SME
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa

Bio nie je vždy najlepšia cesta. Ako si vybrať správnu kozmetiku?

Imidž nejedného kozmetického výrobku je založený na prívlastkoch ako bio či prírodný. Ale sú naozaj lepšie?

Krém na pokožku.Krém na pokožku.(Zdroj: Karolina Mis - Flickr)

Kozmetickým výrobkom je látka alebo zmes látok určená na vonkajšie časti ľudského tela a ústnej dutiny. Môže to byť s cieľom čistenia, parfumovania, zmeny vzhľadu, ochrany, udržiavania v dobrom stave alebo úpravy telesného pachu.

Pripisovanie liečebnej funkcie kozmetickým výrobkom je však nesprávne. To je úloha dermálnych liekov. Bežný kozmetický výrobok nepodlieha žiadnej povinnej certifikácii.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je bio ako bio

Výrobcovia často upozorňujú na výnimočnosť svojich produktov dobrovoľným preverením v niektorej z početných certifikačných organizácií.

V Európskej únii začali vznikať od 90. rokov. Potom dokladujú prírodný charakter svojich produktov a výrobky dávajú dobrovoľne preveriť aj na nátlak obchodu.

Požiadavky na technologické štandardy surovín a finálnych výrobkov sú nejednotné a pre udelenie certifikátov bio kozmetika alebo prírodná kozmetika neexistuje jednotná smernica.

V súčasnosti Európska komisia tento problém už rieši. Termíny bio kozmetika a prírodná kozmetika prípadne surovina, budú čoskoro zachytené v zákonoch.

Ak dnes vidíte na produkte značku bio alebo prírodná kozmetika, ich “bio hodnota” sa od výrobku k výrobku mení, aj podľa kritérií rôznych certifikačných spoločností.

Čo znamená bio kozmetika a prírodná kozmetika

BIO-kozmetika (angl. Organic) a prírodná (angl. Natural) kozmetika je šetrnejšia k životnému prostrediu. Vyrába sa v súlade s ekologickým poľnohospodárstvom, ktoré vychádza z princípov návratu k tradičnému spôsobu obrábania pôdy bez umelých hnojív a pesticídov.

Je zamerané na kombináciu šetrných postupov, ochrany prírodných zdrojov a vysokej úrovne biodiverzity.

Ingrediencie sú prírodného pôvodu (prirodzene sa vyskytujú v prírode), avšak môžu byť chemicky a fyzikálne upravené povolenými a šetrnými postupmi.

Niektoré certifikačné spoločnosti rozoznávajú ďalšie kategórie prírodnej kozmetiky:

  • pure nature (z anglického čisto-prírodná)
  • nature true (pravá-prírodná , vyrobená výhradne z prírodných surovín)
  • prírodná kozmetika (prírodný základ + povolené konzervačné látky)
  • kozmetika s obsahom prírodných látok (prírodné látky sú vo výrobku len doplnkom k syntetickým)

Pravdy, nepravdy a zavádzanie na obaloch

Mnohí výrobcovia prírodnej a BIO-kozmetiky tvrdia, že ich výrobky sú vhodné aj pre alergikov a osoby s citlivou pokožkou.

1) Neškodia zdraviu

Znášanlivosť prírodných látok je individuálna. Nie sú vzácne kožné alergie ani na všeobecne uznávané rastlinné extrakty (napr. z rumančeka kamilkového či uhorky), lanolín, včeliu materskú kašičku a sezamový olej, ale najmä na potenciálne alergény rastlinných silíc.

2) Neohrozujú ľudské zdravie

Každý kozmetický výrobok na trhu Európskej únie musí byť bezpečný. Musí pozostávať z látok, ktoré v použitom množstve nepoškodia zdravie človeka. Takého označenie je preto prinajmenšom zbytočné.

Prečítajte si tiež: Bio alebo nič? Prečo výhody ovocia a zeleniny prevážia riziká pesticídov Čítajte 

3) Nie sú testované na zvieratách

V Európskej únii je už zakázané testovanie na zvieratách všetkých kozmetických surovín a finálnych výrobkov, teda nielen tých, ktoré sú v BIO kvalite.

4) Nepravda: Chemické látky v kozmetike sú nežiaduce

Rovnako ako naše telo pozostáva z chemických látok, vrátane vody, tak aj potraviny i kozmetika majú svoje chemické zloženie. Bez ohľadu na to, či sú prírodné alebo vyrobené človekom.

Okrem toho, mnohé syntetické látky môžu pri nižšej cene vykazovať vyššiu čistotu, bezpečnosť a stabilitu, než látky prírodného charakteru. Niektoré majú dokonca predlohu v prírode – sú prírode identické.

5) Nepravda: Certifikovaná kozmetika je pravá prírodná

Aj produkty bez certifikátu označené ako „prírodné“ môžu nimi skutočne byť. Môžu spĺňať či dokonca prevyšovať prísne pravidlá certifikačných organizácií na zloženie a výrobné postupy, ale výrobca nezažiadal o certifikáciu.

Najmä menší slovenskí výrobcovia o to nežiadajú - buď z finančných dôvodov alebo kvôli byrokracii, ktorá je s tým spojená. Niektorí sa spoliehajú na renomé obchodnej známky a kvalitu potvrdenú osobnou skúsenosťou kupujúcich.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  2. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  3. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  4. Aj do Liptovského Mikuláša dorazí nová optická sieť
  5. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  6. V oblasti Prešova budete môcť využiť nový optický internet
  7. V okolí Levíc budete mať možnosť využiť nový, rýchly internet
  8. Moderný a spoľahlivý internet aj na Hornom Zemplíne
  9. Surfujte na novej optickej sieti aj na Dolnom Zemplíne
  10. Už aj v Košiciach sa pripojíte do modernej optickej siete
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 16 168
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 15 535
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 14 723
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 9 066
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 219
  6. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 7 889
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 868
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 202
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 117
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 104

Téma: Kozmetika