Ako sa cítiť lepšie v pochmúrnych jesenných dňoch

Krátke dni na sklonku jesene a v zime, chlad a nepríjemné vlhko prinášajú smútok, nostalgiu a často aj depresívnu náladu. Pomôcť si pritom môžeme zmenou postojov k životným situáciám, k sebe, k vlastnému telu. Podstatou zdravého životného štýlu je dosiahn


FOTO SME - ĽUBOŠ PILC



uť harmonický rozvoj tak, aby sa človek cítil šťastný a spokojný, aby sa mu darilo ľahšie prekonávať nástrahy a problémy každodenného života.

Mnoho ľudí sa usiluje osvojiť si zdravé stravovacie návyky, pravidelne cvičiť alebo chodiť na masáže. Dobrá nálada však súvisí aj s vnútornou silou. Na to, aby ste sa cítili dobre a dosahovali zodpovedajúce výkony, je podľa štýlu Wellness nevyhnutné zapojiť okrem telesnej stránky aj intelektuálnu a emocionálnu stránku osobnosti.

Prvýkrát pojem Wellness predstavil v roku 1956 americký lekár Dr. Dunne, ktorý spojil slová „fitness“ a „well-being“. Niektorými jeho princípmi sa však riadili už starovekí Gréci. Wellness životný štýl by sme mohli voľne preložiť ako umenie cítiť sa dobre aj v zložitých životných situáciách. Dopracovať sa k tomuto umeniu môžeme údajne určitými životnými návykmi a víťazstvom nad stresom. Človek sa vraj potom cíti dobre, život mu pripadá krajší, ľahší, cíti viac energie, je výkonnejší v práci. Problémy rieši jednoduchšie, netrápi sa, je obľúbený v spoločnosti, vyžaruje pozitívnu energiu a dokáže sa tešiť z maličkostí.

Naučte sa relaxovať

Jedna múdrosť hovorí, že kto chce dosahovať maximálne výkony, musí dokázať aj maximálne relaxovať. Skrátka, robte všetko na maximum. Keď pracujete, nerozptyľujte sa myšlienkami na včerajší večer alebo nasledujúci víkend. Takisto, keď oddychujete, nezaťažujte sa myšlienkami na prácu a na to, ako všetko nestíhate. Vychutnajte si príjemné okamihy.

Nikto nedokáže dosahovať maximálny výkon 10 hodín denne. Aj počas práce treba vypnúť. Doprajte si niekoľkokrát denne päťminútový relax. Dokonca, aj keď sa vám darí. Ak správne stimulujete svoj mozog cvičením, dokáže dlhšie vytrvať pri dosahovaní vysokých výkonov a informácie sa vám ľahšie presunú z krátkodobej pamäte do dlhodobej. To isté platí aj pri štúdiu alebo čítaní.

Dôležité uvoľnenie sa

Ako na to? Počas práce alebo čítania sa narovnajte na stoličke, zatvorte oči. Dýchajte zhlboka a postupne sa uvoľňujte smerom od päty k hlave. Sústreďte sa na každú časť svojho tela. Preciťujte uvoľnenie každého svalu, nechajte hrejivý pocit plynúť svojím telom a myslite na niečo príjemné, napríklad šum mora, rieky, prechádzku po rozkvitnutej záhrade.

Veľmi účinné je aj zacvičiť si a poriadne sa pritom zadýchať. Urobte si zopár drepov, upažení, predpažení, zabehajte si intenzívne niekoľko sekúnd na mieste. Podľa ázijskej múdrosti by sa mal každý človek denne aspoň sedemkrát „spotiť“. To je, samozrejme, ťažko predstaviteľné, ale posilňujte si aspoň kardiovaskulárny systém a niekoľkokrát denne sa zadýchajte. Stačí napríklad vymeniť výťah za schody.

Osvojte si denné návyky na prežitie pekného dňa

Urobte si každý deň príjemné ráno. Privítajte ho úsmevom. Namiesto nepríjemného zvuku budíka zvoľte radšej budenie príjemnou hudbou. Nevyleťte z postele 15 minút pred odchodom. Radšej sa zobuďte o hodinu skôr, príjemne sa popreťahujte, naraňajkujte a upravte. Takto môžete vykročiť spokojní do nového dňa. Do práce necestujte v čase najväčších špičiek. Nerozčuľujte sa nad červeným svetlom na semaforoch. Veď vďaka nemu sa dostanete tam, kam chcete. Je to len uhol pohľadu. Spomeňte si na chaos, keď semafory nefungujú.

Niekoľkokrát do týždňa si doprajte príjemný kúpeľ s penou, pustite si príjemnú hudbu, zažnite sviečku a oddychujte. Každý večer pred spaním si pred očami premietnite ešte raz prežitý deň. Na nepríjemné udalosti nemyslite a vybavte si všetko krásne a príjemné, čo ste počas dňa prežili. S touto pozitívnou myšlienkou potom zaspávajte.

Šéf alebo kolega vás v práci neskutočne nahnevá. Najradšej by ste im vykričali všetko, čo vám na jazyk príde. Skúste to v sebe udržať a pre chvíľkové rozladenie nezväčšiť konflikt, ktorý problém aj tak nerieši. Otočte sa a vybehnite si päťkrát hore a dolu po schodoch. To najhoršie bude za vami a môžete sa pokojnejší vrátiť do kancelárie. Ak nie je k dispozícii schodisko, prejdite sa rýchlou chôdzou na čerstvom vzduchu.

Tešte sa z každej maličkosti

Kto dokáže vychutnávať život plnými dúškami a každú minútu prežíva s vedomím, že je výnimočná, disponuje nevysychajúcim prameňom životnej radosti. Šťastie spočíva v okamihoch, ktoré často prepasieme, lebo deň prežívame s pocitom, že nič nestíhame. Všímajte si krásy okolo seba, zapadajúce slnko, krásnu prírodu, drobné detaily na rastlinách, zaujímavé situácie na ulici.

Napríklad pri jazde autom, keď beháte alebo bicyklujete, vnímajte svet okolo seba a zabudnite, kam sa ponáhľate. Aj tak tam nedôjdete skôr. Keď sa naučíte sústrediť sa na všetko, čo práve robíte, zmení to blahodarne vaše myslenie. Negatívne myšlienky a nepríjemné zážitky strácajú silu, častejšie postrehnete to, čo prináša malé radosti do života.

Učte sa pozorne pozerať, vnímať širokospektrálne svet okolo seba, privoňať, ochutnať, počúvať, cítiť, skrátka vnímať všetku krásu okolo seba. Využite každú chvíľku na trénovanie bdelosti: uvedomujte si, ako sedíte, dýchate, stojíte, ležíte, čo práve cítite, vidíte, čo si želáte, všímajte si pozorne seba aj ľudí okolo vás.

Skroťte svoje depresie

Cítite sa prechodne alebo dlhší čas zle, nemáte energiu, ste vnútorne nespokojný? Proti nepríjemným pocitom nebojujte hneď. Kto žije podľa hesla „Indiáni bolesť nepoznajú“, spotrebuje nekonečne veľa energie na potláčanie bolesti. Nepotláčajte svoje pocity, dajte im priestor.

Vyhľadajte miesto, kde vás nikto nebude rušiť a zahĺbte sa do seba. Nechajte vaše negatívne pocity prúdiť telom. Zanadávajte si, poplačte, dupte, boxujte do podušky – skrátka robte všetko, čo sa vám zachce. Potom si položte ruky na brucho, pokojne a zhlboka dýchajte a pátrajte po svojich pocitoch. Keď vstanete, budete mať pocit, že nepríjemnosť sa stala dávnejšie.

Myslite pozitívne

Je obdivuhodné, ako si dokážeme sami strpčovať život. Náš mozog funguje totiž tak geniálne, že sa správa takmer rovnako, keď si vybavíme nejakú skutočnosť, ako keď ju skutočne prežijeme. Svojimi myšlienkami teda tvoríme svoju skutočnosť. Vymýšľame si katastrofické scenáre, kritizujeme sa, sami si navodzujeme negatívne myšlienky.

To, čo vnímate, nie je vo väčšine prípadov až také zlé. Aktívne si môžeme vytvárať pozitívne myšlienky trénovaním a vytváraním kladných formulácií. Napríklad, keď idete na rokovanie, konkurz alebo skúšku, nehovorte si: „Nie som pripravený, určite pohorím…“ Namiesto toho si povedzte: „Mám jasnú myseľ, viem, čo robím a určite uspejem.“

Keď ste vystresovaní, vypnite, uvoľnite sa, urobte si prestávku alebo sa choďte prejsť. Urobte si svoju zbierku radostí. Po príchode z práce si pripravte príjemnú šálku čaju alebo kávy, pustite si hudbu. Obklopte sa farbami, zažnite si voňavú sviečku a venujte sa sami sebe. Prečítajte si obľúbenú knihu, prelistujte časopis. Doprajte si dostatok spánku. Prospeje to vašej kráse aj nervom. Po nabitom týždni si naplánujte príjemný víkend.

Zvyšujte si sebavedomie

Nálada sa dá ovplyvniť aj držaním tela. Kráčajte dynamicky, vzpriamene, zľahka sa hojdajte a zhlboka dýchajte. Keď k tomu pridáte mierny úsmev, úspech je zaručený.

Majte sa radi. Nehľadajte na sebe iba chyby, tešte sa zo svojich kladov. Čo na tom, že nie ste takí štíhli ako typy z módnych časopisov! Máte iné pozitíva, o ktorých oni nemôžu ani snívať.

Ľudia vnímajú iných ľudí tak, ako sa oni prezentujú. Ak budete omieľať, že dnes vyzeráte a cítite sa hrozne, aj ostatní vás tak budú vnímať. Ak presvedčíte sami seba, že dnes vyzeráte a cítite sa úžasne a podľa toho sa budete aj správať, aj ostatní vo vás uvidia šarmantnú krásku.

Stravujte sa zdravo a pre radosť

Potrava je zdrojom telesnej energie a motorom pre procesy v tele, ktoré podporujú dobrú náladu. Nesnažte sa týrať svoje telo aj dušu hladovaním. Doprajte si chutné a zdravé jedlo a neprepočítavajte obsah taniera na kalórie, odoberáte si tak veľa životnej radosti a pôžitkov. Jedzte veľa čerstvého ovocia a zeleniny, ktoré vám dodajú životnú energiu. Niekedy sa môžete rozmaznávať aj sladkosťami. Sladkosti človeku vylepšujú náladu a čokoláda vyvoláva pocit šťastia. Netreba to však preháňať, dajte si kúsok a dobre ho vychutnajte. Naučte sa jesť viac zdravých pokrmov a potom zabudnete na nezdravé jedlá. Dajte si záležať na kultúre stolovania a podľa možností ho vychutnávajte v príjemnej spoločnosti.

ĽUBOMÍR ŠIMNA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  3. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  1. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  2. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  3. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  6. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  7. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  8. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  10. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 20 646
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 070
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 13 919
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 590
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 11 494
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 707
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 276
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 625
  9. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 474
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 340

Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

Píše Marek Maďarič

Upratovačka nevycestovala, minister zostal (píše Marek Maďarič)

Ak minister Lajčák potreboval garancie, aby zostal v pozícii ministra, mal si ich pýtať aj od poslanca Marčeka.

SVET

Delegáti krajín v Marrakéši prijali Globálny pakt OSN

Na konferencií OSN sa v pondelok stretli zástupcovia z približne 150 krajín.

Neprehliadnite tiež

Liek na obezitu v reklamách nenájdete

Najrizikovejšia choroba sa dá diagnostikovať krajčírskym metrom.