SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Šesťhodinový spánok pridá na páse tri centimetre

Nedostatok spánku spomaľuje metabolizmus a zvyšuje apetít.

Bez spánku kilá a centimetre pribúdajú.Bez spánku kilá a centimetre pribúdajú. (Zdroj: Fotolia)

LEEDS, BRATISLAVA. Nedostatok spánku je prepojený s priberaním. V tele, ktorému sa odoprie spánok sa naruší činnosť hormónov, spomalí metabolizmus a telo zatúži po väčšom množstve jedla.

Nová štúdia v PLOS One teraz ukázala, koľko centimetrov pásu pridá prebdená noc.

Výskumníci z Inštitútu kardiovaskulárnej a metabolickej medicíny v Leedse študovali na skupine dobrovoľníkov vzťah medzi dĺžkou spánku a ďalšími vyčísliteľnými faktormi.

Zamerali sa na obvod pásu, krvný tlak, lipidy, glukóua, hormóny štítnej žľazy a ďalšie významné zložky metabolického profilu človeka. Vzorku tvorilo cez 1600 obyvateľov Británie vo veku od 19 do 65 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudia, ktorí každú noc spali v priemere šesť hodín, mali v páse približne o 3 centimetre viac ako tí, ktorí spali deväť hodín.

S kratším spánkom rástla aj hmotnosť účastníkov štúdie. Vzťah medzi spánkom a menším pásom ako aj nižším indexom telesnej hmotnosti (BMI) sa zdal byť takmer lineárny.

Prečítajte si tiež: Impulzívnosť a paranoja. Aký by bol život bez spánku? Čítajte 

Výsledky sa prekvapivo nezhodujú s predošlými štúdiami. Tie tvrdili, že problémy s hmotnosťou môže spôsobovať aj pridlhý spánok. Nová štúdia naopak uvádza, že obvod pása a BMI sú najnižšie v prípade ľudí s 12-hodinovým spánkom.

Hoci sa ukázalo, že u podpriemerných spáčov bolo riziko nadváhy či obezity vyššie, nedá sa povedať presne koľko času by mali ľudia denne prespať. „Množstvo potrebného spánku sa u ľudí líši, no zdravotníci v prípade dospelých odporúčajú rozsah medzi siedmimi a deviatimi hodinami,“ uviedla výskumníčka Laura Hardieová v tlačovej správe k štúdii.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzťah medzi spánkom a hmotnosťou si vedci vysvetľujú dvojicou hormónov, ktoré telu signalizujú kedy má jesť a kedy spať. Kratší spánok narúša ich rovnováhu a ľudia majú väčšiu tendenciu jesť. Väčšie množstvo potravy v spojení s pomalším metabolizmom spôsobí, že kilá začnú pribúdať.

Britskí výskumníci objavili aj iný významný rozdiel medzi ľuďmi, ktorí mali dostatočné a nedostatočné množstvo spánku. Kratší spánok pravdepodobne súvisí so zníženou hladinou HDL, čiže takzvaného dobrého cholesterolu v krvi. Nedostatok spánku by tak mohol zvyšovať riziko vzniku obezity a cukrovky 2. typu.

DOI: 10.1371/journal.pone.0182195

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hudbou proti holorubom.
  2. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Ako sa mení dynamika firiem?
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Behind every successful business lies a set of skilled people
  2. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Hudbou proti holorubom.
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  6. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  7. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 15 002
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 993
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 896
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 9 330
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 324
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 230
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 282
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 6 035
  9. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 5 888
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Veronika Remišová.

Nedá sa nič robiť, bude to trápne.


13. jún
Lekár Pavel Malovič (je v strede).

Ako vyzerá práca dopingového komisára na ME vo futbale?


Pavol Spál 1 h
Adrián Szabó ide do väzby.

NAKA zadržala Szabóa 3. júna.


TASR 3 h
Silné nežiadúce účinky po niektorých vakcínach a ich nedostatok otvárajú otázku možného mixu vakcín pri prvej a druhej dávke.

Štúdia naznačila väčšiu ochranu.


22 h

Neprehliadnite tiež

Ampulka s vakcínou proti ochoreniu COVID-19 od americkej farmaceutickej spoločnosti Novavax počas tretej fázy klinických testov v Londýne.

Do konca roka chce vyrobiť 150 miliónov vakcín.


4 h
Ilustračné foto.

Objasnili úlohu doteraz neznámeho proteínu s označením FAM110A.


TASR 9. jún
Liek Aduhelm.

Za posledných takmer 20 rokov nebol na liečbu schválený žiaden iný nový liek.


TASR 7. jún
Kŕčové žily zvykne sprevádzať pocit ťažkých nôh, pálenie, tŕpnutie či nočné kŕče v nohách.

Kŕčové žily sa v lete zvyknú zhoršovať.


7. jún