Ako v zdraví prežiť leto (pitný režim, klimatizácia, úpal)

Koľko piť, ako sa stravovať, nastaviť klimatizáciu či zabrániť úpalu.

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Leto sa oficiálne začína. Skôr než sa vydáte na pláž či do rozpálených ulíc, oplatí sa zopakovať si niekoľko opatrení, ktoré pomôžu ochrániť zdravie vás a vašich blízkych.

Článok pokračuje pod video reklamou

1. Pitný režim v lete

Aby mozog optimálne pracoval, potrebuje dodávku kyslíka a živín. Ale na to, aby sa kyslík a živiny dostali do mozgu, musí mať krv správnu hustotu.

Ak telu chýbajú tekutiny, krv je príliš hustá a nedokáže dostatočne preniknúť do najtenších mozgových vlásočníc.

Spotreba vody závisí od vonkajšej teploty, ale aj od telesnej aktivity a zdravotného stavu. Najmä u detí a seniorov treba dbať na to, aby pili pred, počas i po fyzickej námahe. Piť treba aj vtedy, keď nepociťujete smäd. Základný príjem tekutín si možno vypočítať nasledovne:

Medzi ideálne nápoje patrí obyčajná voda, ovocné šťavy a v menšej miere aj bylinkový a zelený čaj. Nevhodné sú nápoje s vysokým obsahom pridaného cukru, kofeínu, chinínu či alkoholu.

Pri výbere minerálnych vôd treba venovať zvýšenú pozornosť obsahu sodíka. „Starší ľudia veľmi často trpia na vysoký krvný tlak a obsah sodíka vo vode by im mohol tento stav ešte zhoršiť. Vo vyššom veku je tiež dôležitý príjem vitamínov, ktoré môže senior dostať už priamo v nápoji,“ hovorí Adriana Račková z Úradu verejného zdravotníctva.

Do pitného režimu sa nezapočítavajú sladké malinovky, pivo, alkohol, káva. Odporúča sa piť v menších dávkach, no pravidelne. Dôležitá je aj teplota tekutín, najvhodnejšie sú vlažné nápoje.

Pri nedostatku tekutín sa objavuje pocit únavy, slabosti, búšenie srdca, zvieranie na hrudníku, tŕpnutie prstov rúk, bolesť hlavy, prípadne závraty.

Prejavy dehytratácie môžu byť aj omnoho nenápadnejšie. Dehydrovaný človek môže napríklad pociťovať problémy so sústredením či pamäťou.

Najlepšou kontrolou dostatočného príjmu tekutín je farba moču. Aj ráno, v čase najväčšieho zahustenia má byť bezfarebný alebo len slabo žltý a bez zápachu.

Prečítajte si tiež: Ako sa v lete obúvať aby vaše nohy ostali zdravé

2. Ideálna letná strava

Strava má byť v lete ľahšia, s nižšou energetickou hodnotou. Mala by byť vyvážená a pestrá. Znamená to dostatok celozrnných výrobkov, ovocia a zeleniny, nízkotučných mliečnych výrobkov, rýb, hydiny, zemiakov a strukovín. Rovný odporúča obmedziť jedlá a potraviny bohaté na tuky a jednoduché sacharidy.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4Y57 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4Y57 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 14 758
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 928
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 445
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 393
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 459
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 8 843
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 057
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 968

Téma: Potraviny


Článok je zaradený aj do ďalších tém Krv, Prvá pomoc, Bolesť, Slnko, Opaľovanie

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ako sme sa dostali až sem? Kto nechal Kočnera vyrásť

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Neprehliadnite tiež