Bio nie je vždy najlepšia cesta. Ako si vybrať správnu kozmetiku?

Imidž nejedného kozmetického výrobku je založený na prívlastkoch ako bio či prírodný. Ale sú naozaj lepšie?

Krém na pokožku.(Zdroj: Karolina Mis - Flickr)

Kozmetickým výrobkom je látka alebo zmes látok určená na vonkajšie časti ľudského tela a ústnej dutiny. Môže to byť s cieľom čistenia, parfumovania, zmeny vzhľadu, ochrany, udržiavania v dobrom stave alebo úpravy telesného pachu.

Pripisovanie liečebnej funkcie kozmetickým výrobkom je však nesprávne. To je úloha dermálnych liekov. Bežný kozmetický výrobok nepodlieha žiadnej povinnej certifikácii.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je bio ako bio

Výrobcovia často upozorňujú na výnimočnosť svojich produktov dobrovoľným preverením v niektorej z početných certifikačných organizácií.

V Európskej únii začali vznikať od 90. rokov. Potom dokladujú prírodný charakter svojich produktov a výrobky dávajú dobrovoľne preveriť aj na nátlak obchodu.

Požiadavky na technologické štandardy surovín a finálnych výrobkov sú nejednotné a pre udelenie certifikátov bio kozmetika alebo prírodná kozmetika neexistuje jednotná smernica.

V súčasnosti Európska komisia tento problém už rieši. Termíny bio kozmetika a prírodná kozmetika prípadne surovina, budú čoskoro zachytené v zákonoch.

Ak dnes vidíte na produkte značku bio alebo prírodná kozmetika, ich “bio hodnota” sa od výrobku k výrobku mení, aj podľa kritérií rôznych certifikačných spoločností.

Čo znamená bio kozmetika a prírodná kozmetika

BIO-kozmetika (angl. Organic) a prírodná (angl. Natural) kozmetika je šetrnejšia k životnému prostrediu. Vyrába sa v súlade s ekologickým poľnohospodárstvom, ktoré vychádza z princípov návratu k tradičnému spôsobu obrábania pôdy bez umelých hnojív a pesticídov.

Je zamerané na kombináciu šetrných postupov, ochrany prírodných zdrojov a vysokej úrovne biodiverzity.

Ingrediencie sú prírodného pôvodu (prirodzene sa vyskytujú v prírode), avšak môžu byť chemicky a fyzikálne upravené povolenými a šetrnými postupmi.

Niektoré certifikačné spoločnosti rozoznávajú ďalšie kategórie prírodnej kozmetiky:

  • pure nature (z anglického čisto-prírodná)
  • nature true (pravá-prírodná , vyrobená výhradne z prírodných surovín)
  • prírodná kozmetika (prírodný základ + povolené konzervačné látky)
  • kozmetika s obsahom prírodných látok (prírodné látky sú vo výrobku len doplnkom k syntetickým)

Pravdy, nepravdy a zavádzanie na obaloch

Mnohí výrobcovia prírodnej a BIO-kozmetiky tvrdia, že ich výrobky sú vhodné aj pre alergikov a osoby s citlivou pokožkou.

1) Neškodia zdraviu

Znášanlivosť prírodných látok je individuálna. Nie sú vzácne kožné alergie ani na všeobecne uznávané rastlinné extrakty (napr. z rumančeka kamilkového či uhorky), lanolín, včeliu materskú kašičku a sezamový olej, ale najmä na potenciálne alergény rastlinných silíc.

2) Neohrozujú ľudské zdravie

Každý kozmetický výrobok na trhu Európskej únie musí byť bezpečný. Musí pozostávať z látok, ktoré v použitom množstve nepoškodia zdravie človeka. Takého označenie je preto prinajmenšom zbytočné.

Prečítajte si tiež: Bio alebo nič? Prečo výhody ovocia a zeleniny prevážia riziká pesticídov

3) Nie sú testované na zvieratách

V Európskej únii je už zakázané testovanie na zvieratách všetkých kozmetických surovín a finálnych výrobkov, teda nielen tých, ktoré sú v BIO kvalite.

4) Nepravda: Chemické látky v kozmetike sú nežiaduce

Rovnako ako naše telo pozostáva z chemických látok, vrátane vody, tak aj potraviny i kozmetika majú svoje chemické zloženie. Bez ohľadu na to, či sú prírodné alebo vyrobené človekom.

Okrem toho, mnohé syntetické látky môžu pri nižšej cene vykazovať vyššiu čistotu, bezpečnosť a stabilitu, než látky prírodného charakteru. Niektoré majú dokonca predlohu v prírode – sú prírode identické.

5) Nepravda: Certifikovaná kozmetika je pravá prírodná

Aj produkty bez certifikátu označené ako „prírodné“ môžu nimi skutočne byť. Môžu spĺňať či dokonca prevyšovať prísne pravidlá certifikačných organizácií na zloženie a výrobné postupy, ale výrobca nezažiadal o certifikáciu.

Najmä menší slovenskí výrobcovia o to nežiadajú - buď z finančných dôvodov alebo kvôli byrokracii, ktorá je s tým spojená. Niektorí sa spoliehajú na renomé obchodnej známky a kvalitu potvrdenú osobnou skúsenosťou kupujúcich.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 207
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 406
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 364
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 703
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 158
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 565
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 998
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 264
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 990
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 949