Spolupráca s realitnými kanceláriami pri sprostredkovaní, kúpe a predaji nehnuteľností sa stala u nás už samozrejmosťou aj napriek tomu, že nie každý má v tejto oblasti najlepšie skúsenosti. Trvalo roky, kým sa z podomových pochôdzkarov vyprofilovali plnohodnotní odborníci. Občania však stále nemajú záruku, že realitný maklér je tým najspoľahlivejším subjektom, ktorému možmo zveriť do rúk často jediný majetok, ktorý máme – strechu nad hlavou.
Spolu s rozhodnutím pohnúť svojou nehnuteľnosťou nastane otázka, či tak urobiť cez realitnú kanceláriu, alebo sa spoliehať na vlastné sily. V druhom prípade to vyžaduje veľké množstvo sebazaprenia a trpezlivosti pri vybavovaní na úradoch. Tieto miesta, ktoré sú z pohľadu obyčajných občanov semeniskom korupcie, sú paradoxne rajónmi realitných maklérov, ktorí majú v moci vyriešiť akýkoľvek váš problém v rekordne krátkom čase, a koniec koncov – je to aj obsahom ich pracovnej náplne.
Jednou z výhodných transakcií nielen pre nich, ale aj pre pracovníkov katastrálnych úradov, je vybavenie listu vlastníctva, vďaka ktorému môžu sprostredkovať kúpu, predaj či výmenu nehnuteľností svojich potenciálnych klientov. Väčšinou je dôvodom žiadosť o hypotekárny úver v banke alebo bežná kúpa bytu, ktorý chce mať kupec napísaný na seba. Pri vybavení listu vlastníctva v prípade prevodu bytov do osobného vlastníctva je verejným tajomstvom, že ide o neoficiálne poplatky, ktoré sa „v zákonom stanovenej lehote 30 dní“ pohybujú od osem- do desaťtisíc korún. (ea)