
FOTO - ARCHÍV
ho režimu. Podobne, ako nesmie betlehem chýbať v kostole, pretrvali betlehemy v mnohých domácnostiach pod vianočnými stromčekmi alebo na inom čestnom mieste.
Voľná interpretácia
Vo svätostánkoch sa vernejšie pridŕžajú kresťanskej výpovede. Centrom výjavu sú jasličky s novorodeniatkom Krista a jeho rodičmi, atmosféru dotvárajú ovečky a traja králi nasledujúci hviezdu a prinášajúci dary Spasiteľovi. Celá kompozícia prevzala pomenovanie podľa mesta, v ktorom sa svätí rodičia zastavili a kde sa Ježiš narodil.
K motívu betlehemu sa vracajú mnohé rodiny a rodičia spolu s deťmi pripravujú betlehemy z dostupných materiálov – papiera, ktorý maľujú, z cesta, moduritu, alebo si kúpia niečo zo širokej ponuky trhu. Tu už prichádza k improvizácii v kompozícii či výbere figúrok.
Unikát medzi betlehemami
Na Slovensku bolo v minulosti niekoľko oblastí s výrazným zastúpením tvorcov. Napríklad na hornej Orave, v Čiernom Balogu, Piešťanoch, na Kysuciach, v nemeckej časti horného Ponitria. Najmenej vplyvov cudzích kultúr badať v oblasti Trnavy.
Svetový unikát betlehemu, ktorý do exkurzií zahrnuli už aj školy, je v Rajeckých Tepliciach. Zobrazuje známy výjav Svätej rodiny s nádhernými detailmi Slovenska v jeho historickej, prírodnej aj regionálnej rozmanitosti. Jeho tvorca, rezbársky majster Jozef Pekara z Rajeckých Teplíc, počas pätnástich rokov dôchodku tvoril 8,5 metra dlhé, 2,5 metra široké a 3 metre vysoké dielo s množstvom vyrezaných symbolov slovenských regiónov a viac než 170 krojovanými postavičkami. Tie pracujú, zabávajú sa i zbožne putujú. Väčšina figúrok je v pohybe, čo majster rezbár dosiahol zložitými, pred zrakom diváka skrytými, mechanizmami.
Slovensko v pozadí jasličiek
Stredom kompozície je maštaľ s malým Jezuliatkom a so zdraviacimi pútnikmi, ktorých vedie svätý Cyril a Metod. V ľavej časti sú symboly Devína a Bratislavy, malokarpatská vinárska oblasť s pestovateľmi hrozna, národná svätyňa Šaštínska bazilika, zasvätená patrónke Slovenska Sedembolestnej Panne Márii, slovenský Rím Trnava, modranskí keramici a najstaršie biskupstvo v Nitre, Bojnický zámok so susednou čičmianskou architektúrou a neďalekou Rajeckou Lesnou. Nad kaplnkou s betlehemom v strede sa vypínajú hole plné pasúcich sa oviec s bačom a honelníkmi odháňajúcimi medveďa z košiara, nad výjavom sa týči Kriváň a Oravský zámok, ako aj obrázky zo života Oravcov a Kysučanov, na terchovskú muziku tancujú mladí ľudia.
Banské mestá stredného Slovenska sú tu vo svojej najslávnejšej ére, podtatranskú oblasť reprezentuje ždiarska svadba so svadobčanmi, v pravej časti sú historické strediská východu Levoča, Košice, Prešov a Bardejov, ale aj dedinský ľud pri tkaní, orbe, trepaní ľanu a podobne.
6. novembra 1995 posvätil betlehem nitriansky biskup kardinál Ján Chryzostom Korec.
Slovenská interpretácia najkrajších kresťanských sviatkov narodenia Ježiša Krista je dokladom originality v ponímaní a zároveň aj úcty k vlasti.
ĽUBOMÍR ŠIMNA