
Do veľkej škatule, ktorú má doma pán Krčmár, by sa vrhlo určite každé dieťa. Tu našli domov všetky jeho návrhy drevených hračiek. Z každej existuje iba jeden exemplár. Fungujú na princípe valivého pohybu, sú variabilné a tvarovo príťažlivé. Takzvané executiv toys – hračky pre dospelých – majú ladné, čisté tvary a pozorovanie ich plynulého pohybu pôsobí na preťaženú psychiku blahodarne a upokojujúco. Návrhy boli vystavené na Fórume 2000 a u nás ich môžu zvedavci vidieť nanajvýš na výstave, alebo priamo doma u autora. Momentálne sú v ponuke pre dánske múzeum H. Ch. Andersena.

Pôvodným obyvateľom domu na Dunajskej ulici bol známy mechanik Wolfgang Kempelen, vynálezca slávneho šachového stroja.

Netradičný betlehem je vyrobený z francúzskeho lesklého papiera Cromatico. Vo vhodnom, štýlovo príbuznom interiéri a so správnym osvetlením môže navodiť neobvykle príjemnú atmosféru.
„Keď mám nápad, s obrovskou radosťou sa vždy ponorím do roboty, vymyslím predmet do posledného detailu,“ hovorí dizajnér Karol Krčmár, ktorého najznámejšie výtvory – drevené hračky značky Carlo – na trhu nenájdete. Navrhuje ich doma „na kolene“. Doteraz sa mu nepodarilo nájsť výrobcu a presadiť ich do distribučnej siete. Všetky jeho návrhy sú chránené na Úrade priemyselného vlastníctva.
„Chcel som jednoducho vytvoriť hračku. Viac k tomu nemám čo povedať,“ vraví rozhodne autor návrhov. Jeho zámerom nikdy nebolo vytvoriť ozdobný predmet. Na trhu sa síce často vyskytujú drevené hračky, no mnohokrát svoju funkciu nespĺňajú – nedá sa s nimi hrať. Pán Krčmár v predaji dokonca objavil aj zlé kópie svojich návrhov hračiek, tie však neriešia princíp ich fungovania. Patent pána Krčmára tak paradoxne ostáva nedotknutý. „Usilujem sa navrhovať kompaktné hračky,“ vysvetľuje Karol Krčmár. „Využívam napríklad známu vec - princíp valivého pohybu. Každá z mojich hračiek ja kinetická.“
Hračka musí byť vyrobiteľná
Mnohé z návrhov hračiek nemajú celkom konkrétne tvary, ich charakteristika je ponechaná skôr na fantáziu dospelých. Štýlové a originálne pohyblivé predmety sú vo svete čoraz vyhľadávanejšie, najmä u pracovne a psychicky vyťažených ľudí. „Vedúci pracovník sa jednoducho zavrie do kancelárie, a keď má na stole hračku, ktorá spoľahlivo vykonáva opakované pohyby, je to preňho relaxácia,“ opisuje pán Krčmár možné účinky hračky pre dospelých, ktorá je navyše elegantným doplnkom interiéru. Pán Krčmár využíva výlučne prírodný materiál - drevo, kožu, papier. Vyrobil k hračkám aj obaly z lepenky, pozostávajúce z dvoch kusov, ekologické, skladné a variabilné. „O hračke uvažujem komplexne, lebo mám na zreteli, že musí byť vyrobiteľná,“ spresňuje.
Nápad nie je mechanický počin
Hodnota návrhu a jeho tvorba rozhodne nie je merateľná časom. Nápad nie je mechanický počin, najprv sa musí zrodiť v hlave, potom vytvoriť. „Sama realizácia nápadu už nie je dlhá, nikto však nepočíta čas, keď sedím, manželka na mňa hovorí a ja ju nevnímam, lebo sa mi niečo v hlave vynára. A medzitým, samozrejme, musím aj existovať, robiť normálne každodenné úkony,“ hovorí pán Krčmár. V posledných rokoch sa nevenuje iba papieru, ale aj šperkom.
Neopakovateľnými sú jeho šperkárske výtvory z nahrievaných a potom tvarovaných plastových fliaš.
Najstaršou doménou pána Krčmára sú bábky. V maličkom ateliéri bratislavského domu, ktorý kedysi obýval známy mechanik a šachista Wolfgang Kempelen, je celé bábkové divadlo – draci, princezné, čerti, ježibaby, dokonca aj Móric Beňovský, prapredok pani Krčmárovej.
S papierom a nožnicami
Jedným z najvydarenejších projektov Karola Krčmára je kniha o papieri - Kirigami - Papierové kráľovstvo. „Spôsob práce s papierom, ktorý som sa snažil v tejto knižke ukázať, je úžasná zábava predovšetkým pre deti,“ hovorí autor. Knižku koncipoval ako tvorivý návod, ku ktorému netreba nič viac ako papier a nožnice, a napriek tomu môže viesť dieťa ku kráse, jednoduchosti a čistému dizajnu. Dnes ju na pultoch kníhkupectiev, žiaľ, nenájdete, možno však natrafíte na jej vizuálnu podobu - rovnomennú videokazetu. Paradoxne - reprezentačný stojan na knihu, vyrobený z lepenky, sa zúčastnil minulý rok na výstave World Didact v Zürichu a v tomto roku na výstave Inter Didact v Barcelone.
„Nepatrím do žiadnej profesijnej výtvarnej skupiny,“ hovorí pán Krčmár, „preto ma aj trochu hnevá, že ma chcú zaradiť raz iba medzi šperkárov, inokedy iba medzi papierológov alebo iba medzi bábkarov.“ V tvorbe pána Krčmára sa skutočne nedá určiť, na akú oblasť je najviac zameraný. V každom prípade je predovšetkým dizajnér, ktorý sa teší podnetom z rôznych oblastí, v ktorých si môže vždy niečo nové vyskúšať.
EVA ANDREJČÁKOVÁ