SME
Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Na pozornosti sa prejaví už jedna prebdená noc

Pracujete dlho do noci a prebdené noci doháňate po víkendoch? Nerobíte dobre. Potreba spánku je síce podľa neurológov veľmi individuálna, ak je ho však menej ako päť hodín, kvalita života človeka sa výrazne zhoršuje.

Podľa niektorých štúdií ľudia, ktorí spia menej ako šesť hodín a naopak tí, čo vyspávajú dlhšie ako deväť hodín denne, umierajú skôr ako zvyšok populácie. Ide však iba o štatistické závery, z ktorých nemôže zdravý človek, ktorému stačí napríklad päť hodín spánku, vyvodzovať životnú prognózu. To by potom novopečení rodičia žili veľmi krátko. FOTO - SEPWWW.STANFORD.EDU

Pracujete dlho do noci a prebdené noci doháňate po víkendoch? Nerobíte dobre. Potreba spánku je síce podľa neurológov veľmi individuálna, ak je ho však menej ako päť hodín, kvalita života človeka sa výrazne zhoršuje.

Na našej pozornosti sa prejaví už jedna prebdená noc. Po niekoľkých nociach s piatimi-šiestimi hodinami spánku sú ľudia výrazne ospalí, podstatne klesá ich pozornosť, čas reagovania, úsudok aj tvorivosť.

Názory na to, aká je nevyhnutná potreba spánku, sa líšia aj medzi odborníkmi vo svete. Všeobecne sa usudzuje, že 7,5 hodiny, ktoré väčšina ľudí denne prespí, je dostatočných na optimálnu fyzickú a telesnú kondíciu. Podľa amerických vedcov je toto množstvo nedostatočné, podľa britských by dlhší čas strávený v posteli bol dokonca spánkovým obžerstvom.

Možno spať do zásoby?

Mnohí si myslia, že môžeme jednoducho dohnať prebdenú noc popoludňajším zdriemnutím. "Nie je to celkom tak. Spánok dopoludnia alebo po obede môže byť príjemný, ale väčšine ľudí nenahradí nočný spánok, pretože dopoludnia sa len veľmi zriedkavo objavujú hlboké spánkové štádiá a veľká časť ľudí vôbec nedokáže cez deň zaspať," hovorí neurológ MUDr. J. Šonka: "Teórie o výhodnosti krátkeho spania v pravidelných intervaloch boli prekonané. Ukázalo sa, že noc, a najmä jej prvá časť, je pre biologické funkcie organizmu najvýhodnejšia. Prvá polovica noci je pre kvalitu spánku dôležitejšia ako druhá polovica."

Ak vieme, že nás čaká nedostatok spánku, mali by sme, ak je to možné, odpočívať dopredu. Do zásoby nie je možné spať. Nie je dobré ani dospávať, to čo ste zanedbali. Telo by si na to zvyklo a neskôr by zaspávalo.

(uj)

Čo je dobré vedieť o spánku

1. Nie je jedno, kedy sa zobudíte

Pokúste sa nájsť pevnú hodinu, kedy budete chodiť spať, keď sa už po celom dni cítite unavení. Odborníci odporúčajú zobudiť sa prirodzenou cestou, pretože budík len málokedy zazvoní v súlade s rytmom našich vnútorných biologických hodín. Ak nás vytrhne z fázy hlbokého spánku, budeme celý deň unavení a podráždení.

2. Aká je základná hygiena spánku

Vyzerá jednoducho, ťažšie sa dodržiava: oddych a pokoj vo večerných hodinách, vyhýbať sa alkoholu, pravidelné zobúdzanie sa v rovnakú rannú hodinu, ísť spať len vtedy, keď sa cítite ospalý. Ak nezaspíte v priebehu 15 minút, treba vstať a opustiť spálňu.

3. Mládež potrebuje viac spánku ako v detstve

Dospievajúci by mali spať priemerne 9 hodín 15 minút. Najdôležitejší je raňajší spánok. Väčšina študentov však spáva len sedem hodín, a tak neabsolvujú fázu spánku, ktorá práve podporuje pamäť a schopnosť učiť sa. Americkí lekári pripomínajú, že deti len do istej miery môžu cez víkend dospať deficit. Ak vylihujú dopoludnia, ešte viac si narúšajú biologické hodiny. Je užitočnejšie, ak sa na spánok uložia o hodinku skôr než obvykle a pospia si len o hodinku-dve dlhšie ako obvykle.

4. V spánku sa vylučuje melatonín, hormón, zabezpečujúci dobrú náladu.

Tisíce ľudí na svete užívajú tento hormón v tabletkách, hoci lekári vyslovujú pochybnosť o tom, či je to správne. Viac melatonínu sa v spánku vylúči, ak večer vypijeme čaj z ľubovníka, medovky a baldriánu.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  5. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  6. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  9. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  2. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  3. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  4. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  9. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 14 810
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 13 578
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 642
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 040
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 501
  6. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 440
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 173
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 276
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 171
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 855