. Počas týchto minút sme mimoriadne zraniteľní, pretože vstupujeme do hypnotického stavu vedomia - alfa. Opakovanie reklám každých 20 minút počas filmu posilňuje sugesciu, až nakoniec vrýva určité správanie do reflexov nervového systému.

Keď budeme v supermarkete nakupovať, celkom dobrovoľne siahneme po prášku na pranie, ktorý vyperie do biela, a v lekárni si kúpime preparát na kĺby, ktorý nám odporúča napríklad bývalý primár Sova.

Ako a čím nás ovplyvňujú

Techniky a prostriedky, ktoré používajú obchodníci a reklama:

  • verbálne sugescie: sugestívne reklamné heslá, letáčiky, piesne
  • fixovanie: nápadné balenie, reklamné plagáty, filmy, svetelná reklama
  • odbúravanie vzorov správania v medzimozgu: väzba na sexuálne symboly
  • fascinácia: očarujúci zjav zástupcov a predavačov alebo postáv v reklamných filmoch, TV na plagátoch
  • optické postupy: reklamné akcie, pozeranie televízie
  • akustické postupy: ľúbivá a chytľavá zvučka
  • vestibulárne postupy: mládežnícke tance, disko-horúčka ako výzva ku klišéovitému správaniu
  • telepatické postupy: možný prenos sugescie na masy
  • hetero- a autotoxické postupy: alkohol, nikotín, lieky
  • skupinová hypnóza: reklamné akcie vo veľkých obchodných domoch typu: toto nikde inde nekúpite

(Zdroj: Veľká príručka hypnózy)

Nakupovanie aj ako terapia

„Plnými košíkmi najčastejšie človek zakrýva problémy v práci alebo v rodine, nízke sebavedomie, nejaký komplex. Nahrádza vákuum: nedostatok lásky, sebadôvery, úspešnosti," tvrdí psychologička Mária Hanúsková.

Mnohé ženy nakupujú len preto, aby zmiernili svoju samotu a pocity beznádejnosti alebo až úzkosti. Často nakupujú predmety alebo oblečenie a doplnky k nemu ako prejav ľútosti nad sebou, aby si zlepšili imidž, aby vylepšili svoj fyzický zovňajšok.

Nakupovanie ako terapiu však psychológovia nezavrhujú. Dokonca často radia - urobte si radosť. Niekedy naozaj pôsobí očistne, keď si človek príde len tak prelistovať knihy, časopisy, prehrabuje sa v spodnej bielizni, ktorú by si nikdy nekúpil, skúša si topánky, šaty, klobúky, rukavičky.

Ale vo chvíli, keď má pocit, že sa bez marketovej relaxácie neobíde, mal by sa poohliadnuť po inom spôsobe relaxu.

Prečo pani Kováčovú bolí hlava?

Pani Kováčová si po ťažkom dni vyloží nohy na stôl a vezme do ruky ovládač.

Je unavená, nohy má ťažké, ale nič ju nebolí. Počas večera pozrie päť až desať reklamných blokov. Je jej úplne jedno, že farmaceutické spoločnosti venujú každoročne miliardy korún na propagáciu liekov, ktoré sú vo voľnom predaji. Prostriedky proti boleniu hlavy, na upokojenie nervov, tabletky, koktaily na chudnutie, lieky na spanie, prípravky proti bolestiam kĺbov sa nám neodbytne vnucujú zo všetkých strán. Zrazu je tu však zázračná tabletka proti boleniu hlavy. A nie hocijaká. Tentoraz je cmúľacia!

Televízia vie skutočne pripraviť mozog na to, aby očakával bolesť aj vtedy, keď sa cítite výborne. Obavy z reumy, poškodených kĺbov, nádchy, boľavého hrdla, prenikajú z obrazovky do podvedomia diváka.

Niektorí psychológovia sú dokonca presvedčení, že reklamy na lieky môžu neraz chorobu vyvolať. Pani Kováčová zrazu cíti bolesť v spánkoch. Doma má len obyčajný aspirín. Pani Kováčová už vie, čo na druhý deň urobí...

Nakupovacia úchylka

Psychiatria už roky pozná pojem „patologické nakupovanie" alebo shoppingovanie. Lekári túto úchylku označujú za chorobu porovnateľnú s gamblerstvom. Silný sklon nakupovať označujú niektoré lekárske kruhy výrazom akútny zápal behania po obchodoch. Výskumy v USA ukázali, že shoppingovaniu podľahne až desať percent obyvateľov. Patologickými nakupovačkami sú najmä ženy, ale ani mužom sa táto úchylka nevyhýba.

Typická predstaviteľka ženy chorobne závislej od nakupovania začína nutkavo nakupovať v 18 rokoch a svoju závislosť si uvedomí často až o viac ako desať rokov.

Tridsaťročná Martina, odborníčka na komunikáciu, je schopná podrobne opísať každý z desiatich zimných kabátov. Po kúpe ďalšieho nového kabáta pociťuje výčitky svedomia. Napriek tomu v nakupovaní pokračuje. Iná žena podľahla mánii kupovania drahých šatiek. Keď si naposledy kupovala ďalšiu šatku, pokladníčka musela telefonovať. Kupujúca sa začala triasť a nemohla dlhšie zniesť čakanie. Myslela si, že odpadne, priznala.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  2. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  3. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  5. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  6. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  7. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  8. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 273
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 13 268
  3. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 905
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 744
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 197
  6. Kam do tepla v januári? 2 027
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 813
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 734
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 284
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 100

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík rozšíril zoznam Lexových káuz

S bývalým šéfom SIS Ivanom Lexom sa spája viac ako desať káuz. Jeho bývalý podriadený Ľuboš Kosík ich doplnil o ďalšie.

ŠPORT

Sagan skončil v prvej etape v Austrálii tretí, triumfoval Greipel

Nemec oplatil Saganovi prehru z kritéria.

DOMOV

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

ŠPORT

Narodila sa v USA, no v Pjongčangu pôjde za Slovensko

Krasokorčuliarka zaradila nové prvky.

Neprehliadnite tiež

Pamäť je zrejme pozostatkom pradávnej infekcie

Spomienky môžu vznikať vďaka vírusu, ktorý sa správa ako HIV.

Matka pandémií. Od vražednej Španielskej chrípky prešlo sto rokov

Mýty a poučenia, ktoré vzišli z najsmrteľnejšej pandémie modernej histórie.

Šesť krokov, ako predchádzať ochoreniam

Zdravotníci vytvorili zoznam, vďaka ktorému možno predísť veľkej časti ochorení.

V akej polohe má správne spať dieťa

Ako uložiť dojča na spánok a ako má vyzerať detská postieľka.

Sedem tipov ako zdravo uspokojiť chuť na sladké

Maškrtiť sa dá aj bez koláčov a sladkostí. Čo si vybrať?