Služby ako Netflix môžu výrazne narušiť spánok, naznačila štúdia

Priemerný seriálový maratón trvá tri hodiny. Ako ovplyvňuje spánok?

(Zdroj: Netflix)

BRATISLAVA. Vždy sa to začína nevinne, jediným dielom obľúbeného seriálu. A než si uvedomíte, čo sa stalo, odrazu sú dve hodiny ráno a videli ste na jedno posedenie takmer celé dve série.

Je známe, že seriálové maratóny ľudí oberajú o fyzickú kondíciu a aktívny životný štýl. Štúdia v Journal of Clinical Sleep Medicine však naznačuje, že nárazové sledovanie seriálov môže divákov pripraviť aj o kvalitný spánok.

Televízia bola neškodnejšia

Na štúdii belgickej Univerzity v Leuvne a Univerzity v Michigane sa zúčastnilo viac než štyristo dobrovoľníkov vo veku 18 až 25 rokov. Vyplnili online dotazník, kde uviedli, ako často sledujú televíziu, online videoslužby typu Netflix, ale aj ako často si robia seriálové maratóny. Dotazník obsahoval aj otázky o kvalite spánku a pocitoch únavy v priebehu dňa.

Viac než 80 percent mladých ľudí priznalo, že seriály pozerajú nárazovo. Z toho 20 percent uviedlo, že si seriálový maratón urobí aj niekoľkokrát za týždeň.

Seriály videoslužieb majú často zložitú príbehovú štruktúru, ktorá dokáže divákov úplne vtiahnuť do deja

spoluautor štúdie Jan Van den Bulck

Väčšina mladých ľudí si na jedno posedenie pozrie tri či štyri epizódy, v priemere im venujú niečo málo nad tri hodiny. Aj keď muži podstupujú maratóny zriedkavejšie, pri seriáloch strávia dvojnásobok priemerného času žien.

Analýza dotazníkov následne ukázala, že nárazové sledovanie seriálov súvisí s pocitmi únavy, nespavosťou a prílevom energie pred spaním. Seriálové maratóny u dobrovoľníkov zvyšovali riziko nekvalitného spánku až o 98 percent.

Problémy so spánkom sa však objavovali iba u divákov videoslužieb. Bežné sledovanie televízie, počas ktorého diváci zvyčajne striedajú programy, podľa zozbieraných dotazníkov nemalo podobný efekt.

Diváci neschopní obrany

Spoluautor štúdie Jan Van den Bulck tvrdí, že štúdia síce nepreukazuje, že seriálové maratóny priamo ovplyvňujú kvalitu spánku, ale poukazuje na ich prepojenie. Bulck predpokladá, že nejde iba o modré žiarenie displejov, ktoré bráni produkcii spánkového hormónu.

Prečítajte si tiež: Impulzívnosť a paranoja. Aký by bol život bez spánku?

„Seriály videoslužieb majú často zložitú príbehovú štruktúru, ktorá dokáže divákov úplne vtiahnuť do deja,“ vysvetľuje výskumník v tlačovej správe. Divák má zároveň iba pár sekúnd na to, aby sa rozhodol, či sa prestane dívať, alebo si pustí ďalší diel. Silný príbeh v divákovi rezonuje aj po ukončení maratónu a trvá dlhšie, kým sa upokojí.

Ľudia, ktorí sa nechcú vzdať svojich obľúbených seriálových večerov, by si mali aspoň určiť hranicu - počet častí alebo maximálny čas, ktorý sa môžu venovať sledovaniu. Pomôcť by mohli aj relaxačné techniky pred spaním.

A keďže mnoho maratónov vznikne úplne neplánovane, výskumníci by radi videli zodpovednosť aj na strane videoslužieb. Pomohlo by vraj, ak by sa dal pred každým spustením seriálov nastaviť maximálny limit, po ktorom sa prehrávanie automaticky ukončí.

DOI: 10.5664/jcsm.6704

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 306
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 730
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 994
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 614
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 767
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 578
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 556
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 217
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 214
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 142

Téma: Zdravie seniorov


Článok je zaradený aj do ďalších tém Výskum spánku, Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

SVET

Minúta po minúte: Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie

Zabíjali padajúce budovy, medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Šesť krokov, ktoré by ste mali urobiť, ak plánujete otehotnieť

Ako správne pripraviť telo na počatie a budúce tehotenstvo.

Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Deti, ktoré spia krátko alebo nekvalitne majú problémy s agresiou a sústredením.

Tetovanie prenikne do celého tela. Ako môže vplývať na zdravie

Problémy s tetovaním nie sú časté, ale môžu byť závažné.

Chemoterapia a vlasy. Prečo padajú a kedy narastú späť?

Vlasy, ktoré človeku prirodzene vypadávajú, prestanú pod vplyvom chemoterapie dorastať.