SME
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Ako pripravovať jedlo, aby zostalo čo najzdravšie

Variť, piecť, fritovať, vyprážať? Ktorý spôsob zachová najviac živín v potravinách? Zdá sa, že najlepšie by bolo všetko konzumovať surové. Zeleninu, ovocie, mnohé obilniny či orechy je naozaj najzdravšie a aj najpohodlnejšie konzumovať surové. Strukoviny


ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME



Variť, piecť, fritovať, vyprážať? Ktorý spôsob zachová najviac živín v potravinách? Zdá sa, že najlepšie by bolo všetko konzumovať surové. Zeleninu, ovocie, mnohé obilniny či orechy je naozaj najzdravšie a aj najpohodlnejšie konzumovať surové. Strukoviny, obiloviny, mäso však musíme pripraviť. Ako to urobiť, aby sme nezničili všetky živiny?

Pečenie a vyprážanie

Výživári sa zhodujú, že ide o najnevhodnejší spôsob prípravy jedla.

Možno to netušíme, ale pri vysokých teplotách (až okolo 300°C) vzniká z tuku a bielkovín množstvo škodlivých látok. Niektoré z nich majú aj rakovinotvorný účinok (organické uhľovodíky, furány, akroleín, benzopyrén).

V žiadnom prípade by sa pečenie na tukoch a vyprážanie nemalo používať pre deti, ale ani v príprave jedla pre starších. Podľa výskumníkov z Kalifornského technologického inštitútu dym z pečenia mäsa znečisťuje viac ako kúrenie v rodinných domoch, smog áut či niektorý priemysel (Science News, júl 1991).

Varenie a dusenie

Častejšie by sme mali používať varenie a dusenie. Dusená zelenina v malom množstve vody má mať prednosť pred vyprážanou a varenou. Na varenie aj dusenie používame čo najmenej vody a radšej nižšie teploty pri dlhšom spracovaní. MUDr. Igor Bukovský radí: „Zeleninu počas varenia a dusenia nesoľte, až krátko pred dokončením. Zeleninu krájajte až tesne pred tepelným spracovaním. Čím menšie kúsky, tým väčšie straty. Čím menej vody, tým menšie straty. Variť a dusiť treba teda väčšie kúsky zeleniny v malom objeme vody. Všetku vodu z varenej zeleniny, obilnín a strukovín odložte na polievky, omáčky a podobne. Na uskladnenie v mrazničke dobre poslúžia prázdne kelímky z margarínov."

Varenie v pare a pečenie na sucho

Je to najšetrnejší spôsobo tepelnej úpravy. Takmer všetky druhy zeleniny sa uvaria v pare ako parené buchty. Straty vitamínov a minerálov sú pri tom minimálne. Špeciálne hrnce na prípravu jedál bez tuku a v pare už nie sú na našom trhu žiadnou novinkou. Je to určite lepšia investícia ako do videa či satelitu. Pečenie na sucho je veľmi šetrné, ale v podstate možno takto upraviť len zemiaky, tekvicu a topinambury.

Veľmi šetrné je ešte varenie v pare pod miernym tlakom. Tento spôsob nie je totožný so známou kuchtou, ktorá je proti vitamínom B v ryži a strukovinách veľmi nešetrná. V obchodoch dostať rôzne parné veže a hrnce.

Fritovanie

Fritovanie je určitý druh vyprážania - aj keď je veľmi hospodárny a omnoho menej drastický ako klasické vyprážanie.

Mikrovlnná rúra

Mikrovlnná rúra by sa, napriek svojej praktickosti, nemala stať hlavným kuchynským zariadením. Žiarením vznikajú z bielkovín menšie častice (pyrolyzáty), ktoré môžu byť pre telo nebezpečné a toto žiarenie vo veľkých dávkach (pri častom používaní a nesprávnom umiestnení) môže byť nevhodné aj pre dospelý organizmus, nieto ešte pre deti. Rúru treba umiestniť na miesto, kde sa v jej blízkosti pri prevádzke nezdržiavajú ľudia. (uj, www.zdravesrdce.sk)


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 18 007
  2. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 17 390
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 922
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 605
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 392
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 8 124
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 7 038
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 850
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 738
  10. Na Slovensko prišlo výnimočné dielo s posolstvom ľudskosti 4 433
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Matovič naďalej trvá na celoplošnom testovaní (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 220-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 362 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Cynická obluda

Dôkaz o účinnosti homeopatík

Ako to, že Cibulková netrvala na tom, aby jej vakcínu najskôr miliardukrát rozriedili?

Koronavírusom sa nakazilo už viac ako 55 miliónov ľudí.

Polícia pokutu päťsto eur za cestu po drevo na kúrenie obhajuje

Výber pokút nie je prioritou polície, tvrdia policajti.

Rómovia v Moldave nad Bodvou žijú vo veľkej biede.