SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Šesťhodinový spánok pridá na páse tri centimetre

Nedostatok spánku spomaľuje metabolizmus a zvyšuje apetít.

Bez spánku kilá a centimetre pribúdajú.Bez spánku kilá a centimetre pribúdajú. (Zdroj: Fotolia)

LEEDS, BRATISLAVA. Nedostatok spánku je prepojený s priberaním. V tele, ktorému sa odoprie spánok sa naruší činnosť hormónov, spomalí metabolizmus a telo zatúži po väčšom množstve jedla.

Nová štúdia v PLOS One teraz ukázala, koľko centimetrov pásu pridá prebdená noc.

Výskumníci z Inštitútu kardiovaskulárnej a metabolickej medicíny v Leedse študovali na skupine dobrovoľníkov vzťah medzi dĺžkou spánku a ďalšími vyčísliteľnými faktormi.

Zamerali sa na obvod pásu, krvný tlak, lipidy, glukóua, hormóny štítnej žľazy a ďalšie významné zložky metabolického profilu človeka. Vzorku tvorilo cez 1600 obyvateľov Británie vo veku od 19 do 65 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia, ktorí každú noc spali v priemere šesť hodín, mali v páse približne o 3 centimetre viac ako tí, ktorí spali deväť hodín.

S kratším spánkom rástla aj hmotnosť účastníkov štúdie. Vzťah medzi spánkom a menším pásom ako aj nižším indexom telesnej hmotnosti (BMI) sa zdal byť takmer lineárny.

Prečítajte si tiež: Impulzívnosť a paranoja. Aký by bol život bez spánku? Čítajte 

Výsledky sa prekvapivo nezhodujú s predošlými štúdiami. Tie tvrdili, že problémy s hmotnosťou môže spôsobovať aj pridlhý spánok. Nová štúdia naopak uvádza, že obvod pása a BMI sú najnižšie v prípade ľudí s 12-hodinovým spánkom.

Hoci sa ukázalo, že u podpriemerných spáčov bolo riziko nadváhy či obezity vyššie, nedá sa povedať presne koľko času by mali ľudia denne prespať. „Množstvo potrebného spánku sa u ľudí líši, no zdravotníci v prípade dospelých odporúčajú rozsah medzi siedmimi a deviatimi hodinami,“ uviedla výskumníčka Laura Hardieová v tlačovej správe k štúdii.

SkryťVypnúť reklamu

Vzťah medzi spánkom a hmotnosťou si vedci vysvetľujú dvojicou hormónov, ktoré telu signalizujú kedy má jesť a kedy spať. Kratší spánok narúša ich rovnováhu a ľudia majú väčšiu tendenciu jesť. Väčšie množstvo potravy v spojení s pomalším metabolizmom spôsobí, že kilá začnú pribúdať.

Britskí výskumníci objavili aj iný významný rozdiel medzi ľuďmi, ktorí mali dostatočné a nedostatočné množstvo spánku. Kratší spánok pravdepodobne súvisí so zníženou hladinou HDL, čiže takzvaného dobrého cholesterolu v krvi. Nedostatok spánku by tak mohol zvyšovať riziko vzniku obezity a cukrovky 2. typu.

DOI: 10.1371/journal.pone.0182195

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spacák na kozmetiku?
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  4. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 17 589
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 490
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 195
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 929
  5. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 3 608
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 512
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 038
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 229
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu