SME

Hlúposti a bludy o zdraví: ako sa brániť?

Chcete schudnúť a zbaviť sa chuti na jedlo? Kupujte si naše prípravky.

Toto je naozaj dokonalá reklama z minulého storočia, akú dnes už neuvidite, ani nepočujete. Kto by dnes vo svete štíhlych chcel dobrovoľne užívať chutné bonbóny, po ktorých priberiete dobrých 5 až 15 kilogramov na všetkých dôležitých častiach tela? ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chcete schudnúť a zbaviť sa chuti na jedlo? Kupujte si naše prípravky.

Chcete, aby vaše dieťa bolo zdravé? Dajte mu na desiatu tyčinku plnú mlieka.

Chcete mať pevné svaly a neunaviť sa pri cvičení? Kúpte si naše produkty. Chcete si vyliečiť vážnu chorobu? Užívajte náš preparát, nabíja a oslabuje poškodené bunky. Chcete si chrániť srdce? Kúpte si hviezdu v boji proti cholesterolu.

SkryťVypnúť reklamu

Zavádzajúce reklamné slogany

Podľa toho, čo sa na potenciálnych pacientov valí z reklamných šotov, by sme si mohli vyliečiť takmer všetko, počnúc boľavými kĺbmi končiac rakovinou. Reklama na výživové doplnky a rôzne preparáty je čoraz agresívnejšia a vynaliezavejšia. Ľudia ich preto často mylne považujú za rovnocenné s liekmi. "Reklamné texty a televízne šoty sú často zavádzajúce a kontroverzné. Ide o množstvo absurdných a protichodných tvrdení, ktoré úplne vedome klamú odbornú verejnosť a zavádzajú laikov.

Mnohé nabádajú laikov, aby si nimi liečili aj také závažné ochorenia, ako je rakovina," hovorí profesor Viliam Foltán. Podľa MUDr. Ivany Truskovej z Úradu verejného zdravotníctva SR v Bratislave reklama nesmie prisudzovať výživovým doplnkom schopnosť liečby chorôb alebo sa odvolávať na takúto schopnosť. To sa však stále viac porušuje.

SkryťVypnúť reklamu

Aj police plné nezmyslov

Police kníhkupectviev sú zasa plné desiatok príručok na schudnutie a rád na vyliečenie aj z tej naťažšej diagnózy. Patria medzi najpredávanejšie

"Sú to často totálne hlúposti, nezmysly, za ktoré by vyletel zo skúšky medik či chemik v prvom ročníku," tvrdí vedecký pracovník RNDr. Emil Ginter.

Podľa internistu MUDr. Igora Lacka niektoré obsahujú aj veľmi nebezpečné rady a návody na vyliečenie chorôb. Prezident Ligy proti obezite MUDr. Ivan Majerčák rozdeľuje bludy na niekoľko druhov: "Medzi nevinými maličkosťami, ako sú tukožrútske polievky, chudnúce pyžamá, prístroje, ktoré cvičia za vás, sa objavujú aj agresívne metódy, ktoré sa tvária vedecky. Mnohé obsahujú príbalové letáky, takže ľudia po nich siahajú ako overených prípravkoch. Zodpovedne tvrdím, že neexistuje prípravok ani liek, ktorý by schudol za pacienta."

SkryťVypnúť reklamu

Oslovili sme lekárov z oblasti výživy, interného lekárstva, biochémie a vedeckého výskumu a urobili sme pre vás prehľad najčastejších hlúpostí a bludov, ktoré sa objavujú pravidelne v najrôznejších časopisoch pre ženy, knihách a reklamách o chudnutí či návodoch, ako sa vyliečiť.

Ako nenaletieť?

1. pravidlo: nečítajte bulvárnu tlač (alebo jej neverte)

2. veľká časť toho, čo čítame, môžu byť polopravdy, informácie vytrhnuté z kontextu, nepodložené tvrdenia

3. pravidlo: nikdy sa neuspokojte s jedným zdrojom

4. pravidlo: ak môžete, porovnávajte

5. pravidlo: kto nechce byť klamamý, musí to robiť stále

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 446
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 184
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 153
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 820
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 458
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 158
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 919
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 172
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu