SME
Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
ODPOZERAJTE NA DOVOLENKE:

Malé zázraky cudzokrajných kuchýň

Viete, za čo vďačia obyvatelia niektorých krajín dlhému životu? No predsa zdravému jedlu. Počas dovoleniek v zahraničí máme lepšiu možnosť spoznávať aj tamojšie špeciality a kuchyňu. Niektoré typické suroviny sú doslova malými ...

Viete, za čo vďačia obyvatelia niektorých krajín dlhému životu? No predsa zdravému jedlu. Počas dovoleniek v zahraničí máme lepšiu možnosť spoznávať aj tamojšie špeciality a kuchyňu. Niektoré typické suroviny sú doslova malými zázrakmi - znižujú cholesterol, čistia cievy, liečia srdce a robia dobré štatistiky v dĺžke života. Priam lákajú, aby sme ich využili aj vo svojej kuchyni. Ako na to? Stačí odpozerať ich základnú potravinu a zaradiť natrvalo do svojho jedálneho lístka. Vybrali sme pre vás to najlepšie, čo sa môžeme od nich naučiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Grécko a Taliansko: šaláty a olivový olej

Stredomorská strava je príkladom najzdravšej stravy vôbec. Americkí odborníci podľa jej vzoru nedávno vystavali novú potravinovú pyramídu zdravia. Talianky aj Grékyne pridávajú olivový olej do všetkého - od morských plodov cez cestoviny až po zeleninové šaláty, koláče a sušienky.

Olivový olej je nabitý nenasýtenými mastnými kyselinami, ktoré pomáhajú znižovať hladinu nebezpečného cholesterolu v krvi a zároveň zvyšujú hladinu zdravého cholesterolu. Táto víťazná kombinácia výrazne znižuje riziko srdcových ochorení. Olivy sú navyše plné antioxidantov.

Čo sa od nich môžeme naučiť:

Vymeňte nezdravé tuky za zdravé. Rannú hrianku si natrite arašidovým maslom alebo pokvapkajte olivovým olejom. Dožičte si denne grécky šalát.

Skryť Vypnúť reklamu

Japonsko: sója a morské plody

Priemerná Japonka zje sedem až desať gramov sójového proteínu denne. Práve sójové bôby sú skvelými bodyguardmi srdcových ochorení. Japonci jedia tiež veľa rýb - v priemere 13 kíl ročne. U nás spotreba rýb dosahuje ledva štyri kilá.

Čo sa od nich môžeme naučiť:

Skúste jesť dve až štyri porcie sójového jedla denne - sójové mlieko, sójový jogurt, tofu na všetky možné spôsoby.

Ale pozor! Sójová omáčka obsahuje veľa sodíka, ktorý môže zvyšovať tlak. Vyskúšajte čo najviac druhov rýb a morských plodov. Aspoň raz-dva razy do týždňa si dožičte aj rybu - pstruha, tuniaka, halibuta či lososa.

Fínsko: vláknina a ešte raz vláknina

Typická Fínka skonzumuje denne o dve tretiny viac vlákniny ako Američanka. Až 40 percent pochádza z celozrnného žita, ktoré sa v tejto krajine pridáva do chleba aj sušienok. Ľudia, ktorí denne zjedia aspoň tri porcie celozrnnej potraviny, znižujú riziko srdcových ochorení. Vláknina navyše pomáha zhadzovať prebytočné kilogramy.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa od nich môžeme naučiť?

Zjedzte denne aspoň 25 až 30 gramov vlákniny. Je v ovocí, zelenine a celozrnných potravinách.

Španielsko: zelenina, ryby a orechy

Ich strava je plná celozrnných výrobkov, ovocia, zeleniny, morských plodov a rýb. Dobré zdravie Španielov upevňujú orechy, ktoré tunajší ľudia chrúmajú aj na desiatu. Každý deň majú na tanieri mandle, lieskovce, vlašské orechy a píniové oriešky. Pravidelné konzumovanie orechov znižuje hladinu "zlého" cholesterolu v krvi.

Čo sa od nich môžeme naučiť:

Zásobte svoju špajzu dózami s prírodnými neochutenými orieškami. Pridávajte si orechy do raňajkových cereálií, šalátov a pokrmov z cestovín.

Čína: málo mäsa a veľa čaju

Väčšina Číňanov skonzumuje len 200 gramov tmavého mäsa za mesiac. Znižujú tak riziko srdcových ochorení, cukrovky a rakoviny. Čaj, ktorý pijú tak často ako u nás muži pivo, tiež chráni srdce. Zelený čaj má navyše protirakovinové účinky.

Čo sa od nich môžeme naučiť?

Otočte pomery na tanieri - zeleninu považujte za hlavné jedlo a mäso len za prílohu. Jedzte malé porcie mäsa - jedna by nemala byť väčšia ako vaša kreditná karta. Vypite denne päť až desať malých šálok zeleného čaju.

Francúzsko: jedlo si vychutnávajú

Francúzi považujú varenie a stolovanie za sviatok. Ak jedia, nikam sa neponáhľajú. Každý deň zjedia niekoľko porcií zeleniny. Nečudo, že im tak chutí, ochucujú ju olivovým olejom a množstvom byliniek.

Čo sa od nich môžeme naučiť:

Instantné alebo hotové mrazené pokrmy majú omnoho viac kalórií, sodíka a škodlivého tuku, ako jedlo, ktoré si sami uvaríme z čerstvých surovín. A ak si ho už s láskou pripravíme, jedzme ho tak pomaly ako Francúzi.

Ak jeme stále v rýchlosti, nemôžeme si jedlo vychutnať a ľahko sa prejeme.

(uj, www.stratosfera.cz, www.zdravesrdce.sk)


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  4. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  7. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  8. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  9. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  10. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  1. Počúvali ste na cestách kazety v aute? Vieme, kto za tým stál
  2. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  3. 365.invest prináša investíciu s garantovaným výnosom
  4. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  7. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  8. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  9. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  10. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 15 060
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 330
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 7 120
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 346
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 4 139
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 645
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 640
  8. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 3 249
  9. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 220
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 813
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Aktuality.sk získali zábery z chaty, kde sa stretával Robert Fico (vpravo hore), Miroslav Bödör (vpravo hore), advokát Marek Para (vľavo dole) a syn Tibora Gašpara (vpravo dole).

Záznamy podľa prokuratúry potvrdzujú snahy ovplyvňovať najzávažnejšie kauzy.


a 2 ďalší 4 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Stretnutia, ktoré opisuje Gorila 2, sú víziou toho, čo by Ficov prípadný návrat znamenal pre Slovensko


2 h
Harry Maguire (v červenom) nestíha na Salaha (v bielom).

Najdrahší obranca v dejinách futbalu podal hororový výkon, píšu v Anglicku.


5 h
Skryť Zatvoriť reklamu