SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Zdravé stravovanie nemusí byť aj drahé

Jedným z najčastejších novoročných predsavzatí okrem skoncovania s fajčením, býva aj sľub, že začneme jesť zdravo. Lekári a vedci sa totiž zhodujú: To, čo zjeme, mimoriadne ovplyvňuje naše zdravie a dokonca môže predĺžiť život.

Zdravá strava neznamená, že musíte mať na raňajky plátok ananásu a manga, na obed grilovaného lososa a na večeru plody mora s avokádom. Bežné ovocie a zelenina sa dajú kúpiť za slušnú cenu. ILUSTRAČNÉ FOTO SME - PAVOL MAJER

Jedným z najčastejších novoročných predsavzatí okrem skoncovania s fajčením, býva aj sľub, že začneme jesť zdravo. Lekári a vedci sa totiž zhodujú: To, čo zjeme, mimoriadne ovplyvňuje naše zdravie a dokonca môže predĺžiť život.

Mnoho ľudí však vzápätí nájde výhovorku, ako sa to nedá: My to vieme, ale nemáme na lepšie jedlo, je to príliš drahé.

Nie je to tak. Ak ste si dali do nového roka predsavzatie, že budete jesť zdravšie, ani takýto jedálny lístok nemusí rodinu zruinovať.

"Zdravá strava neznamená, že musíte mať na raňajky plátok ananásu a manga, na obed grilovaného lososa a na večeru plody mora s avokádom. To by nás asi naozaj finančne položilo. Bežné ovocie a zelenina sa dajú kúpiť za slušnú cenu," hovorí MUDr. Ivan Majerčák, prezident Ligy proti obezite. Najčastejšiou výhovorkou, prečo si dať párok, guláš či rezeň je, že racionálna výživa je drahá.

"To tiež neplatí. Prepočítajte si to: Ak si kúpime mäso za 100 korún, je ho len kúsok, po uvarení alebo upečení je ešte menší. Z kúska mäsa za stovku pripravíme jeden chod, ale k nemu treba ešte zemiaky, ryžu, šalát. Ak si kúpime namiesto mäsa za sto korún zeleniny a ovocia a pridáme tie isté prílohy, doplníme makom, orechami, slnečnicovými semenami, zabezpečíme si primeranú výživu na celý deň," hovorí MUDr. Mária Fulová.

Našu peňaženku podľa nej najvýdatnejšie vyprázdňujú práve potraviny živočíšneho pôvodu. "Najviac peňazí vyhadzujeme za produkty, ktoré sa najviac podieľajú na ničení nášho zdravia."

Jedálny lístok podľa peňaženky

Aspoň raz za týždeň si dožičte kvalitnú rybu. Napríklad losos je výborným zdrojom zdravých omega - 3 mastných kyselín, ktoré pomáhajú znižovať hladinu nezdravého LDL cholesterolu, ktorý ničí cievy, a zvyšujú HDL cholesterol, ktorý naopak z ciev odstraňuje škodlivé látky. Ak ste práve spľasli rukami, že lososa si nemôžete dovoliť ani raz do roka, zaraďte do jedálneho lístka ľanové semienka. Obsahujú rovnako zdravé mastné kyseliny ako niektoré ryby a navyše výborne prečisťujú organizmus. 150 gramov stojí len 20 korún. O tom, že možno jesť zdravo a zároveň lacno, vás presvedčia tri jedálne lístky troch rodín s veľmi rôznymi výplatnými páskami.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  4. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  7. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  2. QSI International School of Bratislava
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  9. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 168
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 214
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 140
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 771
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 877
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 733
  7. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 698
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 491
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 305
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 197
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovník Martinskej univerzitnej nemocnice.

Reálne platy im pre infláciu poklesnú ako každému.


2 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Český prezident je vo vážnom stave.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Sanatórium Dr. Guhra v Tatranskej Polianke sa špecializuje na respiračné ochorenia.

Čo je ústavný liečebný pobyt?


11 h
Traumatológ Daniel Knapp

Náhrada kĺbu vydrží približne pätnásť rokov.


18. okt
Žiadna štúdia nepotvrdila, že človek môže byť závislý od cukru.

Presvedčenie, že cukor je návykový, je mylné.


a 1 ďalší 15. okt
Ilustračné foto

Ako jesť čokoládu a kakao, aby prospievali zdraviu.


14. okt
Skryť Zatvoriť reklamu