Na pozornosti sa prejaví už jedna prebdená noc

Pracujete dlho do noci a prebdené noci doháňate po víkendoch? Nerobíte dobre. Potreba spánku je síce podľa neurológov veľmi individuálna, ak je ho však menej ako päť hodín, kvalita života človeka sa výrazne zhoršuje.

Podľa niektorých štúdií ľudia, ktorí spia menej ako šesť hodín a naopak tí, čo vyspávajú dlhšie ako deväť hodín denne, umierajú skôr ako zvyšok populácie. Ide však iba o štatistické závery, z ktorých nemôže zdravý človek, ktorému stačí napríklad päť hodín spánku, vyvodzovať životnú prognózu. To by potom novopečení rodičia žili veľmi krátko. FOTO - SEPWWW.STANFORD.EDU

Pracujete dlho do noci a prebdené noci doháňate po víkendoch? Nerobíte dobre. Potreba spánku je síce podľa neurológov veľmi individuálna, ak je ho však menej ako päť hodín, kvalita života človeka sa výrazne zhoršuje.

Na našej pozornosti sa prejaví už jedna prebdená noc. Po niekoľkých nociach s piatimi-šiestimi hodinami spánku sú ľudia výrazne ospalí, podstatne klesá ich pozornosť, čas reagovania, úsudok aj tvorivosť.

Názory na to, aká je nevyhnutná potreba spánku, sa líšia aj medzi odborníkmi vo svete. Všeobecne sa usudzuje, že 7,5 hodiny, ktoré väčšina ľudí denne prespí, je dostatočných na optimálnu fyzickú a telesnú kondíciu. Podľa amerických vedcov je toto množstvo nedostatočné, podľa britských by dlhší čas strávený v posteli bol dokonca spánkovým obžerstvom.

Možno spať do zásoby?

Mnohí si myslia, že môžeme jednoducho dohnať prebdenú noc popoludňajším zdriemnutím. "Nie je to celkom tak. Spánok dopoludnia alebo po obede môže byť príjemný, ale väčšine ľudí nenahradí nočný spánok, pretože dopoludnia sa len veľmi zriedkavo objavujú hlboké spánkové štádiá a veľká časť ľudí vôbec nedokáže cez deň zaspať," hovorí neurológ MUDr. J. Šonka: "Teórie o výhodnosti krátkeho spania v pravidelných intervaloch boli prekonané. Ukázalo sa, že noc, a najmä jej prvá časť, je pre biologické funkcie organizmu najvýhodnejšia. Prvá polovica noci je pre kvalitu spánku dôležitejšia ako druhá polovica."

Ak vieme, že nás čaká nedostatok spánku, mali by sme, ak je to možné, odpočívať dopredu. Do zásoby nie je možné spať. Nie je dobré ani dospávať, to čo ste zanedbali. Telo by si na to zvyklo a neskôr by zaspávalo.

(uj)

Čo je dobré vedieť o spánku

1. Nie je jedno, kedy sa zobudíte

Pokúste sa nájsť pevnú hodinu, kedy budete chodiť spať, keď sa už po celom dni cítite unavení. Odborníci odporúčajú zobudiť sa prirodzenou cestou, pretože budík len málokedy zazvoní v súlade s rytmom našich vnútorných biologických hodín. Ak nás vytrhne z fázy hlbokého spánku, budeme celý deň unavení a podráždení.

2. Aká je základná hygiena spánku

Vyzerá jednoducho, ťažšie sa dodržiava: oddych a pokoj vo večerných hodinách, vyhýbať sa alkoholu, pravidelné zobúdzanie sa v rovnakú rannú hodinu, ísť spať len vtedy, keď sa cítite ospalý. Ak nezaspíte v priebehu 15 minút, treba vstať a opustiť spálňu.

3. Mládež potrebuje viac spánku ako v detstve

Dospievajúci by mali spať priemerne 9 hodín 15 minút. Najdôležitejší je raňajší spánok. Väčšina študentov však spáva len sedem hodín, a tak neabsolvujú fázu spánku, ktorá práve podporuje pamäť a schopnosť učiť sa. Americkí lekári pripomínajú, že deti len do istej miery môžu cez víkend dospať deficit. Ak vylihujú dopoludnia, ešte viac si narúšajú biologické hodiny. Je užitočnejšie, ak sa na spánok uložia o hodinku skôr než obvykle a pospia si len o hodinku-dve dlhšie ako obvykle.

4. V spánku sa vylučuje melatonín, hormón, zabezpečujúci dobrú náladu.

Tisíce ľudí na svete užívajú tento hormón v tabletkách, hoci lekári vyslovujú pochybnosť o tom, či je to správne. Viac melatonínu sa v spánku vylúči, ak večer vypijeme čaj z ľubovníka, medovky a baldriánu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 267
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 404
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 16 974
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 16 636
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 907
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 14 318
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 830
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 6 292
  9. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 5 629
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 351