SME

Obrazy na stenách rodinného hniezda

Obrazy nevešiame na steny iba preto, aby sme zaplnili posledný voľný priestor. Výberom vhodného umeleckého diela či dekoračného obrazu dotvárame individuálnu atmosféru domácnosti alebo si pripomíname určitú osobu, udalosť. Obrázok pripomína darcu, môže ..


Viaceré obrazy komponujeme do blokov alebo voľnejšej kompozície. Dva, tri, štyri obrazy môžeme umiestiť podľa formátu na výšku alebo na šírku vedľa seba, pod seba do radu, prípadne do bloku s rovnakými medzerami medzi sebou. Keď sú rovnakých rozmerov, je to výhodné, keď nie, volíme usporiadanie na stredové osi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



Voľnú kompozíciu vytvoríme z viacerých nerovnako veľkých obrázkov tak, že na dominantný obraz do štyroch strán (vľavo, vpravo, hore a dolu) prikladáme ďalšie. Dôležité je, aby sme zachovali rovnako zvolené medzery (A). Tie by však nemali byť veľké, aby sa nenarušila ilúzia kompaktnej kompozície, ani malé, pri pohľade na celok by sa obrázky zlievali. Nemali by sme kombinovať techniky ako olej s akvarelom, k maľbám fotografie a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Obrazy nevešiame na steny iba preto, aby sme zaplnili posledný voľný priestor. Výberom vhodného umeleckého diela či dekoračného obrazu dotvárame individuálnu atmosféru domácnosti alebo si pripomíname určitú osobu, udalosť. Obrázok pripomína darcu, môže byť dedičstvom, vracia spomienky na prežité pekné chvíle, zobrazuje osobu z kruhu najbližších.Pri kúpe obrazu by sme sa nemali nechať uniesť momentálnym pocitom nadšenia z expresívne výraznej farebnosti, dominantného objektu alebo iného prchavého dojmu. Obraz by mal byť vnímateľný počas dlhého obdobia. Iné nás môžu zaujať vo verejných priestoroch, v reštauráciách, odkiaľ po chvíli odídeme, iné nároky kladieme na obraz v byte. Dominantný väčší formát potrebuje vyznieť osamelo. Menšie obrázky komponujeme do skupín.

SkryťVypnúť reklamu

„Guláš“ na stenu nepatrí

Nie je vhodné dávať do tesného susedstva rozličné zobrazené žánre, ako krajina, portrét, zátišie, abstrakcia, ani rôznorodé techniky. Akvarel s pastelom sú krehké, ich susedstvo je harmonické, olejomaľba či textilný gobelín by ich „udusil“. Ani fotografiám nesvedčí blízkosť maliarskych diel, lepšie je vytvoriť blok z viacerých fotografií. Nie je na škodu rozličnosť ich formátov (tá býva aj tak robená v pevných pomeroch) a neprekáža ani rôznorodosť rámčekov, či už materiálu, alebo ich farby.

Lacné plagátové motívy zväčša stratia aktuálnosť po kratšom čase, je ich škoda dávať rámovať. Akvarely a pastely by mali mať medzi sklom a podkladom paspartu, ktorá pôsobí nielen dekoračne a dáva vyznieť dielu, ale ho aj chráni pred meniacou sa vlhkosťou vzduchu. Tak by mali byť ošetrené aj fotografie.

SkryťVypnúť reklamu

Obrazy musia byť viditeľné

Obrazy alebo skupinky obrázkov umiestňujeme do výšky očí stojaceho človeka, prípadne je os trocha nižšie. To v prípade, keď je obraz blízko kresla či sedačky, aby sme pri pohľade naň nemuseli zakláňať hlavu.

Skupinku menších formátov vytvoríme zdanlivo nepravidelne. Upokojujúci systém dosiahneme vhodne zvolenými medzerami medzi jednotlivými kusmi a komponovaním na predĺžené línie základného, zväčša väčšieho obrázku. Priraďujeme na spodné, horné línie do strán, na bočné nad a pod prvý obrázok. Skupinka by však nemala byť veľmi početná a nepôsobí dobre ani veľká kompozícia množstva maličkých a rovnako veľkých obrázkov.

Nebojme sa farby pod obrazmi

Farba rámov väčších diel vychádza z farebnej harmónie obrazu a sčasti aj vzácnejších kusov zariadenia interiéru. Umiestneniu obrazov pomôžeme aj farebnou úpravou stien. Nie je vždy najlepšie klásť obrazy iba na bielu stenu. Podmaľovka nielen sama dotvorí atmosféru v miestnosti, ale pomôže zjednotiť viaceré objekty na stene, a dá im lepšie vyniknúť.

SkryťVypnúť reklamu

Dôležité je osvetlenie, bez neho nemá zmysel niečo na stenu umiestňovať. Optimálne je denné svetlo a najlepšie padajúce zhora. To je bežne menej prístupné. Na osvetlenejšie plochy teda dáme tmavšie obrazy, svetlejšie sa uspokoja aj s tmavšou zónou. Akvarely a fotografie by nemali byť vystavované priamemu slnečnému svitu, lebo sa úplne znehodnotia. Výhodné je bodové nasvietenie objektov, nielen obrazov, ale aj plastík či skupín kvetov. (ľš)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 351
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 468
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 214
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 753
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 736
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 687
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu