SME

INED: Pôrodnosť vo svete sa znížila na historický prah

Paríž 9. októbra (TASR) Väčšina ľudstva žije od konca roka 2003 v krajinách, kde pôrodnosť je pod úrovňou 2,1 dieťaťa na ženu, čo je historický prah, ...

Paríž 9. októbra (TASR) Väčšina ľudstva žije od konca roka 2003 v krajinách, kde pôrodnosť je pod úrovňou 2,1 dieťaťa na ženu, čo je historický prah, uviedol Francúzsky národný ústav demografických štúdií (INED) vo svojom októbrovom bulletine Obyvateľstvo a spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od konca roku 2003 väčšina ľudí žije v štátoch, alebo v regiónoch sveta, kde pôrodnosť je v priemere pod 2,1 dieťaťa na ženu, čo je úroveň, umožňujúca len vystriedanie generácie, citovala agentúra AFP zo štúdie demografov Gillesa Pinsona z INED a Chrisa Wilsona z Ústavu Maxa Plancka pre demografický výskum v nemeckom Rostocku.

SkryťVypnúť reklamu

Pokles pôrodnosti sa už netýka len rozvinutých štátov, konštatuje sa v štúdii. Aj rozvojové krajiny, ako napríklad Brazília (kde je pôrodnosť 2,01 dieťaťa na ženu), Libanon (1,98 dieťaťa), Thajsko (1,91) a Tunisko (1,90 dieťaťa), patria medzi štáty s nízkou pôrodnosťou.

Táto osobitosť sa vzťahuje aj na Čínu, ktorá predstavuje 21 percent obyvateľstva sveta, i na Indiu predstavujúcu 17 percent obyvateľstva sveta. Len niekoľko vnútroštátnych čínskych provincií zaznamenáva pôrodnosť vyššiu ako je len vystriedanie generácie, teda 2,1 dieťaťa na ženu, uvádza sa v štúdii.

Aj v Indii, v niekoľkých štátoch s celkovým počtom obyvateľstva 200 miliónov ľudí, je pôrodnosť nižšia ako 2,1 dieťaťa na ženu. Inou osobitosťou je fakt, že existuje aj veľká rozdielnosť v pôrodnosti v rozvojových štátoch. Takmer 20 percent ľudstva žije v oblastiach, kde je pôrodnosť vyššia v priemere ako štyri deti a viac na ženu. Podľa INED sú dve oblasti s vysokým prirodzeným prírastkom: prvá sa tiahne od Afganistanu cez Pakistan až po severnú časť Indie, druhá pokrýva Arabský polostrov a subsaharskú Afriku. Pôrodnosť vo svete sa za 50 rokov znížila z 5,4 dieťaťa na 2,1 dieťaťa na ženu, pripomenul INED.

SkryťVypnúť reklamu

INED v závere zdôraznil, že pokles pôrodnosti nastal oveľa rýchlejšie ako ktorýkoľvek iný indikátor rozvoja, napríklad nárast príjmov a vzdelanosti, čím sa zvyčajne vývoj vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 399
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 474
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 220
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 751
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 747
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 690
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu