SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Bio nie je vždy najlepšia cesta. Ako si vybrať správnu kozmetiku?

Imidž nejedného kozmetického výrobku je založený na prívlastkoch ako bio či prírodný. Ale sú naozaj lepšie?

Krém na pokožku.Krém na pokožku. (Zdroj: Karolina Mis - Flickr)

Kozmetickým výrobkom je látka alebo zmes látok určená na vonkajšie časti ľudského tela a ústnej dutiny. Môže to byť s cieľom čistenia, parfumovania, zmeny vzhľadu, ochrany, udržiavania v dobrom stave alebo úpravy telesného pachu.

Pripisovanie liečebnej funkcie kozmetickým výrobkom je však nesprávne. To je úloha dermálnych liekov. Bežný kozmetický výrobok nepodlieha žiadnej povinnej certifikácii.

Nie je bio ako bio

Výrobcovia často upozorňujú na výnimočnosť svojich produktov dobrovoľným preverením v niektorej z početných certifikačných organizácií.

Skryť Vypnúť reklamu

V Európskej únii začali vznikať od 90. rokov. Potom dokladujú prírodný charakter svojich produktov a výrobky dávajú dobrovoľne preveriť aj na nátlak obchodu.

Požiadavky na technologické štandardy surovín a finálnych výrobkov sú nejednotné a pre udelenie certifikátov bio kozmetika alebo prírodná kozmetika neexistuje jednotná smernica.

V súčasnosti Európska komisia tento problém už rieši. Termíny bio kozmetika a prírodná kozmetika prípadne surovina, budú čoskoro zachytené v zákonoch.

Ak dnes vidíte na produkte značku bio alebo prírodná kozmetika, ich “bio hodnota” sa od výrobku k výrobku mení, aj podľa kritérií rôznych certifikačných spoločností.

Čo znamená bio kozmetika a prírodná kozmetika

BIO-kozmetika (angl. Organic) a prírodná (angl. Natural) kozmetika je šetrnejšia k životnému prostrediu. Vyrába sa v súlade s ekologickým poľnohospodárstvom, ktoré vychádza z princípov návratu k tradičnému spôsobu obrábania pôdy bez umelých hnojív a pesticídov.

Skryť Vypnúť reklamu

Je zamerané na kombináciu šetrných postupov, ochrany prírodných zdrojov a vysokej úrovne biodiverzity.

Ingrediencie sú prírodného pôvodu (prirodzene sa vyskytujú v prírode), avšak môžu byť chemicky a fyzikálne upravené povolenými a šetrnými postupmi.

Niektoré certifikačné spoločnosti rozoznávajú ďalšie kategórie prírodnej kozmetiky:

  • pure nature (z anglického čisto-prírodná)
  • nature true (pravá-prírodná , vyrobená výhradne z prírodných surovín)
  • prírodná kozmetika (prírodný základ + povolené konzervačné látky)
  • kozmetika s obsahom prírodných látok (prírodné látky sú vo výrobku len doplnkom k syntetickým)

Pravdy, nepravdy a zavádzanie na obaloch

Mnohí výrobcovia prírodnej a BIO-kozmetiky tvrdia, že ich výrobky sú vhodné aj pre alergikov a osoby s citlivou pokožkou.

Skryť Vypnúť reklamu

1) Neškodia zdraviu

Znášanlivosť prírodných látok je individuálna. Nie sú vzácne kožné alergie ani na všeobecne uznávané rastlinné extrakty (napr. z rumančeka kamilkového či uhorky), lanolín, včeliu materskú kašičku a sezamový olej, ale najmä na potenciálne alergény rastlinných silíc.

2) Neohrozujú ľudské zdravie

Každý kozmetický výrobok na trhu Európskej únie musí byť bezpečný. Musí pozostávať z látok, ktoré v použitom množstve nepoškodia zdravie človeka. Takého označenie je preto prinajmenšom zbytočné.

Prečítajte si tiež: Bio alebo nič? Prečo výhody ovocia a zeleniny prevážia riziká pesticídov Čítajte 

3) Nie sú testované na zvieratách

V Európskej únii je už zakázané testovanie na zvieratách všetkých kozmetických surovín a finálnych výrobkov, teda nielen tých, ktoré sú v BIO kvalite.

4) Nepravda: Chemické látky v kozmetike sú nežiaduce

Rovnako ako naše telo pozostáva z chemických látok, vrátane vody, tak aj potraviny i kozmetika majú svoje chemické zloženie. Bez ohľadu na to, či sú prírodné alebo vyrobené človekom.

Okrem toho, mnohé syntetické látky môžu pri nižšej cene vykazovať vyššiu čistotu, bezpečnosť a stabilitu, než látky prírodného charakteru. Niektoré majú dokonca predlohu v prírode – sú prírode identické.

5) Nepravda: Certifikovaná kozmetika je pravá prírodná

Aj produkty bez certifikátu označené ako „prírodné“ môžu nimi skutočne byť. Môžu spĺňať či dokonca prevyšovať prísne pravidlá certifikačných organizácií na zloženie a výrobné postupy, ale výrobca nezažiadal o certifikáciu.

Najmä menší slovenskí výrobcovia o to nežiadajú - buď z finančných dôvodov alebo kvôli byrokracii, ktorá je s tým spojená. Niektorí sa spoliehajú na renomé obchodnej známky a kvalitu potvrdenú osobnou skúsenosťou kupujúcich.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 835
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 830
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 860
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 188
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 154
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 578
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 913
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 633
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 588
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Kozmetika

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

5 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

3 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

8 h