SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Rady, tipy, skúsenosti muža, ktorý zhodil za vyše rok 40 kíl

Miro Veselý sa živí sedením pri počítači, celý deň okrem hýbania prstami nič namáhavé nerobí. Niekoľko rokov potichu, bobtnal. Neraňajkoval, obed odbil. Jedol až večer a hlboko v noci robil nájazdy do chladničky.

Miro Veselý sa živí sedením pri počítači, celý deň okrem hýbania prstami nič namáhavé nerobí. Niekoľko rokov potichu, bobtnal. Neraňajkoval, obed odbil. Jedol až večer a hlboko v noci robil nájazdy do chladničky.

"Do zrkadla som sa nepozeral. Keď som mal asi sto kíl, každý deň po sprchovaní mi napadlo, že by sa s tým malo niečo robiť. Keď som mal 110 kíl, medzi bruchom a hrudníkom sa mi tvoril tretí tukový vak a na tvári tretia brada. Keď som mal 115 kíl, zistil som, že môj stav už začínal byť vážny. Brucha sa však nedá zbaviť tak, že sa zatnete a spravíte si dvojmesačnú hladovku."

Skryť Vypnúť reklamu

Keď sa mu pred vyše rokom podarilo radikálne schudnúť, rozhodol sa, že poradí aj iným. Pretože ženy majú dosť svojich kníh, časopisov a salónov, knihu Chudnutie v sebaobrane napísal pre mužov a z pohľadu muža. Čo je zvlášť dôležité: Neponúka žiadne zázračné diéty a obrázky v jeho knihe nie sú podvrhom ako v mnohých bombastických reklamných článkoch. Miro však tvrdí s istotou: Schudnúť sa dá. Schudol 40 kíl - takmer bez cvičenia, len zmenou množstva a kvality stravy. Ponúka vám niekoľko rád.

1. Účinná cesta je len jediná

Nebude sa vám ani trochu páčiť. Nejesť viac, než spálite. To je jediný fungujúci recept na chudnutie. Musel som pribrať 40 kíl nad normál, aby som pochopil, že ľahkej cesty niet.

Čo funguje pri chudnutí? Matematika. Ak prijmete viac, ako spálite, budete priberať. Ak prijmete menej, ako spálite, budete chudnúť. Nič viac vedieť nepotrebujete.

Skryť Vypnúť reklamu

Len jediné: koľko energie môžete denne prijať práve vy, aby sa s váhou dialo to, čo chcete. Ak chcete schudnúť, bude to okolo 6000 kJ denne. Kúpte si váhu a kontrolujte pár dní, koľko zjete. Možno zistíte, že za deň zjete až niekoľkonásobok.

2. Konzultujte chudnutie s lekárom

Chudnutie je proces, ktorý ovplyvní veľa procesov, dokonca aj psychiku. Nezaškodí ak svoj zámer schudnúť skonzultujete s lekárom.

3. Na začiatku utrpenie zmierni liek

Chudnutie je veľmi nepohodlné obdobie, počas ktorého nebudete môcť veľa jesť. Žalúdok je však navyknutý na poriadne porcie, a ak ich nedostane, pocítite krutý hlad.

Vďaka liekom, ktoré predpíše lekár, máte šancu s menšími pocitmi hladu prekonať najťažšie obdobie. Nebude to oveľa ľahšie, ale hlad bude znesiteľný. Postupne si váš žalúdok a telo začnú zvykať, že udreli "zlé" časy. Najprv však skúste chudnúť bez liekov - mnohí to dokážu.

Skryť Vypnúť reklamu

4. Pozor: Môže to trvať aj roky

Po čase, napríklad po troch mesiacoch, by vaša hmotnosť už mohla byť nižšia o 10 až 15 kíl. Teraz vám už asi lekár odporučí lieky vysadiť. Najhoršie ste prečkali, treba začať budovať nové návyky. Potrvá však veľmi dlho, kým si zvyknete na rozumné porcie jedla. Po roku už vám nebudú pripadať tak žalostne malé.

5. Rozumná rýchlosť: dva kilogramy mesačne

Priberali sme pozvoľna a celé roky. Čo máte naraz tak naponáhlo?

Chudnutie ide pomaly, a ak sa tempo pokúsite veľmi urýchliť, škodíte sami sebe, môže to byť zdraviu nebezpečné. Ak schudnete rýchlo, čoskoro zas priberiete.

Rozumná rýchlosť chudnutia je asi dve kilá mesačne. Možno sa vám bude zdať toto tempo pomalé. Ak sa chcete zbaviť trebárs 30 kilogramov, je to akcia na vyše roka.

5. Rýchlejšie to ide len s lekárom

S kontrolou lekára môžete chudnúť tempom štyri kilá za mesiac, najviac však päť. Ale keď zhodíte najhoršiu časť tuku, pribrzdite. Začnite si pomaly budovať systém kŕmenia, ktorý umožní, aby ste si novú váhu už dlhodobo udržali.

6. Pohyb: aspoň 20 minút denne

Ak chcete schudnúť, mali by ste sa trochu hýbať. Pohyb by mal trvať aspoň 20 minút a mal by byť aspoň taký intenzívny, že prinúti srdce aspoň trochu rýchlejšie ťukať.

Veľmi uspokojivým kompromisom medzi niečím a ničím je energická chôdza.

Ak si dokážete denne vymyslieť zámienku, kam by ste sa vybrali v nejakej veci a je to tak na 20 minút rýchlejšej chôdze, ste za vodou.

Nespoliehajte sa však len na pohyb. Veľké porcie jedla sa vyšportovať nedajú.

7. Pite, pite, pite

Keď začnete chudnúť, potrebujete veľa tekutín, najmä vody. Mobil alebo počítač vám každú hodinu môže pripomenúť, že je čas na pohár vody. Tak zaručíte, že budete popíjať pravidelne a po rozumných dávkach. Navyše: pitie vody pomáha znížiť pocit hladu. Denne by ste mali vypiť dva až tri litre vody, nesladeného čaju alebo stolovej vody.

8. Heslo na chladničku: zelenina ku každému jedlu

Nalepte si toto heslo ku chladničke aj na jedálenský stôl. Ak budete ku každému jedlu jesť zeleninu, postačí vám z neho oveľa menšia porcia a po jedle budete mať veľmi dlho pocit úplného nasýtenia. Stačí pred jedlom trocha mrkvy, šalátu či kaleráb a zjete oveľa menej. Je to overené! Porcia, ktorá by vám pred časom nestála ani za okoštovanie, vám teraz bude na dlho stačiť.

9. Raňajky sú nevyhnutné

Ak máte v úmysle chudnúť, musíte jesť pravidelne. Základom sú raňajky. Ani omylom vám nesmie napadnúť, že by ste v rámci hladovania vynechali raňajky. Práve naopak.

Raňajky si dajte poriadne. Buď nejaké müssli, chlieb s niečím alebo tofu... Žiadne klamné plnenie žalúdka čajom. Aby organizmus bol ochotný začať sa zbavovať tukovej rezervy, nesmiete mu navodzovať pocity nedostatku stravy.

Ak ste si za celodenný cieľ zvolili 5500 kJ, pokojne prvých 1000, alebo i trochu viac, "miňte" na raňajky.

10. Ukrývajte si potraviny pred samým sebou

Jednou z pomocných techník je aj prosté ukrývanie potravín.

Úplne najhorší variant: oriešky na tanieriku pri klávesnici. Malý tanierik predstavuje energetickú bombu okolo 3000 kJ, čiže polovicu denného príjmu pri redukčnej diéte.

Nenechajte cukríky v polici, do ktorej si chodíte po pohár. To sa týka aj chladničky. Ak v nej máte klobásku, držte ju v škatuľke alebo zabalenú v nepriehľadnom vrecku.

11. Ak zlyháte, nevyčítajte si

Stane sa, že sa nechtiac obžeriete, hoci ste chceli hladovať. Ak náhodou "zlyháte", nevyčítajte si to.

Povedzte si, že človek je nedokonalý a omylný. Zmierte sa s tým, že ste dnes prijali viac potravy a pokračujte v programe. Netrestajte sa hladovkou na druhý deň. Občasné prekročenie energetického príjmu vám váhu vôbec neohrozí.

Kde nájdete informácie

* www.chudnutie-ako.sk  www.chudnutie-ako.sk/bmi

* www.stob.cz

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  2. QSI International School of Bratislava
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  9. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 198
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 228
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 145
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 810
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 874
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 723
  7. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 674
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 492
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 292
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 200
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovník Martinskej univerzitnej nemocnice.

Reálne platy im pre infláciu poklesnú ako každému.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Český prezident je vo vážnom stave.


a 2 ďalší 6 h

Neprehliadnite tiež

Sanatórium Dr. Guhra v Tatranskej Polianke sa špecializuje na respiračné ochorenia.

Čo je ústavný liečebný pobyt?


16 h
Traumatológ Daniel Knapp

Náhrada kĺbu vydrží približne pätnásť rokov.


18. okt
Žiadna štúdia nepotvrdila, že človek môže byť závislý od cukru.

Presvedčenie, že cukor je návykový, je mylné.


a 1 ďalší 15. okt
Ilustračné foto

Ako jesť čokoládu a kakao, aby prospievali zdraviu.


14. okt
Skryť Zatvoriť reklamu