Bio nie je vždy najlepšia cesta. Ako si vybrať správnu kozmetiku?

Imidž nejedného kozmetického výrobku je založený na prívlastkoch ako bio či prírodný. Ale sú naozaj lepšie?

Krém na pokožku.(Zdroj: Karolina Mis - Flickr)

Kozmetickým výrobkom je látka alebo zmes látok určená na vonkajšie časti ľudského tela a ústnej dutiny. Môže to byť s cieľom čistenia, parfumovania, zmeny vzhľadu, ochrany, udržiavania v dobrom stave alebo úpravy telesného pachu.

Pripisovanie liečebnej funkcie kozmetickým výrobkom je však nesprávne. To je úloha dermálnych liekov. Bežný kozmetický výrobok nepodlieha žiadnej povinnej certifikácii.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je bio ako bio

Výrobcovia často upozorňujú na výnimočnosť svojich produktov dobrovoľným preverením v niektorej z početných certifikačných organizácií.

V Európskej únii začali vznikať od 90. rokov. Potom dokladujú prírodný charakter svojich produktov a výrobky dávajú dobrovoľne preveriť aj na nátlak obchodu.

Požiadavky na technologické štandardy surovín a finálnych výrobkov sú nejednotné a pre udelenie certifikátov bio kozmetika alebo prírodná kozmetika neexistuje jednotná smernica.

V súčasnosti Európska komisia tento problém už rieši. Termíny bio kozmetika a prírodná kozmetika prípadne surovina, budú čoskoro zachytené v zákonoch.

Ak dnes vidíte na produkte značku bio alebo prírodná kozmetika, ich “bio hodnota” sa od výrobku k výrobku mení, aj podľa kritérií rôznych certifikačných spoločností.

Čo znamená bio kozmetika a prírodná kozmetika

BIO-kozmetika (angl. Organic) a prírodná (angl. Natural) kozmetika je šetrnejšia k životnému prostrediu. Vyrába sa v súlade s ekologickým poľnohospodárstvom, ktoré vychádza z princípov návratu k tradičnému spôsobu obrábania pôdy bez umelých hnojív a pesticídov.

Je zamerané na kombináciu šetrných postupov, ochrany prírodných zdrojov a vysokej úrovne biodiverzity.

Ingrediencie sú prírodného pôvodu (prirodzene sa vyskytujú v prírode), avšak môžu byť chemicky a fyzikálne upravené povolenými a šetrnými postupmi.

Niektoré certifikačné spoločnosti rozoznávajú ďalšie kategórie prírodnej kozmetiky:

  • pure nature (z anglického čisto-prírodná)
  • nature true (pravá-prírodná , vyrobená výhradne z prírodných surovín)
  • prírodná kozmetika (prírodný základ + povolené konzervačné látky)
  • kozmetika s obsahom prírodných látok (prírodné látky sú vo výrobku len doplnkom k syntetickým)

Pravdy, nepravdy a zavádzanie na obaloch

Mnohí výrobcovia prírodnej a BIO-kozmetiky tvrdia, že ich výrobky sú vhodné aj pre alergikov a osoby s citlivou pokožkou.

1) Neškodia zdraviu

Znášanlivosť prírodných látok je individuálna. Nie sú vzácne kožné alergie ani na všeobecne uznávané rastlinné extrakty (napr. z rumančeka kamilkového či uhorky), lanolín, včeliu materskú kašičku a sezamový olej, ale najmä na potenciálne alergény rastlinných silíc.

2) Neohrozujú ľudské zdravie

Každý kozmetický výrobok na trhu Európskej únie musí byť bezpečný. Musí pozostávať z látok, ktoré v použitom množstve nepoškodia zdravie človeka. Takého označenie je preto prinajmenšom zbytočné.

Prečítajte si tiež: Bio alebo nič? Prečo výhody ovocia a zeleniny prevážia riziká pesticídov

3) Nie sú testované na zvieratách

V Európskej únii je už zakázané testovanie na zvieratách všetkých kozmetických surovín a finálnych výrobkov, teda nielen tých, ktoré sú v BIO kvalite.

4) Nepravda: Chemické látky v kozmetike sú nežiaduce

Rovnako ako naše telo pozostáva z chemických látok, vrátane vody, tak aj potraviny i kozmetika majú svoje chemické zloženie. Bez ohľadu na to, či sú prírodné alebo vyrobené človekom.

Okrem toho, mnohé syntetické látky môžu pri nižšej cene vykazovať vyššiu čistotu, bezpečnosť a stabilitu, než látky prírodného charakteru. Niektoré majú dokonca predlohu v prírode – sú prírode identické.

5) Nepravda: Certifikovaná kozmetika je pravá prírodná

Aj produkty bez certifikátu označené ako „prírodné“ môžu nimi skutočne byť. Môžu spĺňať či dokonca prevyšovať prísne pravidlá certifikačných organizácií na zloženie a výrobné postupy, ale výrobca nezažiadal o certifikáciu.

Najmä menší slovenskí výrobcovia o to nežiadajú - buď z finančných dôvodov alebo kvôli byrokracii, ktorá je s tým spojená. Niektorí sa spoliehajú na renomé obchodnej známky a kvalitu potvrdenú osobnou skúsenosťou kupujúcich.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 14 693
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 928
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 445
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 393
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 463
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 8 921
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 058
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 978

Téma: Kozmetika


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta nevyplatí Kočnerove zmenky za 11 miliónov

Nie je známe, kde sú zmenky a kto je ich majiteľom.

ČESKÝ ZÁPISNÍK

Našiel sa Číňan, Zeman musí znovu nadávať v priamom prenose

Čo sa tentoraz snaží prezident zakryť?

Neprehliadnite tiež