SME
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Náš seriál: 12 týždňov ku zdraviu

Nie ste spokojní so svojím zdravím, bolia vás kĺby, máte nadváhu, nadúva vás, máte migrény, bolesti chrbtice. Máte pocit, že vaše cievy sú zanesené, zle sa vám dýcha, beriete lieky na spanie. Chcete s tým niečo urobiť? Skúste to s nami. Pekne krok ...


ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME



Nie ste spokojní so svojím zdravím, bolia vás kĺby, máte nadváhu, nadúva vás, máte migrény, bolesti chrbtice. Máte pocit, že vaše cievy sú zanesené, zle sa vám dýcha, beriete lieky na spanie. Chcete s tým niečo urobiť? Skúste to s nami. Pekne krok za krokom. Na každý týždeň máme pre vás pripravené pripravené rady a tipy. Zmenu stravovacích návykov by mal každý človek prekonať počas ôsmich až 12 týždňov.

Prvý týždeň: inventúra chorôb, chladničky a špajze

Urobte si zoznam vašich bolestí, chorôb a problémov za posledný rok. Spíšte zoznam liekov, ktoré beriete pravidelne alebo len proti bolesti či nespavosti.

Na okraj si urobte poznámku, čo ste urobili pre svoje zdravie za posledný rok.

Naozaj ste museli siahnuť po lieku? Kedy ste boli naposledy na preventívnej prehliadke: poznáte svoj tlak a cholesterol? Skúste to zvládnuť za jeden týždeň.

Urobte si aj dôkladnú inventúru špajze a chladničky. Ak je po sviatkoch poloprázdna, tým lepšie. Ak sa totiž chcete stravovať zdravo, treba vylúčiť všetko, čo je nezdravé : Vzdajte sa margarínov a výrobkov, ktoré obsahujú hydrogenované tuky, umelé sladidlá, farbivá. Sú to rôzne sušienky, tyčinky, paštéty, konzervy, chipsy, trvanlivé koláčiky, údeniny, instatné polievky, kávy a podobne.

Nakúpte si:

Ak nemáte za studena lisovaný olivový olej (extra virgin), kúpte si ho a denne si ho doprajte do šalátov, na hrianky, do cestovín. V špajzi a chladničke by mali mať odteraz miesto aj vlašské orechy, ľanové, sezamové semená, slnečnicové semená, pšeničné a ovsené vločky, sója a tofu.

Urobte si:

Naklíčte si žeruchu alebo zasaďte do kvetináča malé cibuľky či cesnak, vyklíčené cíbiky si dávajte na chlieb či do polievok.

Jedzte:

Uprednostňujte zeleninu v surovom stave. Začnite jesť brokolicu. Dajte si ju aspoň dva razy do týždňa. Onkológovia ju vrelo odporúčajú ako prevenciu proti nádorovým ochoreniam.

Jesť ju možno surovú, varenú, zapečenú so syrom. Aspoň raz za týždeň si dožičte kvalitnú rybu. Napríklad losos je výborným zdrojom zdravých omega - 3 mastných kyselín, ktoré pomáhajú znižovať hladinu nezdravého LDL cholesterolu, ktorý ničí cievy, a zvyšujú HDL cholesterol, ktorý naopak z ciev odstraňuje škodlivé látky. Ak nemáte radi ryby, alebo je losos pre vás finančne nedostupný, zaraďte do jedálneho lístka ľanové semienka. Obsahujú rovnako zdravé mastné kyseliny ako niektoré ryby a navyše výborne prečisťujú organizmus. 150 gramov stojí okolo 20 korún. Prisypávajte si ich do zeleninových šalátov alebo do iných jedál. Môžete ich pomlieť na kávovom mlynčeku alebo cez noc namočiť do vody. (uj)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  5. Odpady nad zlato
  6. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  2. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Odpady nad zlato
  6. Schneider Electric má podporiť VELUX v uhlíkovej neutralite
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  10. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 154
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 769
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 122
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 610
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 019
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 889
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 2 846
  8. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 706
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 314
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič.

Nájomné byty boli kľúčovou témou Sme rodina aj pred voľbami.


3 h
Šéf Inštitútu zdravotníckych analýz Matej Mišík počas brífingu k aktuálnej epidemiologickej situácii.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 403-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 589 obetí.


a 4 ďalší 16 h
Martin Svrček.

V belgickom tíme bude dva a pol roka.


5 h

Akciu nazvanú Konzervatívny summit svojim príhovorom otvoril Boris Kollár. Takí skrátka konzervatívci sú.


Skryť Zatvoriť reklamu