SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
ANI V SENIROSKOM VEKU NEMUSÍTE BYŤ BOĽAVÍ, STUHNUTÍ,UFRFLANÍ S DEGENEROVANÝMI KĹBMI. AJ V POLOVICI ŽIVOTA SA MOŽNO ZMENIŤ A ZAČAŤ NAPRÍKLAD CVIČIŤ

Aj na staré kolená sa dá začať žiť odznova

Lekári sú presvedčení, že môžeme ovplyvniť, či zomrieme v šesťdesiatke na nemocničnej posteli, alebo v deväťdesiatke s tenisovou raketou v ruke. Ľudia naozaj nikdy nemali toľko informácií a možností, ako zostať čo najdlhšie mladými. Háčik je iba v tom, .


Seniorky, ktoré cvičia jogu, sú pružné ako mladice. "Niektoré šesťdesiatročné babičky majú naozaj pružnejšie a ohybnejšie kĺby ako dvadsaťroční poslucháči fakulty telesnej výchovy." hovorí PaeDr. Juraj Gajdoš, lektor predmetu joga na Univerzite tretieho veku a externý učiteľ Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského. FOTO - ALEXANDER FODOR



Lekári sú presvedčení, že môžeme ovplyvniť, či zomrieme v šesťdesiatke na nemocničnej posteli, alebo v deväťdesiatke s tenisovou raketou v ruke. Ľudia naozaj nikdy nemali toľko informácií a možností, ako zostať čo najdlhšie mladými. Háčik je iba v tom, že to, čo moderná veda ponúka, nie sú pilulky ani operácie, ani iné jednorazové riešenia. Je to vlastne celkom banálne a nudné: Kto chce prežiť dlhý život a krátke umieranie, nesmie fajčiť, musí zdravo jesť, byť psychicky v pohode a stále sa hýbať.

Dobrá správa: začať sa dá kedykoľvek

Výsledky sa určite dostavia. Šesťdesiatpäťročná pani Maryš hovorí: "Môj organizmus vysielal už dlho rôzne signály, ja som však hltala tabletky a ignorovala ich. Po roku cvičenia jogy nemám bolesti, večer zaspávam dokonale uvoľnená."

Cvičenie jogy na "staré kolená" pomohlo aj 60-ročnej Magde: "Vylepšila som si kĺby, chrbticu, stuhnuté a skrátené svaly. Naučila som sa správne dýchať nosom a celými pľúcami. Moja životospráva sa tiež zlepšila."

"Seniorky, ktoré cvičia jogu, sú naozaj pružné ako hociktoré dievčence, často aj ohybnejšie. Bez problémov urobia hlboký predklon, záklon, polohy s výkrutmi," hovorí dlhoročný učiteľ jogy, pedagóg Právnickej fakulty Univerzity komenského Juraj Gajdoš.

Zmeny už po štvrťroku

Tvrdí dokonca, že seniori, ktorí cvičia denne, majú vynikajúce výsledky už po troch mesiacoch. Po deviatich mesiacoch cvičenia jogy dva razy do týždňa niektorí dosiahli také úspechy v pohyblivosti, že by sa za ne nemuseli hanbiť ani ich vnúčatá.

Zmeny, ktoré nastali so ženami seniorkami považoval za také pozoruhodné, že sa stali predmetom jeho výskumu. Výsledky zhrnul v dizertačnej práci na tému Vplyv jogových cvičení na zmenu ohybnosti a kĺbovej pohyblivosti žien staršieho veku. Počas troch rokov porovnával ženy vo veku od 55 do 75 rokov, ktoré navštevovali predmet Joga na Univerzite tretieho veku Univerzity Komenského a absolvovali deväťmesačný program regeneračných a kompenzačných jogových cvičení, so ženami v rovnakom veku, ktoré jogu necvičili.

"V oboch experimentálnych skupinách mali cvičenky viaceré zdravotné problémy. Väčšina mala problémy s chrbticou alebo s kĺbmi a k tomu minimálne jeden ďalší zdravotný problém telesný alebo duševný," hovorí autor práce. Medzi najčastejšie zdravotné problémy senioriek patrila astma, dýchacie problémy, gynekologické problémy, problémy s chrbticou, osteoartróza, osteopénia a osteoporóza, reumatické bolesti, problémy so srdcom, tráviace ťažkosti, obezita, po rôznych operáciách, psychické problémy. Niektoré mali aj fatálne diagnózy, ako je skleróza multiplex či rakovina.

Vynikajúce výsledky

Ženy, ktoré cvičili dvakrát do týždňa pod jeho vedením, mali po deviatich mesiacoch v porovnaní so ženami, ktoré necvičili, lepšie výsledky. Zlepšili sa parametre ohybnosti a pohyblivosti kĺbov, ktoré sa dali merať centimetrom, zlepšil sa zdravotný stav, ktorý potvrdili lekárske správy, ale aj parametre, ktoré sú nemerateľné - ako je psychická pohoda, vyrovnanosť, radosť a chuť do života.

"Využívali sme dynamické jogové cvičenia, ktoré obsahujú pomalé pohyby tela v rytme vlastného dychu. Neboli však určené iba na rozvoj ohybnosti a kĺbovej pohyblivosti, ale aj na urýchlenie cirkulácie krvi a lymfy, uvoľnenie a posilnenie kĺbov, posilnenie kostí, uvoľnenie energetických blokád a odstránenie stagnujúcej krvi z rôznych častí tela. Cvičenia sme využili aj na tonizovanie pokožky a svalov, na posilnenie pľúc či tráviaceho a vylučovacieho systému. Išlo o celkom jednoduché cviky, ako napríklad mačací chrbát," vyvetľuje Juraj Gajdoš.

Joga obsahuje podľa neho neobyčajne bohatý zásobník telesných cvičení, ktorý poskytuje nekonečné možnosti naprávať svalové nerovnováhy, držanie tela, stav chrbtice, ozdravuje vnútorné orgány.

"Niektoré ženy dokonca odložili paličku, o ktorú sa predtým museli opierať. Veľmi dobré výsledky dosiahli napríklad seniorky s astmou a dýchacími problémami. Kontrolné vyšetrenia u lekára potvrdili, že niektorým sa upravil vysoký či nízky tlak. Kosti niektorých zhustli a stvrdli, lekárska kontrola potvrdila zmenu z diagnostikovanej osteoporózy na ľahšiu formu osteopéniu. Mnohé sa na staré kolená naučili dýchať či relaxovať. Každý, kto začne na sebe systematicky pracovať, má šancu," hovorí Juraj Gajdoš.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 554
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 037
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 547
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 612
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 662
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 855
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 007
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 982
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 957
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 537
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.