SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Na pozornosti sa prejaví už jedna prebdená noc

Pracujete dlho do noci a prebdené noci doháňate po víkendoch? Nerobíte dobre. Potreba spánku je síce podľa neurológov veľmi individuálna, ak je ho však menej ako päť hodín, kvalita života človeka sa výrazne zhoršuje.

Podľa niektorých štúdií ľudia, ktorí spia menej ako šesť hodín a naopak tí, čo vyspávajú dlhšie ako deväť hodín denne, umierajú skôr ako zvyšok populácie. Ide však iba o štatistické závery, z ktorých nemôže zdravý človek, ktorému stačí napríklad päť hodín spánku, vyvodzovať životnú prognózu. To by potom novopečení rodičia žili veľmi krátko. FOTO - SEPWWW.STANFORD.EDU

Pracujete dlho do noci a prebdené noci doháňate po víkendoch? Nerobíte dobre. Potreba spánku je síce podľa neurológov veľmi individuálna, ak je ho však menej ako päť hodín, kvalita života človeka sa výrazne zhoršuje.

Na našej pozornosti sa prejaví už jedna prebdená noc. Po niekoľkých nociach s piatimi-šiestimi hodinami spánku sú ľudia výrazne ospalí, podstatne klesá ich pozornosť, čas reagovania, úsudok aj tvorivosť.

Názory na to, aká je nevyhnutná potreba spánku, sa líšia aj medzi odborníkmi vo svete. Všeobecne sa usudzuje, že 7,5 hodiny, ktoré väčšina ľudí denne prespí, je dostatočných na optimálnu fyzickú a telesnú kondíciu. Podľa amerických vedcov je toto množstvo nedostatočné, podľa britských by dlhší čas strávený v posteli bol dokonca spánkovým obžerstvom.

Možno spať do zásoby?

Mnohí si myslia, že môžeme jednoducho dohnať prebdenú noc popoludňajším zdriemnutím. "Nie je to celkom tak. Spánok dopoludnia alebo po obede môže byť príjemný, ale väčšine ľudí nenahradí nočný spánok, pretože dopoludnia sa len veľmi zriedkavo objavujú hlboké spánkové štádiá a veľká časť ľudí vôbec nedokáže cez deň zaspať," hovorí neurológ MUDr. J. Šonka: "Teórie o výhodnosti krátkeho spania v pravidelných intervaloch boli prekonané. Ukázalo sa, že noc, a najmä jej prvá časť, je pre biologické funkcie organizmu najvýhodnejšia. Prvá polovica noci je pre kvalitu spánku dôležitejšia ako druhá polovica."

Ak vieme, že nás čaká nedostatok spánku, mali by sme, ak je to možné, odpočívať dopredu. Do zásoby nie je možné spať. Nie je dobré ani dospávať, to čo ste zanedbali. Telo by si na to zvyklo a neskôr by zaspávalo.

(uj)

Čo je dobré vedieť o spánku

1. Nie je jedno, kedy sa zobudíte

Pokúste sa nájsť pevnú hodinu, kedy budete chodiť spať, keď sa už po celom dni cítite unavení. Odborníci odporúčajú zobudiť sa prirodzenou cestou, pretože budík len málokedy zazvoní v súlade s rytmom našich vnútorných biologických hodín. Ak nás vytrhne z fázy hlbokého spánku, budeme celý deň unavení a podráždení.

2. Aká je základná hygiena spánku

Vyzerá jednoducho, ťažšie sa dodržiava: oddych a pokoj vo večerných hodinách, vyhýbať sa alkoholu, pravidelné zobúdzanie sa v rovnakú rannú hodinu, ísť spať len vtedy, keď sa cítite ospalý. Ak nezaspíte v priebehu 15 minút, treba vstať a opustiť spálňu.

3. Mládež potrebuje viac spánku ako v detstve

Dospievajúci by mali spať priemerne 9 hodín 15 minút. Najdôležitejší je raňajší spánok. Väčšina študentov však spáva len sedem hodín, a tak neabsolvujú fázu spánku, ktorá práve podporuje pamäť a schopnosť učiť sa. Americkí lekári pripomínajú, že deti len do istej miery môžu cez víkend dospať deficit. Ak vylihujú dopoludnia, ešte viac si narúšajú biologické hodiny. Je užitočnejšie, ak sa na spánok uložia o hodinku skôr než obvykle a pospia si len o hodinku-dve dlhšie ako obvykle.

4. V spánku sa vylučuje melatonín, hormón, zabezpečujúci dobrú náladu.

Tisíce ľudí na svete užívajú tento hormón v tabletkách, hoci lekári vyslovujú pochybnosť o tom, či je to správne. Viac melatonínu sa v spánku vylúči, ak večer vypijeme čaj z ľubovníka, medovky a baldriánu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 537
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 906
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 228
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 450
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 868
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 840
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 991
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 776
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.